Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen klarer ikke å kjøre spill lengre.

Anbefalte innlegg

Prøv LatencyMon.

Det kan peke ut akkurat hvilke drivere/maskinvare som skaper problemer, om dette er et driver/maskinvare-problem. Hadde selv problemer sporadiske problemer med at alt fryste i 5-15s av gangen, og problemet vistes tydelig i LatencyMon.

http://www.resplendence.com/latencymon

Start programmet, trykk på play -> start et spill og fremprovoser problemet ditt -> avslutt spillet, og trykk på stop i LatencyMon -> kopier resultatet fra "stats" inn på en pastebin og gi oss en link til det.

Eksempel på hvordan det så ut når skjermkortdriveren køddet det til og frøs alt i flere sekunder av gangen: gjITkr6.png

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... Software relatert? Jeg oppdaterte GPU drivere men det hjalp ikke.

Prøv å slett driverene! 

Slett  alle driverne fra Nvidia, og så installerer du de på nytt. 

Sjekk videoen for raskeste måte å gjøre det på: 

Husk å ALLTID installer driverne slik at alle instillering osv blir slettet. Det er en sjekkboks du må tikke av når du installerer driverne. 

Det er gjort uten resultat.

SÅ på det ene bildet ditt at cpu-en din hadde 100% load. Da bottlenecker den systemet i de tilfellene.

Last ned Msi afterburner og sjekk tempen på både skjermkort og CPU. Dersom begge er under 80-90 grader er det ikke varmen som er problemet. Innstaller Heaven Benchmark, og se på hvor mye load det er på GPU og CPU. Hvis prossessor er på 100% og skjermkortet ikke på 99%, kan cpu ha noe med problemet å gjøre. Dersom GPU er på 99%, og CPU under 99%, er det normale verdier. Dog kan skjermkortet fremdeles være et problem.

Jeg hadde et skjermkort før som stoppet opp i blandt, så det er meget mulig at skjermkortet ditt begynner å bli sliten.

Du bør se om du kan få lånt deg et annet skjermkort å teste med. Bare for å luke ut det.

Det kan være mye rart som forårsaker problemet, men 560Ti er veldig gammelt(det er forsåvidt resten av riggen din også). Ville startet der. 

Har fått låne et GTX580 nå, og oppdaget noe.

Med det kortet fikk jeg ut 120FPS (ifølge FRAPS) den lille stunden eksempelvis BF4 kjørte normalt i begynnelsen. De to første minuttene nå.

Men jeg hører at turtallet på CPUvifta er konstant og den bråker en del.

Kan det rett og slett være den som gjør dette? AT CPU ikke får nok kjøling?

Lenke til kommentar

Prøv LatencyMon.

Det kan peke ut akkurat hvilke drivere/maskinvare som skaper problemer, om dette er et driver/maskinvare-problem. Hadde selv problemer sporadiske problemer med at alt fryste i 5-15s av gangen, og problemet vistes tydelig i LatencyMon.

http://www.resplendence.com/latencymon

Start programmet, trykk på play -> start et spill og fremprovoser problemet ditt -> avslutt spillet, og trykk på stop i LatencyMon -> kopier resultatet fra "stats" inn på en pastebin og gi oss en link til det.

Eksempel på hvordan det så ut når skjermkortdriveren køddet det til og frøs alt i flere sekunder av gangen: gjITkr6.png

Tester dette nå og kommer tilbake med hva jeg får av data. :)

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Her er hva LatencyMon ga av data.

_________________________________________________________________________________________________________
CONCLUSION
_________________________________________________________________________________________________________
Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates. 
LatencyMon has been analyzing your system for  0:03:16  (h:mm:ss) on all processors.

SYSTEM INFORMATION
Computer name:                                        HOBBY-PC
OS version:                                           Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601 (x64)
Hardware:                                             MS-7798, MSI, B75MA-P45 (MS-7798)
CPU:                                                  GenuineIntel Intel® Core i5-2500 CPU @ 3.30GHz
Logical processors:                                   4
Processor groups:                                     1
RAM:                                                  8124 MB total

CPU SPEED
Reported CPU speed:                                   330 MHz
Measured CPU speed:                                   1 MHz (approx.)

Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results.

WARNING: the CPU speed that was measured is only a fraction of the CPU speed reported. Your CPUs may be throttled back due to variable speed settings and thermal issues. It is suggested that you run a utility which reports your actual CPU frequency and temperature. 

MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES
The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event.

Highest measured interrupt to process latency (µs):   18797,200124
Average measured interrupt to process latency (µs):   1,710706

Highest measured interrupt to DPC latency (µs):       389,423325
Average measured interrupt to DPC latency (µs):       0,505050

REPORTED ISRs
Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal.

Highest ISR routine execution time (µs):              260,709091
Driver with highest ISR routine execution time:       dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Highest reported total ISR routine time (%):          0,127675
Driver with highest ISR total time:                   dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation

Total time spent in ISRs (%)                          0,219538

ISR count (execution time <250 µs):                   492851
ISR count (execution time 250-500 µs):                0
ISR count (execution time 500-999 µs):                2
ISR count (execution time 1000-1999 µs):              0
ISR count (execution time 2000-3999 µs):              0
ISR count (execution time >=4000 µs):                 0

REPORTED DPCs
DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution.

Highest DPC routine execution time (µs):              1151,220
Driver with highest DPC routine execution time:       nvlddmkm.sys - NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 347.88 , NVIDIA Corporation

Highest reported total DPC routine time (%):          0,251505
Driver with highest DPC total execution time:         USBPORT.SYS - USB 1.1 & 2.0 Port-driver, Microsoft Corporation

Total time spent in DPCs (%)                          0,426588

DPC count (execution time <250 µs):                   1569886
DPC count (execution time 250-500 µs):                0
DPC count (execution time 500-999 µs):                2
DPC count (execution time 1000-1999 µs):              2
DPC count (execution time 2000-3999 µs):              0
DPC count (execution time >=4000 µs):                 0

REPORTED HARD PAGEFAULTS
Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution.

NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit.

Process with highest pagefault count:                 msmpeng.exe

Total number of hard pagefaults                       245
Hard pagefault count of hardest hit process:          99
Highest hard pagefault resolution time (µs):          124795,788485
Total time spent in hard pagefaults (%):              0,048999
Number of processes hit:                              14

PER CPU DATA
CPU 0 Interrupt cycle time (s):                       5,982911
CPU 0 ISR highest execution time (µs):                260,709091
CPU 0 ISR total execution time (s):                   1,728031
CPU 0 ISR count:                                      492853
CPU 0 DPC highest execution time (µs):                1151,220
CPU 0 DPC total execution time (s):                   3,172186
CPU 0 DPC count:                                      1525633
CPU 1 Interrupt cycle time (s):                       2,415110
CPU 1 ISR highest execution time (µs):                0,0
CPU 1 ISR total execution time (s):                   0,0
CPU 1 ISR count:                                      0
CPU 1 DPC highest execution time (µs):                142,350
CPU 1 DPC total execution time (s):                   0,044810
CPU 1 DPC count:                                      10140
CPU 2 Interrupt cycle time (s):                       2,524005
CPU 2 ISR highest execution time (µs):                0,0
CPU 2 ISR total execution time (s):                   0,0
CPU 2 ISR count:                                      0
CPU 2 DPC highest execution time (µs):                175,518182
CPU 2 DPC total execution time (s):                   0,073614
CPU 2 DPC count:                                      16318
CPU 3 Interrupt cycle time (s):                       0,880836
CPU 3 ISR highest execution time (µs):                0,0
CPU 3 ISR total execution time (s):                   0,0
CPU 3 ISR count:                                      0
CPU 3 DPC highest execution time (µs):                154,623636
CPU 3 DPC total execution time (s):                   0,067149
CPU 3 DPC count:                                      17799

Lenke til kommentar

Du må logge resultatene over tid.

Virker fremdeles ikke som at varmeproblemer kan ekskluderes hos deg.

Har du målt 92 grader max må du sjekke at kjøperen sitter som den skal og ikke er skjevt presset e.l

Intel cuper trottler når de blir for varme , det visst begynne allerede ved 90 grader på SandyBridge i5 2500 har jeg sett noe påstander om.

http://www.techspot.com/article/927-temperature-impact-cpu-performance/

Trottler betyr at den begynner å gå på saktere frekvens , eller den kan begynne å hoppe over instruksjoner pr klokkesyklus.

Dette gjør at det går tregere,tregere,tregere og tregere helt til temperaturen kommer under kontroll igjen.

Da er det vesentlig å bekrefte ved å belaste både prosessor og grafikk kort samtidig slik det gjør i spill for å se om kabinettet og temperaturene ikke bare øker og øker og cpu når throttle thermal punktet.

Om utlufting er for dårlig i kabinettet vil dette skje hele tiden når det er ekstra varmt innendørs .

Strømforsyningen er også en potensiell varmekilde om den er lite effektiv og belastes nær maks (over 80-85%) , kommer også an på montering.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kabinettet står uten sideplater oppå en krakk for å få kjøling samt at det står vifter som drar lufta over GPU og CPU samtidig en vei.

Det oppleves akkurat slik du sier, det går tregere og tregere og så slipper det i noen sekunder før det gjentas.

Jeg antar at jeg nok vil være tjent med nytt hovedkort med nyere type sokkel og ny CPU? Samt en ny install av windows og alt nytt ellers av software.

For slik det er nå så er bare den forrige disken speila over på en SSD.

Lenke til kommentar

Først og fremst vil noe "bedre" enn nVida GTX 560 TI hjelpe. Forutsatt at det er iorden med kjøling i kabinett og kjøler/vifte på cpu er på stell. Bruk ikke Intel standard kjøler (den suger).

Og selvsagt en feilfri Windows installasjon og drivere til det du måtte ha av enheter.

Men det er lommeboka som bestemmer ;)

Socket 1150 og i5 2500 begynner å bli noen år gammelt men det er mange casual gamers som klarer seg med det fremdeles , sågar med en liten overklokk.

Husk å oppdatere firmware på Samsung 840 EVO for å få tilbake ytelse med performance restoration (om du ikke har gjort det)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

...

Peker mot throttling / varmeproblemer det der. Ingen drivere som bruker unormalt lang tid, eller noe sånt utrivelig tull.

Finn fram temperaturmåler som gir gjennomsnitt over tid, og mål temperatur helt samtidig som du spiller - f.eks med å kjøre spillet i et vindu. Throttler cpu-en så vil det vises tydelig at du ligger nært opp mot 90C eller høyere i gjennomsnitt. Husk at om du går ut av spillet for å sjekke temperatur mens cpu-en throttler, så kan temperaturen falle så mye mens du leter fram temperaturmåleren at du undervurderer hvor varm cpu-en egentlig er når du er i spillet.

Forøvrig så er det bedre å ha nok kabinettvifter og kontroll på hvordan luftflyten ser ut, enn å kjøre med åpent kabinett.

Om du ikke ønsker å legge mye i en eventuell oppgradering, så ville jeg vurdert å beholde cpu-en/hovedkortet - kjøpt en god cpu-kjøler, 8GB til med minne, og gått for et nytt midt-på-treet skjermkort. CPU-en din er jo relativt grei enda - såfremt den ikke blir strupet av varmeproblemer. Skal du bytte cpu/hovedkort blir det fort en relativt dyr oppgradering - og det har gått såpass sakte framover med cpu-er i de siste årene at du ikke får all verden til ekstra ytelse. (15-20% bedre ytelse per mhz) Skjermkortene har blitt mye kjappere i samme periode.

Lenke til kommentar

Open Hardware Monitor indikerer maks 62°C nå når jeg spiller. Den har dog indikert opptil 92°C også. Forvirrende.

Har du testa Furmark? Denen viser graf over temperatur samt hastighet GPU kjører på. Her ser du umiddelbart hvis kortet blir for varmt og klokker ned.

post-18544-0-92842800-1466337095_thumb.png

Lenke til kommentar

Først og fremst vil noe "bedre" enn nVida GTX 560 TI hjelpe. Forutsatt at det er iorden med kjøling i kabinett og kjøler/vifte på cpu er på stell. Bruk ikke Intel standard kjøler (den suger).

Og selvsagt en feilfri Windows installasjon og drivere til det du måtte ha av enheter.

Men det er lommeboka som bestemmer ;)

Socket 1150 og i5 2500 begynner å bli noen år gammelt men det er mange casual gamers som klarer seg med det fremdeles , sågar med en liten overklokk.

Husk å oppdatere firmware på Samsung 840 EVO for å få tilbake ytelse med performance restoration (om du ikke har gjort det)

Har fått låne et GTX580 Phantom, når jeg først starta spillet så holdt den sammen med det nevnte utstyret ellers 120 FPS i BF4, jeg vet ikke helt om FRAPS er til å stole på etter å ha sett det :p

Skal ta tipset ditt og oppdatere firmware på SSD, og så foreta en installering av W7 fra bunnen av :)

Lenke til kommentar

...

Peker mot throttling / varmeproblemer det der. Ingen drivere som bruker unormalt lang tid, eller noe sånt utrivelig tull.

Finn fram temperaturmåler som gir gjennomsnitt over tid, og mål temperatur helt samtidig som du spiller - f.eks med å kjøre spillet i et vindu. Throttler cpu-en så vil det vises tydelig at du ligger nært opp mot 90C eller høyere i gjennomsnitt. Husk at om du går ut av spillet for å sjekke temperatur mens cpu-en throttler, så kan temperaturen falle så mye mens du leter fram temperaturmåleren at du undervurderer hvor varm cpu-en egentlig er når du er i spillet.

Forøvrig så er det bedre å ha nok kabinettvifter og kontroll på hvordan luftflyten ser ut, enn å kjøre med åpent kabinett.

Om du ikke ønsker å legge mye i en eventuell oppgradering, så ville jeg vurdert å beholde cpu-en/hovedkortet - kjøpt en god cpu-kjøler, 8GB til med minne, og gått for et nytt midt-på-treet skjermkort. CPU-en din er jo relativt grei enda - såfremt den ikke blir strupet av varmeproblemer. Skal du bytte cpu/hovedkort blir det fort en relativt dyr oppgradering - og det har gått såpass sakte framover med cpu-er i de siste årene at du ikke får all verden til ekstra ytelse. (15-20% bedre ytelse per mhz) Skjermkortene har blitt mye kjappere i samme periode.

Aha, takk for svaret :) Jeg tror jeg tar tipset om mer RAM sammen med ny kjølevifte til CPU. Tips til en vifte som ikke koster skjorta?

Skal montere sidedekslene igjen, og sjekke flow i kabinettet. Burde være en smal sak med litt tynt papir på inn og utløp.

Lenke til kommentar

Open Hardware Monitor indikerer maks 62°C nå når jeg spiller. Den har dog indikert opptil 92°C også. Forvirrende.

Dersom CPU har vært på 92 grader, har du et kjøle problem. Som mest sannsynlig også har noe med saken å gjøre. Jeg ville fremdeles bytta ut 560Ti xD

Jaja, jeg har som sagt fått låne et ubrukt GTX580 som jeg blir å spørre om å få kjøpe :)

Lenke til kommentar

Har du testa Furmark? Denen viser graf over temperatur samt hastighet GPU kjører på. Her ser du umiddelbart hvis kortet blir for varmt og klokker ned.

attachicon.gifFURMARK-SCREENSHOT.png

Jeg har "Open hardware monitor" som kjører i bakgrunnen. Jeg kan se en timeframe på den over de forskjellige parametrene :)

Lenke til kommentar

Dersom CPU har vært på 92 grader, har du et kjøle problem. Som mest sannsynlig også har noe med saken å gjøre. Jeg ville fremdeles bytta ut 560Ti xD

Jaja, jeg har som sagt fått låne et ubrukt GTX580 som jeg blir å spørre om å få kjøpe :)

Ville jeg heller ikke gjort. AMD sin RX480 kommer ut nå straks, og den kommer til å koste 2-2500kr, og knuser 580 ned i støvlene. Vi snakker om enorm ytelsesforskjell. Men om du absolutt skal ha det 580 kortet, så skal du ikke betale mer enn ca 300kr. Vi snakker om veldig utdatert hardware her.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over det men når 560 klarte å dra 90FPS i BF4 så er jeg mer enn fornøyd med å betale la oss si en 500lapp for et litt bedre enn det som drar 30FPS til :)
Jeg er etter huskjøp og skolegang på et "lite budsjett" hva hobby angår :p

Lenke til kommentar

Joda, jeg er klar over det men når 560 klarte å dra 90FPS i BF4 så er jeg mer enn fornøyd med å betale la oss si en 500lapp for et litt bedre enn det som drar 30FPS til :)

Jeg er etter huskjøp og skolegang på et "lite budsjett" hva hobby angår :p

Tja, hvis du er fornøyd med low/medium så ^^,

Lenke til kommentar

Nå drar vi litt OT, men spiller ikke BF4 på ultra uansett om det er mulig. Man fucker til gameplayet. Smoke effects f.eks. Om man lar røyk få maks utseende blir det vanskeligere å se de man sikter etter. Osv. Det er mange settings som bare er til bry om man drar til på maks men som hjelper gameplay om man setter de lavere eller setter de sammen til en viss spesifikasjon.

Edit: Husk at jeg lengre opp skrev opp at det skal betales på et vis. Jeg har litt andre høyere prioriteringer slik at datautstyr må kjøpes på et lavnivå.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...