Gå til innhold

"Focus" på form

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett form med dette feltet:

<input type="text" name="postnummer" value="77" maxlength="4">

De i nærområdet har 77xx som postnummer, derfor er det default, men det skal være mulig for andre å oppgi annet postnummer også, derfor må jeg ha alle 4 siffer.

Det som er ulempen er at når man bruker "tab" til å flytte i skjemaet vil "77" bli "merket" når man kommer til det feltet, noe som fører til at mange "visker ut" "77" og må skrive det på nytt. Jeg vil at markøren skal settes bak "77" når det feltet highlightes. noen som har ideer om hvordan jeg kan gjøre det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt tungvindt men et lite script ala dette (ikke valid kode, men en start):

onfocus="postnummer.value='77';"

Altså skriver scriptet inn verdien en gang til, men jeg er faktisk ikke sikker på om den nye skriften blir merket, eller om markøren havner bak. Får vel teste det ut...

Endret av enden
Lenke til kommentar

Skulle ikke være noe stort problem det nei. Bare en:

if(postnummer.value = "77") {

kjør overskriving

}

else {

låt bli

}

Men da er jo problemet at teksten som er der fra før blir merket igjen... Det finnes sikkert en eller annen snodig måte å flytte markøren på. Skal tenke litt på den

Lenke til kommentar
Skulle ikke være noe stort problem det nei. Bare en:

if(postnummer.value = "77") {

kjør overskriving

}

else {

låt bli

}

Men da er jo problemet at teksten som er der fra før blir merket igjen... Det finnes sikkert en eller annen snodig måte å flytte markøren på. Skal tenke litt på den

Det høres ut som en grei sak. Om feltet blir merket hvis man "hopper" tilbake i forumet gjør ikke noe, bare den ikke gjør detførste gang (er ikke så mange som hopper tilbake).

Kan noen skrive koden for meg?

Kan ikke syntaxen til JS... :(

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...