Leif T Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Hei. Jeg har laget en god del poster her på forumet de siste årene. Jeg laget meg stort sett en ny bruker for hver gang, men nå skal jeg huske brukernavn til alt relatert. Jeg har slitt med angst og deprisjon og har vært hos psykolog med dette. Har slitt med det siden jeg var 15. Det gikk over rundt 1 år siden etter jeg startet med vitaminstilskudd, sluttet med snus og kaffe. Psykologen (har vært hos 3) har ikke vært mye til hjelp i det hele tatt. For å gjøre det kort: Fra jeg var 11 år til jeg var rundt 17 handlet livet mitt om dataspill. World of Warcraft til de som kjenner det. Alle minnene mine fra denne perioden er fra spilet. Alt jeg har av venner er folk jeg brukte tiden min sammen med på dette spillet. Det spilte ingen rolle hva jeg gjorde, tankene mine var alltid der. Jeg hadde elendige karakterer på skolen. Type 2 og 3 i alle fag. Jeg visste hva jeg ville videre på, men lærerne var flinke å hjelpe meg til noe helt annet. Jeg ble hele tiden frarådet å ta Generell Studiekompetanse (noe jeg ser jeg ikke hadde klart.) for heller å ta yrkeslinjer. Jeg har bestått følgende: Grunnskole, Bygg & Anlegg, Tekninkk og Industriell produksjon, Service og Samferdsel. Jeg har jobbet 3 år (til sammen, noe deltidsarbeid) i følgende yrker; Butikk medarbeider, Lagerarbeider, Overflatebehandler, Telefonsupport, Vedlikehold (Vei, vann/kloakk rør, rydding osv.). Jeg ble også informert om av en venn å ta Studiekompetansen som privatist. På 2 år har jeg tatt de fleste fagene på denne måten. Jeg har karakter 5 og 6 i alle fag utenom noen få som er nevnt under. Disse siste fagene klarer jeg ikke ta på egenhånd og de er for dyre å ta via privatskole. Fagene er; Nynorsk, Matematikk, fysikk og språk. Alt jeg ønsker er å ta en utsannelse innen data. Jeg har prøvd meg på programmering og jeg syns dette er intetessant. Jeg kan grunnleggende programmering og kan utføre de fleste oppgaver ved hjelp av google. Det er ikke noe grunnlegg for å få seg jobb eller starte for seg selv, dog, og brukes helst for å lage Minecraft mods. Jeg har vært rundt hos utallige rådgivere (NAV, inntaktskontoret, de tre skolene jeg gikk på og Sonans) og ingen har vært i stand til å hjelpe meg. Sonans fortalte meg at de fire fagene jeg trenger koster meg (en stund siden, husker ikke nøyaktig) 30,000 å ta hos de. Dette er ikke akseptabelt siden jeg omtrent akkurat har nok til leie og mat, enda mindre om jeg skal studere i tilegg. De jobbene jeg har hatt er ok, men jeg gleder meg ikke til jobb og jeg syns ikke jeg får brukt mitt fulle potensialet. Har jeg noe mulighet eller er jeg dømt til å jobbe på steder som ikke gir meg noe motivasjon? Setter pris på alle svar. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Det første jeg tenker; hvorfor ta fysikk? Det finnes flust av IT-studier der du ikke trenger fysikk. Finnes også IT-studier som ikke krever mer matte enn "P-matte". P-matte bør være mer enn overkommelig å komme seg gjennom på egenhånd. Bruk f.eks. Khan Academy, så lærer du deg mye. Dette kan du også bruke til fysikk dersom du er bestemt på å ta det. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Hei. Jeg har laget en god del poster her på forumet de siste årene. Jeg laget meg stort sett en ny bruker for hver gang, men nå skal jeg huske brukernavn til alt relatert. Jeg har slitt med angst og deprisjon og har vært hos psykolog med dette. Har slitt med det siden jeg var 15. Det gikk over rundt 1 år siden etter jeg startet med vitaminstilskudd, sluttet med snus og kaffe. Psykologen (har vært hos 3) har ikke vært mye til hjelp i det hele tatt. For å gjøre det kort: Fra jeg var 11 år til jeg var rundt 17 handlet livet mitt om dataspill. World of Warcraft til de som kjenner det. Alle minnene mine fra denne perioden er fra spilet. Alt jeg har av venner er folk jeg brukte tiden min sammen med på dette spillet. Det spilte ingen rolle hva jeg gjorde, tankene mine var alltid der. Jeg hadde elendige karakterer på skolen. Type 2 og 3 i alle fag. Jeg visste hva jeg ville videre på, men lærerne var flinke å hjelpe meg til noe helt annet. Jeg ble hele tiden frarådet å ta Generell Studiekompetanse (noe jeg ser jeg ikke hadde klart.) for heller å ta yrkeslinjer. Jeg har bestått følgende: Grunnskole, Bygg & Anlegg, Tekninkk og Industriell produksjon, Service og Samferdsel. Jeg har jobbet 3 år (til sammen, noe deltidsarbeid) i følgende yrker; Butikk medarbeider, Lagerarbeider, Overflatebehandler, Telefonsupport, Vedlikehold (Vei, vann/kloakk rør, rydding osv.). Jeg ble også informert om av en venn å ta Studiekompetansen som privatist. På 2 år har jeg tatt de fleste fagene på denne måten. Jeg har karakter 5 og 6 i alle fag utenom noen få som er nevnt under. Disse siste fagene klarer jeg ikke ta på egenhånd og de er for dyre å ta via privatskole. Fagene er; Nynorsk, Matematikk, fysikk og språk. Alt jeg ønsker er å ta en utsannelse innen data. Jeg har prøvd meg på programmering og jeg syns dette er intetessant. Jeg kan grunnleggende programmering og kan utføre de fleste oppgaver ved hjelp av google. Det er ikke noe grunnlegg for å få seg jobb eller starte for seg selv, dog, og brukes helst for å lage Minecraft mods. Jeg har vært rundt hos utallige rådgivere (NAV, inntaktskontoret, de tre skolene jeg gikk på og Sonans) og ingen har vært i stand til å hjelpe meg. Sonans fortalte meg at de fire fagene jeg trenger koster meg (en stund siden, husker ikke nøyaktig) 30,000 å ta hos de. Dette er ikke akseptabelt siden jeg omtrent akkurat har nok til leie og mat, enda mindre om jeg skal studere i tilegg. De jobbene jeg har hatt er ok, men jeg gleder meg ikke til jobb og jeg syns ikke jeg får brukt mitt fulle potensialet. Har jeg noe mulighet eller er jeg dømt til å jobbe på steder som ikke gir meg noe motivasjon? Setter pris på alle svar. høres da ut som du burde klare ganske mye ... hvis programering er noe du synes er gøy, så kan du jo prøve deg på python eller rust på hobbybasis.. jeg synes det er seigt, men det er fryktelig mye du kan gjøre mht åpen kildekode. Programmerere blir såvidt jeg vet ofte rekrutert fra de som driver med hobbyprosjekter i åpen kildekode (gjerne linux). fryktelig fin faktura var et fryktelig fint fakturaprogram jeg fant som er norsk og retta mot linux, hvis du får navnet ditt inn der (de trenger kanskje hjelp) eller noen liknende steder så kan du bruke det på å profilere deg selv, og få jobb på den måten. mao. sånn jeg skjønner markedet så trenger du ikke utdannelse som programmerer for å få jobb i det, bare demonstrer at du kan det. og kan du det trenger du vel egentlig ikke bekymre deg for å jobbe for noen i det heletatt, men drive med egne prosjekter, enten lage dine egne program eller jobbe som frilanser Endret 18. juni 2016 av marius77 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 Hvorfor må det koste 30 000 å gå opp til et fag? Jeg gikk opp til eksamen i norsk, historie og et perspektivemne, kosta rundt 1500 kroner (Privatistweb). Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Det koster ikke 30000,- å gå opp til ett fag. Det er det TS har fått opplyst fra Sonans at DE tar for faget/fagene. TS: Har du brukt opp skoleretten din for VGS? Endret 22. juni 2016 av trollhatt Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Å ta opp ein eksamen som privatist er ikkje dyrt, fyrste treffet i google var til Hordaland fylkeskommune. Der oppgir dei at eksamensavgifta for 2016 er 1029 kr. Grunnen til at det er så dyrt hos Sonans er denne prisen i tillegg dekker klasseromsundervisning. Sjølv om du har behov for veiledning for å lære disse faga, så er det nok ikkje nødvendigvis slik at du treng å bruke 30 000 kr på det. Kva med å høyre med ein lærarstudent eller liknande som kan gi deg nokre veiledningstimar? Bortsett frå dette så er det ikkje så mange støtteordningar for å lede folk gjennom ei utdanning. Studier utover grunnskulen er basert på eigeninnsats. Pass også på at du er raskt ute med å melde deg opp som privatist. Sidan læreplanen stadig endrar seg så kan du risikere at du ender såpass bakpå at du må ta oppigjen fag som du i utgangspunktet har bestått, fordi faget du tok ikkje lenger eksisterer. Ellers så kan det være verdt å påpeike at du ikkje nødvendigvis må ha utdanning for å få deg meir spennande jobbar. Men det er sjølvsagt langt vanskeligare å få ein arbeidsgivar til å ta ein sjangs på deg utan at du har noke å vise til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå