Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Ford Focus 1.6 TDCI - tap av kraft.


Zimon

Anbefalte innlegg

Har en Ford Focus 1.6 TDCI (90HK) stasjonsvogn utgave, 2008 modell og ca 135.000km på seg.

 

Her om dagen så syntes jeg bilen var slappere enn vanlig, og har merket det flere ganger. I kveld så lå jeg på E6 fra Jessheim/Gardemoen og retning Oslo. Rett før Skedsmokorset så er avkjøringen til Lørenfallet/Sørumsand og etter denne så får man en litt lengre oppoverbakke før man kommer til avkjøringen til Berger(før Skedsmokorset).

 

Der er det 100 km/t grense og ligger med nåla på 100 i starten av bakken i 5te gir. På toppen av bakken så var jeg nede i 80 ca! Opplevde det enda tidligere på dagen når jeg skulle kjøre forbi en traktor i en 80 sone, lå bak den og fant ett trygt sted å kjøre forbi = slapp ytelse!

 

Jeg har ingen feilmeldinger i dashboardet, ingen spesielle ulyd (men jeg synes at ved kald motor så er det litt mer typisk "diesel lyd", men denne gir seg når man får opp varme/fart. 

 

Bilen brukes ikke til småkjøring, hender at det er en kort butikk tur, men har 3,7mil til jobb som kjøres tur retur og i Oslo rush trafikk, så motor, katalysator, partikkelfilter bør blir varmt nok og litt til.

 

Selv om jeg ikke er mekaniker så sier magefølelsen min her at dette kan tyde på at turbo ikke slår inn hele tiden. Kan dette være tilfelle?

 

Eller har noen tips på hva det kan være, er det lett å bytte selv eller bør det være verksted jobb? (Har hatt litt for stor utgift med EU + service i April på den + div andre utgifter, så fint å kutte litt kostnader nå).

 

Takker på forhånd!

 

PS, bilen føles litt ut som i "limp mode" innimellom, men jeg får lett turtall over 3K, har prøvd å dra den opp mot rødt ett par ganger uten store prob bare lavt nok gir.

 

Manuell 5 girs kasse btw.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bekjent av meg har en Skoda 1.9TDi som er lik, du kan ligge på godt pådrag og plutselig kjennes bilen jævla dau ut. Ingen lamper i dash eller ulyder, turboen bare kutter og du må av og på med nøkkelen for å få turbotrykk igjen. Akkurat den bilen går i nødmodus på grunn av en sensorfeil eller feil i ledningsnett.

Mulig din også går i nødprogram eller kutter turboen av en eller annen grunn. Jeg ville sagt les ut feilkoder og evt gå over slanger og rør til turboen i motorrommet. Hvis noe er sprukket og lekker vakuum eller trykk vil ikke turboen fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

SVJV er dette PSA sin diesel. De er nokså driftsikre, men det kan tyde på at "ting" er full av dritt. Her ville jeg tatt full innvendig motorvask, evt ned med bunnpanne for å rense sil til oljepumpe, av med oljerør til turbo og rengjør de innvendig (det er et filter inne i det ene røret, det kan du trygt fjerne), av med innsug for å skrape ut dritt div steder der.

Gå over til en olje som ikke kokser seg, og bytt olje/filter oftere.

Turboen kan ha tatt kvelden, men godt mulig er det bare dritt også, så ikke bytt turbo uten at du vet at den er gåen.
Vær obs at det ikke er unormalt at et verksted vil si at turboen er gåen og si at du må bytte den, for feilkoder kan fort tyde på akkurat det. Uten at den trenger å være defekt. Om du finner på å bytte turbo, sørg iallfall for å fjerne det lille filteret som ligger inne i det ene røret, det lager mer kødd enn det hjelper på.

Lenke til kommentar

Vært ut på tur med familien idag for en familietilstelning. Slappheten 2 ganger når jeg kjørte fra hjemsted, men ellers så har den fungert ok.

 

Jeg har også mistenk sensor/vakkel problematikk, evt at det er noe som er tett. Rare er at hele hjemturen så har motoren respondert ok etter min mening.

 

Periodisk feil er jo noe av det verste å feilsøke på også da.

 

Er de evt noen som har linker til bilder som viser de rør og koblinger som bør sjekkes?

 

Bilen var som sagt på EU + service i april. Det var Røhne Selmer (offisiell Ford forhandler) som tok service, deriblant ble dynamo byttet også pga ulyd. Så ang olje etc så burde det være brukte riktig type olje for denne motortypen, håper de har gjort det riktig da.

 

Takker for svar så langt. :)

Lenke til kommentar

Oppdatering - Bilen var innom Røhne Selmer, ingen feilkoder funnet, fant heller ikke noe direkte galt. De oppdaterte firmware/programvare på PCM (ECU?) og dette har ikke hjulpet.

 

Nå har jeg problemet nesten hele tiden, men fortsatt ingen ulyd, feilmeldinger eller noe. Symptomene er bare slapp motor, turbo kicker ikke inn.

 

Noen som har bilde av hvilke slanger/filtre som bør inspiseres og evt byttes om det kan være dette som er problemet?

Lenke til kommentar

Pleier ikke limp mode å forhindre høyt turtall og/eller hastighet. Jeg har ikke noe prob med å dra turtallet opp mot rødt + 110km/t på motorvei der det er tillatt.

 

Om actuator er rustet fast eller systemet som får den til å bevege og justere VGT så kan dette evt være en forklaring. Sjekker dette også. :) Takker for innspill om turbotype. :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har selv focus 2008, men med 2.0tdci. Tidligere hadde jeg ofte dette problemet. Det var nok dieselpartikkelfilter/EGR som var synderen på min bil, for nå merker jeg ingenting til det :) 

Støtt og stadig har jeg rykninger som jeg ikke aner hvor kommer fra, men slipper jeg gassen eller gir mer gass forsvinner det. Merkelig med disse motortrøblene.

Lenke til kommentar

Da er synderen funnet, fikk endelig tid til å stappe hodet og armene under panseret etter middag i kveld!

 

Focus 1,6 TTDCI 2008 modell har en vakumstyrt variabel turbo. Til "vakumpumpa" så går det ett metallrør som har en gummislange 90grader knekken. Denne hadde løsnet og det var litt oljesøl der så slangen ville ikke sitte fast.

 

Fikk etterhvert kranglet den på og festet den litt med 2 små strips. Ikke det at dette er en fullgod løsning, men en testkjøring ga helt annen respons enn hva jeg har hatt den siste tiden! :D

 

Se vedlagt bilde. For å komme til denne bedre så skru løs slangeklemme på luftrøret over og løse klipset på den andre forgreining slik at man får vippet det litt til side.

 

Så dermed er årsak funnet og dermed også løsning. :)

post-22413-0-96048200-1467312321_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du satte meg litt på riktig spor. Jeg er ikke noen bilmekaniker, har egentlig alltid "hatet" å skru bil, derimot data og elektronikk er gøy og er utdannet inne i dette, feilsøkingsprosedyrer er ganske dagligdags erfaring for min del og når jeg fikk vite om variable turboer fra deg, så satte det meg litt ekstra på sporet med tanke på symptomer.

 

jeg følte aldri at turbo var gåen egentlig, håper heller ikke det. Symptomene kom og gikk endel i starten og bare ble oftere og oftere og i det siste mer konstant fravær av kraft. Hadde turbo vært gåen burde man hørt lyder + at kraften burde vært permanent borte etter min mening. Hos meg kunne det plutselig sparke til og varte da til jeg stoppet bilen igjen.

 

Så når slangen er løs så klarer den ikke å variere finnene i turboen og derfor konstant "limp" mode.

 

Men var litt gøy å finne ut det som verkstedet ikke oppdaget, de burde egentlig koblet til feilkode leser og sjekket, så burde de tatt en visuell kontroll over turbo'en og tilkoblinger og ett par småting i det minste. Det tar ikke lange tiden heller å skru av luft/eksos inntaket på turboen og sjekke visuelt om bladene i turboen er gåen eller bra.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...