Gå til innhold

Forlenget kablet nettverk (Cat 5) funker kun delvis:

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp forlenget det kablete nettverket til nabohuset. Ca. 40 meter strekk.

Signalet går frem KUN til laptop. Om man forsøker en svitsj eller ruter med designert inngang for internetsignal så svikter det.

Det synes vi er merkelig.

Hvorfor kan ikke signalet takles av svitsj eller ruter? Kun rett inn i pc / laptopen?

Det er kjøpt inn 100 meter kabel fra en trommel der vi kun har brukt 40.

Vi har selv satt på ethernet hannkabel i begge ender.

Denne kabelen (40 meteren som fusker) går ut fra et Telenor-fiber modem.

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ieb4637_2.gif

Har dere terminert den riktig? Jeg følger vanligs b standarden, men begge kan brukes, så lenge det er samme i begge ender.

Hei. Ville det fungert delvis til tross for at feil terminert? Slik at laptopen til tross for dette tar i mot signalet og internet funker?

Lenke til kommentar

Kan hende laptopen er litt mer tilgivende å lar deg få 100mbps. Mens switchen har forhandlet seg frem til 1000mbps, men ikke klarer å overføre.

Kort fortalt. Reterminer, følg standarden, som nevnt over vær nøye med å få lederene helt til endes i pluggen før du "crimper".

Lenke til kommentar

Har du forsøkt kabeltester? Når jeg terminerer kabler bruker jeg alltid kabeltester (nokså rimelig sak; jeg har kjøpt min på clas ohlson) for å være sikker på at signalet bæres hele veien, og ikke minst at det er riktig rekkefølge på den. Det har skjedd at jeg ikke har vært god nok til å skli kabelen ordentlig inn i kontakten før krymping, og da har ikke kabelen fungert så veldig bra før jeg har terminert på nytt. I en datamaskin vil nettverkskortet kunne tilpasse seg å sende all trafikk over ned til ett trådpar (med sterkt begrenset hastighet), men en router/svitsj har ikke nødvendigvis den samme funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt kabeltester? Når jeg terminerer kabler bruker jeg alltid kabeltester (nokså rimelig sak; jeg har kjøpt min på clas ohlson) for å være sikker på at signalet bæres hele veien, og ikke minst at det er riktig rekkefølge på den. Det har skjedd at jeg ikke har vært god nok til å skli kabelen ordentlig inn i kontakten før krymping, og da har ikke kabelen fungert så veldig bra før jeg har terminert på nytt. I en datamaskin vil nettverkskortet kunne tilpasse seg å sende all trafikk over ned til ett trådpar (med sterkt begrenset hastighet), men en router/svitsj har ikke nødvendigvis den samme funksjonaliteten.

Hei. Takk for tips. Clas O. har sluttet å selge det. Eller skulle jeg ha kjøpt.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du faktisk får 100Mbps og ikke 10 på laptop?

Hvordan sjekker man det? Finnes det noe program på Mac som gjør det f.eks? Hastigheten vi får er 10MBs ved fibernet.test. Fibnernet fra Telenor på 20MB. I hovedhuset får vi 20 MBs, men etter 40 meter ethernet til nabohuset så får vi altså kun 10MBS fra Telenor fiber. Det er altså her i den enden det sviktet og ikke funker med svitsj.

Lenke til kommentar

Hei. Takk for tips. Clas O. har sluttet å selge det. Eller skulle jeg ha kjøpt.

Jeg finner den fremdeles på nettsidene deres: http://www.clasohlson.com/no/Nettverkstester/38-7245

Lenke til kommentar

OP sier en Telenor-ruter/modem benyttes. I administrasjonsgrensesnittet for Zyxel-boksene til Telenor, kan man tvinge ned hastigheten per port - f.eks. tvangskjøre 100 Mbps hvis det er slik at svitsjen i andre enden skaper problemer (og 100 Mbps er kanskje nok uansett her?). 

Man kan her også endre duplex-innstillingene, noe som kan gjøre det mulig å benytte en skadet/dårlig kabel med at halv duplex benytter færre ledere i kabelen.

Lenke til kommentar

Fungerer kun delvis høres ut som feil terminert ja. Bruk en av standardene kpolberg linket.

Om man terminerer likt i begge ender, men splitter parrene annerledes en standarden legger opp til vil man ofte kunne få kontakt. Problemet kommer når man starter å kjøre trafikk over kabelen. Grunnet splittet par får man masse støy som drar ned forbindelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...