AnonymDiskusjon Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hei, Jeg trenger litt hjelp til å skrive begynnelsen på en kontrakt som skal være mellom 3 parter. Vi er 3 personer som skal lage et data program sammen på fritiden uten at det er noe firma bundet til oss. I kontrakten vil vi bl.a. at det skal stå at hver av oss eier en tredjedel og har like mye bestemmelsesmakt. Jeg vet selv hvilke andre ting som jeg vil ha med i kontrakten, men jeg trenger noe eksempel på hvordan begynnelsen skal se ut. Hvis noen kan dirigere meg til en standard kontrakt på nettet eller kan skrive en rask kladd, så setter jeg stor pris på det. Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Standard kontrakter av denne typen (samarbeidsavtaler) tror jeg ikke finnes på nettet. Det er også vanskelig å si hvordan den skal begynne, jeg har erfaring med en del av denne typen kontrakter (avtaler), og de er særdeles ulike. Alle utformet av advokat. Men før du begynner utformingen av avtalen er det et par momenter man bør tenkte gjennom - hvor det viktigste er "økonomisk" potensial på samarbeidet. Er det økonomiske potensialet stort, ja da bør man faktisk få litt juridisk bistand - så man ikke har "hull" som skaper problemer senere. Personlig ville jeg kalt dette en samarbeidsavtale, og forsiden ville se omtrent slik ut. --- Samarbeidsavtale mellom xxxxx fødselsnummer zzzz fødselsnummer yyyy fødselsnummer ------ Som punkt 1 i selve avtalen ville jeg gitt en beskrivelse av avtaleobjektet, dvs beskrivelse av hva dere skal gjøre sammen og hva hensikten med samarbeidet er. I dette tilfellet vil det være utvikling av programvare, og jeg regner med at målet er å tjene penger. Som pkt 2 ville jeg satt opp partenes rettigheter, slik som eierandel (1/3) og andre rettigheter. Som pkt 3 ville jeg satt opp partenes plikter, slik som ressurser hver av dere skal bringe inn (penger/tid) Som pkt 4 ville jeg satt opp diverse "regler", slik som timeregnskap i "prosjektet" osv, flertallsbestemmelser med mer. Som pkt 5 ville jeg laget en pasus knyttet til eventuell kommersialisering etc. Det kan være selskapsdannelse, salg av "produktet" osv. Ikke alltid nødvendig å være uttømmende her, man kan f,eks skrive at ved enighet om kommersialisering så skal det skrives en spesifikk avtale/tillegg til avtale knyttet til dette. Som pkt 6 ville jeg skrevet noe om håndtering av avvik, f.eks hvordan skal det håndteres om en av partene ikke bringer inn det som er forutsatt eller som det skjer andre uventa handlinger. Som pkt 7 ville jeg skrevet noe om oppsigelse/avslutning av avtale. F.eks om du vil gå videre - og de andre to vil stoppe. Det kan også være flere punkt. Til slutt bør man ha noe om voldgift. Vet ikke om dette gir noe hjelp - mye er bare tatt ut fra husken, da jeg ikke har noen av avtalene lett tilgjengelig. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Standard kontrakter av denne typen (samarbeidsavtaler) tror jeg ikke finnes på nettet. Det er også vanskelig å si hvordan den skal begynne, jeg har erfaring med en del av denne typen kontrakter (avtaler), og de er særdeles ulike. Alle utformet av advokat. Men før du begynner utformingen av avtalen er det et par momenter man bør tenkte gjennom - hvor det viktigste er "økonomisk" potensial på samarbeidet. Er det økonomiske potensialet stort, ja da bør man faktisk få litt juridisk bistand - så man ikke har "hull" som skaper problemer senere. Personlig ville jeg kalt dette en samarbeidsavtale, og forsiden ville se omtrent slik ut. --- Samarbeidsavtale mellom xxxxx fødselsnummer zzzz fødselsnummer yyyy fødselsnummer ------ Som punkt 1 i selve avtalen ville jeg gitt en beskrivelse av avtaleobjektet, dvs beskrivelse av hva dere skal gjøre sammen og hva hensikten med samarbeidet er. I dette tilfellet vil det være utvikling av programvare, og jeg regner med at målet er å tjene penger. Som pkt 2 ville jeg satt opp partenes rettigheter, slik som eierandel (1/3) og andre rettigheter. Som pkt 3 ville jeg satt opp partenes plikter, slik som ressurser hver av dere skal bringe inn (penger/tid) Som pkt 4 ville jeg satt opp diverse "regler", slik som timeregnskap i "prosjektet" osv, flertallsbestemmelser med mer. Som pkt 5 ville jeg laget en pasus knyttet til eventuell kommersialisering etc. Det kan være selskapsdannelse, salg av "produktet" osv. Ikke alltid nødvendig å være uttømmende her, man kan f,eks skrive at ved enighet om kommersialisering så skal det skrives en spesifikk avtale/tillegg til avtale knyttet til dette. Som pkt 6 ville jeg skrevet noe om håndtering av avvik, f.eks hvordan skal det håndteres om en av partene ikke bringer inn det som er forutsatt eller som det skjer andre uventa handlinger. Som pkt 7 ville jeg skrevet noe om oppsigelse/avslutning av avtale. F.eks om du vil gå videre - og de andre to vil stoppe. Det kan også være flere punkt. Til slutt bør man ha noe om voldgift. Vet ikke om dette gir noe hjelp - mye er bare tatt ut fra husken, da jeg ikke har noen av avtalene lett tilgjengelig. Tusen takk. Dette var veldig til hjelp Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Til slutt bør man ha noe om voldgift. Jeg tviler på om voldgift er så lurt for en kontrakt om relativt små verdier (?) mellom 3 privatpersoner fra samme land. (Det kunne kanskje være nyttig med en form for spesialtilpasset voldgift, men det kan fort bli vanskelig å gjøre vanntett i en hjemmelaget kontrakt.) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Til slutt bør man ha noe om voldgift. Jeg tviler på om voldgift er så lurt for en kontrakt om relativt små verdier (?) mellom 3 privatpersoner fra samme land. (Det kunne kanskje være nyttig med en form for spesialtilpasset voldgift, men det kan fort bli vanskelig å gjøre vanntett i en hjemmelaget kontrakt.) Uenig - å ha med noe knyttet til dette er helt fundamentalt etter min menig. Man vet nemlig ikke noe om framtidige verdier. Nå var dog voldgift et litt uheldig uttrykk, bedre å skrive at man skal ha med et punkt om tvisteløsning, f.eks. Avtalen er underlagt norsk rett og eventuelle tvister som utspringer fra denne Avtale skal søkes løst i minnelighet. Dersom minnelighet ikke oppnås, skal tvisten løses ved de alminnelige domstoler med verneting xxxxxx. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Til slutt bør man ha noe om voldgift. Tusen takk. Dette var veldig til hjelp Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Voldgift er litt kraftig slik de fleste oppfatter det. Følgende formulering kan du bruke i stedet - eneste du må fylle ut er nærmeste sted med tingrett eller byen/stedet dere bor i. Pkt x. TVISTELØSNING Avtalen er underlagt norsk rett og eventuelle tvister som utspringer fra denne Avtale skal søkes løst i minnelighet. Dersom minnelighet ikke oppnås, skal tvisten løses ved de alminnelige domstoler med verneting xxxxxxx. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Nå var dog voldgift et litt uheldig uttrykk, bedre å skrive at man skal ha med et punkt om tvisteløsning, f.eks. Avtalen er underlagt norsk rett og eventuelle tvister som utspringer fra denne Avtale skal søkes løst i minnelighet. Dersom minnelighet ikke oppnås, skal tvisten løses ved de alminnelige domstoler med verneting xxxxxx. Det blir noe annet. Lovvalg og verneting er fornuftig å ha med. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Hei, jeg burde kanskje ha nevnt at vi er fra og bor i 3 forskjellige land. Norge, Sverige og Danmark. Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hei, jeg burde kanskje ha nevnt at vi er fra og bor i 3 forskjellige land. Norge, Sverige og Danmark. Anonymous poster hash: 59ed9...e03 Det kompliserer - avhengig av hvor store forskjeller det er i avtalerett mellom Norge, Danmark og Sverige (f.eks avtalefrihet), og i realiteten i hvor stor grad man kan i sin helhet legge et lands, f.eks Norge, sin rett som grunnlag. Akkurat det området kan jeg svært lite om, så her bør man få hjelp av fagfolk. Punktet om tvisteløsning som blant annet regulerer lovvalg, dvs om det er norsk, svensk eller dansk rett som skal legges til grunn må da (bør) med i avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå