Sheldon C Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Har en 2010 golf. Under normal kjøring idag så tente en gul varsellamper. Ifølge manual så er det feil på katalysator, reduser gasspådrag og kjør til merkeverksted for kontroll av motor. Noen som har ide hva det kan være, og i så tilfelle hva slags kostnader jeg står overfor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Få lest ut feilkoder. Gul lampe for avgass kan ha mange årsaker, det kan være "tusen" andre ting enn katalysatoren. Hvilken motor/motorkode har du? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2016 Jeg har 1,6TDI. Tror du selve feilsøking på verksted er en enkel sak? Vil de enkelt kunne stille diagnose når de kobler til en PC? Forøvrig, jeg skal etter planen kjøre 20 mil imorgen..kan jeg gamble på det(siden det er et gult lys)? Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Dette kan være alt fra kjempeenkelt og billig til svært omfattende og dyrt. Er utrolig mye som kan utløse den motorlampa... Å lese ut feilkoder tar 5 minutter. Å finne ut av feilen kan ta timevis. Umulig å si noe over nett. Om du ikke merker noe spesielt med bilen er det stor sjanse for at det går greit, men helt sikker kan man selvfølgelig ikke være. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 18. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2016 Ok, takk for hjelpen. Da får jeg håpe det er en enkel sak. Siste spørsmål..en slik gul lampe indikator, vil den kunne gå gjennom en Eu kontroll? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Ok, takk for hjelpen. Da får jeg håpe det er en enkel sak. Siste spørsmål..en slik gul lampe indikator, vil den kunne gå gjennom en Eu kontroll? Nei, dette er en 2-er feil. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Så lenge lampen lyser gult fast, er det neppe noen stor risiko å kjøre litt, men dersom den begynner å blinke er det litt mer kritisk. De kobler ikke til en PC, men en VAGcom-enhet for å lese ut feilkoder, og da starter jobben. Av og til ser man umiddelbart hva som er feil, andre ganger kan en feilkode være generert av en annen feil enn den det ser ut til. Endret 18. juni 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Ok, takk for hjelpen. Da får jeg håpe det er en enkel sak. Siste spørsmål..en slik gul lampe indikator, vil den kunne gå gjennom en Eu kontroll? Nei, dette er en 2-er feil. Det KAN være en 2er feil, men det er ikke nødt til å være det. Hvis avgassene blir målt og vises seg å være innenfor, blir det normalt sett godkjent, selv med motorlys. Nå er det ikke lenger et krav å måle avgassene, verkstedet kan i stedet velge å lese av ODB-II feilkoder. I så fall er det mindre sansynlig at bilen blir godkjent, da det er ODB-II feilkoder som tenner motorlyset. Men pappa sin bil har blitt godkjent de to siste gangene med motorlys på, og mamma sin ble godkjent med motorlys på i oktober i fjor. Når det er sagt så bør jo problemet løses, ellers kan katalysator bli skadet, og de koster som regel en del tusen kroner å bytte. Hvis lyset begynner å blinke, er det en feiltenning i motoren, og du bør slutte å kjøre snarest. En liten grei ting å huske er at røde varsellys normalt sett er kritiske (stopp bilen umiddelbart), mens orange er mindre kritiske (bilen kan brukes, men du bør få det sjekket snarest) 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Få lest ut feilkoder. Gul lampe for avgass kan ha mange årsaker, det kan være "tusen" andre ting enn katalysatoren. Det har du helt rett i! Startet bilen idag, lampen lyste fremdeles. Kjørte innom bensinstasjon og fylte tanken smekkfull til søndagspriser. Startet bilen og vips så var lyset borte...hva i huleste??? La meg bare understreke, det var lyset for motorfeil/katalysatorfeil som lyste..ikke varsellyset for lite drivstoff. Har kjørt 4 mil og lyset er slukket og bilen som den pleier. Jeg ser ikke logikken i denne hendelsen, men velger å ikke oppsøke verksted. Hvis jeg allikevel skulle velge å oppsøke verksted, har bilene (VW Golf) noe historikk/logg på feilkilder som har oppstått eller er det kun real time status de kan hente ut? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 De kan hente ut tidligere feilkoder ja. Det er ikke uvanlig at lamper kommer og går, jeg ville fått det sjekket. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Er det en slags "black box", så de kan se tidspunkt/kmstand når alarmkodene var aktivert? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Ok, greit å vite Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Få lest ut feilkoder. Gul lampe for avgass kan ha mange årsaker, det kan være "tusen" andre ting enn katalysatoren. Det har du helt rett i! Startet bilen idag, lampen lyste fremdeles. Kjørte innom bensinstasjon og fylte tanken smekkfull til søndagspriser. Startet bilen og vips så var lyset borte...hva i huleste??? La meg bare understreke, det var lyset for motorfeil/katalysatorfeil som lyste..ikke varsellyset for lite drivstoff. Har kjørt 4 mil og lyset er slukket og bilen som den pleier. Jeg ser ikke logikken i denne hendelsen, men velger å ikke oppsøke verksted. Hvis jeg allikevel skulle velge å oppsøke verksted, har bilene (VW Golf) noe historikk/logg på feilkilder som har oppstått eller er det kun real time status de kan hente ut? Det er enkelte biler der motorlyset kommer på hvis bensinlokket ikke er skrudd skikkelig på/ikke er tett. Kan det rett og slett være dette som har vært tilfelle her? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Godt forslag. Jeg fylte noen få liter på lørdagen og det var når jeg hadde kjørt litt etter dette jeg oppdaget varsellyset. Når jeg skulle fylle bilen opp på søndagen så la jeg ikke merke til om lokket var løst..men det kan det ha vært. Hvordan trigges denne funksjonen, henger det sammen med trykket i tanken? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Har googlet litt og ser at flere vw eiere har opplevd det samme som meg, motorfeil lampen har lyst og de har løst det ved å skru til drivstofflokket. Jeg er ganske sikker på at det var årsaken. Tusen takk for tipset kajac! Er ganske lettet nå 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå