Gå til innhold

Kylling bru

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte bilder av den fantastiske konstruksjonen. Meget imponerende ingeniørkunst.

Mvh. Rolf

Ja, dette er kjempeimponerende! De brukte altså 10 år!!

Jeg legger ved en teks fra internett: Kylling Bru er den mest fotograferte jernbanebru gjennom flere år, og den brua tok det ti år å bygge. Her følger bakgrunnen til at brua ble bygd. Det forberedende arbeidet for byggingen av Kylling bru ble påbegynt i september 1913. Framkjøring av sand begynte i januar i 1915. Høsten 1916 ble det bygget en midlertidig gangbro over elven Rauma. En hengebro beregnet på å kunne passeres av to mann med redskap. Stein til hovedhvelvet ble tatt fra nedre innslag ved Stavem vendetunnel. Herfra skinnesporbane ned til brostedet. Lengden på denne transportbanen var omtrent 3.1 km. Vaggen med stein ble bremset ned til brostedet og den tomme vaggen ble trukket opp igjen med hest.

Kylling BruVåren 1919 var steinen til hovedhvelvet ferdig, og med en arbeidsstyrke på 26 mann begynte utleggingen i juni 1919 og sto ferdig 23. august. Den 25. august ble fugene utstampet i løpet av 10 timer med 59 mann i arbeid. Fra 1919 til 1920 ble utlegging av øvre hvelvring gjort ferdig. 10-17 august 1921 ble østre endehvelv gjort ferdig. 18 august 1921 ble fugene utstampet av 18 mann i arbeid. Vestre endehvelv ble ferdiggjort 2-7 september 1921. Den 8. september 1921 ble fugene utstampet av 17 mann. Den 16-20 september 1921 ble sparehvelvene utlagt og utstampet. Lengde på Kylling bru er 76m, hovedhvelvet er 42m langt. Verma og Kylling BruSidehvelvene har 10m og 8m spennvidde. Høyden over elva Rauma er 59.3m. Brua kostet kr 676 000 da den sto ferdig i 1923 etter 10 års byggetid. Brua ligger vakkert til på Verma, og er synlig fra landeveien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

To flotte bilder av jernbanebroen .

Greier ikke bestemme meg så jeg går for begge .

Flott komponerte , skarpe og med fin fargepalett og et fint lys .

Mvh

Alec

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...