ltdata Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Har du noe minnepenn eller lignende koblet til? I såfall prøv uten. Er det de to harddiskene du har eller er det noe som mangler? Har du hatt noe RAID-oppsett? Jeg har 3 harddisker koblet til hovedkortet, så det mangler kanskje 1? Ingen minnepenn eller liknende koblet til. Hva er RAID? Nei Endret 20. juni 2016 av ltdata Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 En ting jeg kom på - er det mulig at du booter feil disk? Trykk F8 helt i oppstarten, og prøv å boote fra WDC disken. skal sjekke Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 3 harddisker koblet til hovedkortet, så det mangler kanskje 1? Da mangler du en, sannsynlig at det er problemet. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Jeg har 3 harddisker koblet til hovedkortet, så det mangler kanskje 1? Da mangler du en, sannsynlig at det er problemet. og da er kanskje problemet av kabel art? eller noe slikt? Men hele greia er litt merkelig for jeg gjorde ingenting spesielt før dette skjedde Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Jeg mistenker forsatt at harddisken kan være ødelagt. Du kan prøve å ta ut begge kablene fra en av de fungerende diskene og koble i den som ikke oppdages av BIOS. Du kan også kjenne/høre etter om det er liv i harddisken som mangler. Kanskje du må ta den ut av harddiskbrønnen for å kunne skille vibrasjon/lyd fra de andre diskene. Gjelder naturligvis bare hvis det er en roterende harddisk og ikke SSD Endret 20. juni 2016 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Enig med innlegget over. Har du oversikt over hva du har på de forskjellige diskene? Vet du hvilken av dem som har Windows installert? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Enig med innlegget over. Har du oversikt over hva du har på de forskjellige diskene? Vet du hvilken av dem som har Windows installert? Jeg vet at jeg har kun windows og diverse programmer installert på systemdisken. wdc er det western digital harddisker? Hvordan vet jeg hvilken disk som ikke oppdages av BIOS? Er det den disken som ikke er western digital? (WDC) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Hvis du har tre ulike disker så er det den som verken er Western Digital WD20EARS-00MVW eller Samsung HD-753LJ Hvis du har to like disker, eller det er vanskelig å se navnet på diskene, så kan du koble ut en disk av gangen for så å se hvilken som forsvinner fra BIOS. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 En ting jeg kom på - er det mulig at du booter feil disk? Trykk F8 helt i oppstarten, og prøv å boote fra WDC disken. Ja prøvde å boote fra en WD disk men virker heller ikke Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Jeg har 3 disker tilkoblet hovedkortet: Western Digital WD20EARS-00MVW Samsung HD-753LJ Western Digital WD29EZRX-00DC0J Prøvde å starte opp maskinen og da merket jeg at det ikke var vibrasjon i Western Digital WD29EZRX-00DC0J. Hørte noen litt merkelige lyder under oppstarten, som om den prøvde å starte opp, men etter det var den tyst. Men det virker jo som den alikevel blir oppdaget i BIOS? Legger ved flere bilder Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Det er er forskjell fra bildet du postet før. Da var SATA1 'not detected'. At disken finnes i BIOS betyr at den kommuniserer, det elektriske er i orden. Men det betyr ikke at den fungerer, det mekaniske kan ha problemer. Det kan stemme med lydene du hører. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Det er er forskjell fra bildet du postet før. Da var SATA1 'not detected'. At disken finnes i BIOS betyr at den kommuniserer, det elektriske er i orden. Men det betyr ikke at den fungerer, det mekaniske kan ha problemer. Det kan stemme med lydene du hører. Hei, Ja jeg vet ikke hvorfor den nå plutselig ble funnet av BIOS. Hva skal jeg gjøre nå for å få maskinen til å starte opp og fungere igjen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Den disken kan ikke brukes, du trenger en ny. Så må du installere Windows på nytt. Anbefaler at du kjøper en SSD (minimum 120 GB), det gir en merkbart raskere PC. Når du har installert og alt er i orden så lager du en systemavbildning (backup) på en annen disk. Da kommer du raskt i gang hvis dette skjer igjen. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Slike feil kan iblant fikses med scandisk, du skal kunne boote fra windows-dvd og kjøre en scandisk fra konsollen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Nei, når disken slår av motoren fordi den selv skjønner at noe er helt galt, så har ikke scandisk noe filsystem å jobbe med. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Uff. Skulle gjerne vært foruten win reinstall. Jeg ser at jeg har en systemavbildning på en av diskene nå jeg bruker win 7 cden. Men den er fra 2010, og sikkert mye som er forandret siden da. Ta sjansen på å bruke det systembildet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Ja, det kan du nok. Så tar du Windows oppdateringer umiddelbart. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 21. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2016 Så alle programmer jeg hadde installert i 2010 på den systemavbildningen vil være allerede installert? Og alle settinger som det var da? Windows settinger, browser settinger, etc..? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Ja, det er akkurat det en systemavbildning gjør. Det er en full kopi av alt på C: disken. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Nei, når disken slår av motoren fordi den selv skjønner at noe er helt galt, så har ikke scandisk noe filsystem å jobbe med. Jeg snakker om bootmngr missing, er disken fysisk ødelagt så hjelper det ikke med scandisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå