magiga Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Skal få flere til å velge kollektivt.Foreslår helautomatiske parkeringsanlegg langs E18 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Hvor stor prosentandels sjanse er det for at du får bilen din ødelagt i en slik karusell? Hvem har erstatningsansvaret for eventuelle skader som skjer med bilen din? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Sannsynligvis langt mindre enn i et parkeringshus der folk kjører selv. Dette er velprøvd teknologi. 9 Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Det har også litt med gåavstanden frå parkeringsplassen. Den store fordelen med eit slikt anlegg er jo at alle kan parkere ved døra. Lenke til kommentar
blured Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 WTEKNIKK2: Stasjone mellom Spikkestad og Oslo S har typisk mellom 25-120 parkeringsplasser per stasjon. (Litt flere i Asker, Sanvika). Til sammenlikning er det over 20.000 som pendler med toget på den strekningen hver dag, og plassene er typisk fulle allerede klokken 07 om morningen. Så ja, behovet er enormt. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Er det bare eg som er tåpen, eller er ikke begge løsninger vertikale og litt horisontale ? Endret 18. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ? Ja. 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 hovedproblemet er jo at alle bilene er like store... Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Hvor stor prosentandels sjanse er det for at du får bilen din ødelagt i en slik karusell? Hvem har erstatningsansvaret for eventuelle skader som skjer med bilen din?Volkswagen bruker "karuseller" for å mellomlagre sine fabrikknye biler. Så slike parkeringsløsninger kan definitivt ha langt midre risiko enn vanlige parkeringshus. https://www.google.fr/search?q=vw+autostadt+silo 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Sannsynligheten for at folk retter seg etter disse reglene som skal hindre folk i å bruke bilen sin og fortsatt blir boende i område er mye mindre enn at de faktisk flytter fra byen og tar med seg friheten sin til bygda... det er altså mulig at politikerne kan ødelegge oslo og alle de andre store byene og desentralisere befolkningen.. det er faktisk mulig at oslo blir en øde by helt tom for folk. bare masse maskiner som blir igjen og driver byen automatisk.. :-P Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nja, folk finnes der det finnes jobber å få. Så dersom fraflytterne fra storbyer ikke selv egner å bli bedriftsoppstartere, så får vi hva da? Fraflytter NAV'ere? Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Sannsynligvis langt mindre enn i et parkeringshus der folk kjører selv. Dette er velprøvd teknologi. Enig, eneste unntaket er folk med høye biler som glemmer de har skiboks Ser to problemer, hovedproblemet er kapasitet i rushtiden, sekundært er driftkostnader og stabilitet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Sannsynligheten for at folk retter seg etter disse reglene som skal hindre folk i å bruke bilen sin og fortsatt blir boende i område er mye mindre enn at de faktisk flytter fra byen og tar med seg friheten sin til bygda... det er altså mulig at politikerne kan ødelegge oslo og alle de andre store byene og desentralisere befolkningen.. det er faktisk mulig at oslo blir en øde by helt tom for folk. bare masse maskiner som blir igjen og driver byen automatisk.. :-P Nei, det er den ikke, det er mange byer der bil er svært upraktisk, de er ikke fraflyttet. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 hovedproblemet er jo at alle bilene er like store... Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken. Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende. AtW Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) hovedproblemet er jo at alle bilene er like store... Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken. Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende. AtW Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel ! Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe ! Endret 19. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
G Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ? Man må forstå at folk til tider har behov for å frakte med seg mange kg/liter med varer enten dette er til konsum, eller til å snekre/male/hagearbeid mm. Dersom det ikke også kommer rimelige løsninger for hjelp til transport av dette, så vil nok en del folk velge bort kollektivtransport. Gjør man dette hver eneste dag da? Ja noen handler ihvertfall mat nesten hver dag. Det kan bli noen kg av det også. Er ikke alle som vandrer rundt med trillebag på kollektivtransporten. Dessuten er det ikke alltid så bekvemt å ta kollektivtransport, selv om den også kan utdanke det å måtte sitte i bilkø hver dag. Hvorfor er den ikke så bekvem? Det kan f.eks. være trangt. At folk ikke oppfører seg bra der. Sitte i en "petriskål av influensa". Været utenfor i mellom kollektivtransportmiddelet og til neste stop på veien. Sikkert mange flere ting. Og spesiellt for eldre, så kan det nok være en ekstra belastning å måtte bruke kollektivtransport. Alt-i-alt, så trenger vi helt klart noe kollektivtransport, man behøver å forbedre den også videre. Men, man bør vel også forsøke å gjøre den enda mer bekvemmelig. Kanskje man må bygge gangsti med tak fram til parkeringshuset? Kanskje man bør utvide den tanken til andre steder i bymiljøet med tak over hode enn kun i nærmiljøet til kollektivmiddelet? Sikkert mye annet smart man kan finne på. Vi er jo i en rivende utvikling teknisk sett, så kanskje enkelte svar også ligger der. Hva med en ringbane i sentrum av byen. Ikke noe digert sånn som trikk, men kanskje mer noe ala slike tog og vogner som barn setter seg på i fornøyelsespark? Bare noen strøtanker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 hovedproblemet er jo at alle bilene er like store... Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken. Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende. AtW Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel ! Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe ! Nei, kostnadene er ikke skyhøye, totalriskoen er lavere. At vedlikehold også kreves for tohjulinger ser jeg ikke helt at endrer noe vesentlig. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ? Man må forstå at folk til tider har behov for å frakte med seg mange kg/liter med varer enten dette er til konsum, eller til å snekre/male/hagearbeid mm. Dersom det ikke også kommer rimelige løsninger for hjelp til transport av dette, så vil nok en del folk velge bort kollektivtransport. Gjør man dette hver eneste dag da? Ja noen handler ihvertfall mat nesten hver dag. Det kan bli noen kg av det også. Er ikke alle som vandrer rundt med trillebag på kollektivtransporten. Dessuten er det ikke alltid så bekvemt å ta kollektivtransport, selv om den også kan utdanke det å måtte sitte i bilkø hver dag. Hvorfor er den ikke så bekvem? Det kan f.eks. være trangt. At folk ikke oppfører seg bra der. Sitte i en "petriskål av influensa". Været utenfor i mellom kollektivtransportmiddelet og til neste stop på veien. Sikkert mange flere ting. Og spesiellt for eldre, så kan det nok være en ekstra belastning å måtte bruke kollektivtransport. Alt-i-alt, så trenger vi helt klart noe kollektivtransport, man behøver å forbedre den også videre. Men, man bør vel også forsøke å gjøre den enda mer bekvemmelig. Kanskje man må bygge gangsti med tak fram til parkeringshuset? Kanskje man bør utvide den tanken til andre steder i bymiljøet med tak over hode enn kun i nærmiljøet til kollektivmiddelet? Sikkert mye annet smart man kan finne på. Vi er jo i en rivende utvikling teknisk sett, så kanskje enkelte svar også ligger der. Hva med en ringbane i sentrum av byen. Ikke noe digert sånn som trikk, men kanskje mer noe ala slike tog og vogner som barn setter seg på i fornøyelsespark? Bare noen strøtanker. Det finnes gode løsninger for sporadiske behov. Og det går helt fint å gjøre daglige matinnkjøp uten bil. Hvor mye har du egentlig prøvd dette? Det virker litt som du lager større problemer enn det er. AtW Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 hovedproblemet er jo at alle bilene er like store... Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken. Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende. AtW Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel ! Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe ! Nei, kostnadene er ikke skyhøye, totalriskoen er lavere. At vedlikehold også kreves for tohjulinger ser jeg ikke helt at endrer noe vesentlig. AtW ATWindsor.Du har gått, syklet, kjørt bil, flydd osv. Hva er fordelingen, DIN ! Og hvorfor ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå