rtoevik Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hei. Angående saken i høyesterett der de bestemte at norsk lov ikke gjelder på utenlandske skip i norske farvann. (se link nederst) Hva betyr dette i praksis for norske sjømenn? Hvordan vil dette påvirke de som seiler på utenlandsregistrerte skip mellom norke havner i norge? https://sjooff.no/Artikler/Sider/Prinsippsak.aspx Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Norsk lov gjelder ikke i norske farvann? Vi får håpe man blir kvitt det meste av det på land også snart. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium). Lenke til kommentar
Shi Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium). Nå er det vel ikke lovbestemt minstelønn i Norge da. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium). Nå er det vel ikke lovbestemt minstelønn i Norge da. Det er vel noen tariffer ute og går. Same shit Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Til opplysning kan dommes leses i sin helhet her: http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/-Norges-Hoyesterett/Avgjorelser/siste-avgjorelser/oppsigelse-av-norsk-sjomann-pa-utenlandsk-registrert-skip--lovvalg/ Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Vi får håpe man blir kvitt det meste av det på land også snart. Hvorfor det? Sånn at det ikke lenger blir forbudt å selge narkotika til barn og mishandle dyr? 3 Lenke til kommentar
clink Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Norsk lov gjelder ikke i norske farvann? Vi får håpe man blir kvitt det meste av det på land også snart. Antar at du kjenner til Herman Berge og rettsnorge.com Lenke til kommentar
clink Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium). Dette har ingenting med saken å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Angående saken i høyesterett der de bestemte at norsk lov ikke gjelder på utenlandske skip i norske farvann. (se link nederst) Hva betyr dette i praksis for norske sjømenn? Hvordan vil dette påvirke de som seiler på utenlandsregistrerte skip mellom norke havner i norge? Saken du sikter til, er da relativt enkel. Og det viser også domsavsigelsen. Som forventet. Undrer på hvorfor de tok saken til doms. Gennerelt så er det landet båten er registrert i, som er avgjørende for hvilke lover som er gjeldene ombord, samt betingelser for annsettelser. Båten også betrakte som registrerings landets territorie. Men, overskriften din er mer kompleks. Endret 18. juni 2016 av Friluftskar 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Skipsarbeidsloven har alltid, som den tidligere sjømannsloven, bestemt følgende: (1) Loven får anvendelse for arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Kapittel 8 til 10 får også anvendelse for andre som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Norsk lov gjelder i norske farvann, jf. territorialfarvannsloven (men merk at man skiller mellom indre farvann, sjøterritoriet, tilstøtende sone, og økonomisk sone/kontinentalsokkelen). Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. Det du nevner i 2. setning, er vel noe søkt. Det var internationale avtaler/lover som hadde dette stadfestet, før det ble implementert i det norske lovverket. Så det er vel kun en pressisering, av internationale bestemmelser. Det er hjemlandets lover som gjelder ombord, så sant ikke en ulovlig handlig begås i havn (muligens også i indre sone), gjelder også annsettelses vilkår. Men snakker vi om båten, det er et annet spørsmål. Den må følge lovene til landet det kommer til. Men ser en bort fra fiske, kun transport, så er det vel kun indre sone (landets grenser) som har betydning. Din sammenligning med en utenlandsk bil, på norske veier, blir feil. En båt, er mer å betrakte som en ambasade i utlandet, enn en bil på norske veier. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 (endret) Nei, Norge er ikke folkerettslig forpliktet til å respektere flaggstatsjurisdiksjon på skip i norsk farvann. En båt er heller ingen ambassade (ambassader er eksplisitt ikke utsenderstatens territorium etter Wien-konvensjonen, mens skip i internasjonal fart blir beskrevet som en forlengelse av flaggstatens territorium), så sammenligningen er tullete. Årsaken til at vi gjør det er ganske enkel, vi gjør det fordi vi vil at andre skal respektere vår flaggstatsjurisdiksjon i deres farvann. Dette sies rett ut i forarbeidene til den nye skipsarbeidsloven. På det åpne hav gjelder derimot flaggstatsjurisdiksjon uinnskrenket. Endret 18. juni 2016 av krikkert Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Skipsarbeidsloven har alltid, som den tidligere sjømannsloven, bestemt følgende: (1) Loven får anvendelse for arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Kapittel 8 til 10 får også anvendelse for andre som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Norsk lov gjelder i norske farvann, jf. territorialfarvannsloven (men merk at man skiller mellom indre farvann, sjøterritoriet, tilstøtende sone, og økonomisk sone/kontinentalsokkelen). Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. jepp.. norsk lov gjelder til intill 7 mil fra kysten.. utover det så er du i internasjonalt farvann. Men retten til å bore etter olje, fisk osv, gjelder helt ut til 200 mil, som er økonomisk sone. sånn har jeg forstått det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 jepp.. norsk lov gjelder til intill 7 mil fra kysten.. utover det så er du i internasjonalt farvann. Men retten til å bore etter olje, fisk osv, gjelder helt ut til 200 mil, som er økonomisk sone. sånn har jeg forstått det. 12 nautiske mil er territorrialt farvann, dvs ca 22km, ikke 7 mil. https://en.wikipedia.org/wiki/Territorial_waters Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå