Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hånden sover, våkner ikke!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spilte fotball forrige uke, og iløpet av økten på ca 1 time ble hånden noe nummen. En prikkefølelse som kan sammenlignes med den når hånden sover, bare i en veldig tidlig fase. 

Det har enda ikke gått over, og det er i grunn ingen utvikling. Det blir hverken bedre eller verre. 

Treningsøkten var veldig tung, og var ganske andpusten hele tiden. Min fysiske form er helt grei, 179 cm 74 kg, men trent ekstremt lite det siste året. 

Det gjør ikke vondt, og det kjennes som sagt ut som en veldig tidlig fase der hånden sover.

Jeg antar det har noe med blodtilførsel å gjøre. 

Noen som skjønner hva dette kan være?

Takk for all hjelp jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Kanskje du har fått prolaps i nakken?

Sjekkes enkelt og greit med ett røntgenbilde - skjønt fastleger er noen svin som vil du skal lide lenge før nærmere diagnose stilles.

Jeg synes uansett du bør gå til legen neste uke om det ikke bedrer seg i helga.

Lenke til kommentar

herregud snakk om å være paranoid, la det gå to-tre dager og hvis det ikke er bedring så ringer du lege.

Du er vel den typen som aldri går til legen?

Slike ting kan være farlige, er det ikke blodtilførsel så kan hånden dø og/eller er det en propp og den plutselig løsner så kan det føre til hjerteinfarkt

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om du er nummen i halve hånden, hele lillefingeren og halve ringfinger, er det sannsynligvis ulnar nerven som ligger i klem i albueleddet. Det er ikke farlig, og du kan fikse det ved å tøye ut armen og hånden.

Prikking i hånden kan også skyldes en potensiell hjerteskade. Ikke blodpropp... Men dette er ikke lenger relevant siden nummenheten dukket opp for en uke siden.

Google Ulnar Nerve Entrapment. Les om uttøying, og sett i gang. Det går over iløp av noen dager.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Legen sa det ikke kunne ha med hjerte og blodet å gjøre, men en nerve mest sannsynlig. Løgn er nok inne på noe, for legen snakket og om Ulnar nerven. 

Takk for hjelpen folkens. Gav meg et spark bak, for det finnes artigere ting å gjøre enn å tilbringe 2 timer på legevakten en fredagskveld :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig trekker du skulderbladene ned, når du løper. Dette kan klemme nervene (plexus brachialis) og føre til symptomer som beskrevet. Løsning er å unngå henging & nedoverkniping av skulderbladene

Hvis du løper med håndleddet i supinert stilling, kan det også være median-nerven som klemmes under pronatormuskelen. Depends.

Endret av Kjetil_4455
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...