Gå til innhold

Bærbar PC Centrimo vs pentium?

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen si meg hva jeg brude veldge til bærbar PC av Centrimo eller pentium (m)?

Hvorfor har Centrimo så mye lavere klokkefrekvens blir PCen da mye tregere, eller har den samme hastighet som en raskere? Er det standard med tåløshet i centrino? Baterikapasitet er viktig for meg!

Kan noen hjelpe meg å utdpe forskjellen på Centrio og pentium, (pentium m)?

Endret av Bombasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: centrino er samlenavnet for intergreringen av en del teknologier. Pentium M er cpu-en som ligger bar centrino. Det jeg tipper du tenker på er Pentium 4 M som er den mobile versjonen av p4. Jeg har begge deler - en p4m på 2GHz og en pm på 1,3GHz.

De yter faktisk ganske likt - pm er bygget på den gamle p3 kjernen som gjevnt over var bedre pr MHz enn p4. Den er selvfølgelig modifisert litt slik at den bruker litt mindre strøm, og har vel fått mer internminne. Den bruker mindre strøm siden den er klokket lavere, og sammen med andre strømbesparende enheter i centrinomaskiner gjør dette at batterikapasiteten går betraktelig opp.

En annen ting er at en lavere klokket utvikler mindre varme - mye mindre varme. Maskinen er derfor digg å ha på fanget (den andre min ligger på oppunder 60 grader under ramplata - Kan risikere å svi snoppen...). Man slipper og viftestøy :)

Centrino familien har og trådløse enheter. Ikke alle har (eller hadde?) innebygget w-lan selv om det kalte det centrino, men det er mer og mer populært

Ble du klokere?

Lenke til kommentar

Ja jeg ble en god del klokere nå ja. Men er det mulig og si f.eks at Centrimo med en klokke frekvens på 1,4 gherz er lik en pentium 4 på 2 ghertz. Er det noen mål jeg kan sammen ligne med så jeg vet ca hvor kjapp den er?

Kan jeg f.eks + 500ghtz for å hvite ca hva det er i vanlig pentium eller er jeg helt på jodet da?

Lenke til kommentar

mener å huske at 1,3 skulle være sammenlignbart med p4m 2GHz, husker ikke hva de sa om 1,4

Blir vel feil å plusse, må vel heller ta differansen og gange opp. Uansett er det litt vrient da det finnes så mange ulike versjoner av p4. Min 2,4 stasjonære er mye bedre enn naboens 2,6 Da min har 800MHz fsb mot hans 400MHz...

Lenke til kommentar

Du er nok ikke helt på jordet nei. Ytelsesforskjellen mellom Pentium M og Pentium 4M øker trolig proporsjonalt (eller er jeg helt skrullete?). Hvis PM 1.3 yter likt en P4M 2GHz. Dvs. at om du kjøper deg en PM på 1.5 så må du vel ha en P4M på noe rundt 2.3/4 sikkert? Som sagt er ikke bærbare mitt sterke felt, men jeg vil uansett anbefale en PC basert på Centrino.. Lykke til med ny PC :)

edit: leifs

Endret av rlz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I følge Zepto er det slik:

1.4 Centrino = 2.4 P4

1.5 Centrino = 2.5 P4

1.6 Centrino = 2.7 P4

1.7 Centrino = 2.9 P4

Jeg regner med at det er bare å plusse på 1Ghz, så blir det noenlunde likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...