Redaksjonen. Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Den nye Jordalstunnelen som ble åpnet lørdag, erstatter den livsfarlige Jordalsveien i Voss.– Denne tunnelen betyr alt for oss Lenke til kommentar
Glenfarclas Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Er det slik å forstå at veien har blitt fullt ut betalt av Holmen Kraft i bytte mot at de fikk bygge kraftverk? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Er det slik å forstå at veien har blitt fullt ut betalt av Holmen Kraft i bytte mot at de fikk bygge kraftverk? Ikke som jeg har forstått det. Tunnelen er faktisk en del av kraftutbyggingen - da rørgata til kraftverket i stor grad går i tunnelen (under veibanen), og selve kraftstasjonen også er knyttet til byggingen av tunnelen. Selve tunnelen (uten vei) er altså nødvendig for kraftverket og ville bli bygd uansett gitt at utbyggingstillatelse ble gitt. Så de har nok fått innvilget utbyggingstillatelse for kraftverket på helt vanlig måte, Utbyggingstillatelsen ble gitt i av NVE 2012 og godkjent i departement i 2013. Ellers er det ikke uvanlig i Norge at det stilles vilkår ved tillatelse til kraftutbygginger av ulike typer. Men for å se om dette gjelder i denne sammenheng, ja da må man se på søknaden og tillatelsen. Kan f.eks nevnes at FV50, Hol - Aurland ble bygd av E-CO Energi (Oslo Lysverker) i tilknytning til utbyggingen av Aurlandsverkene. Artikkelen er akkurat på dette punktet svært upresis og ikke korrekt som jeg har forstått saken tidligere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå