Gå til innhold

Norsk lov gjelder ikke i norske farvann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium).

Lenke til kommentar

Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium).

Nå er det vel ikke lovbestemt minstelønn i Norge da.

Lenke til kommentar

 

Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium).

Nå er det vel ikke lovbestemt minstelønn i Norge da.

 

 

Det er vel noen tariffer ute og går. Same shit :)

Lenke til kommentar

Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium).

 

Lenke til kommentar

 

Umiddelbart høres det rart ut, men dersom et skip f.eks. arbeider mellom to havner i to ulike land, hvor noe er påbudt i ett land og forbudt i det andre - hva da? Det blir også litt rart om et skip fra f.eks. Kina må betale norsk minstelønn dersom de skal legge til kai i Norge (les: arbeide innenfor norsk territorium).

 

 

Dette har ingenting med saken å gjøre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående saken i høyesterett der de bestemte at norsk lov ikke gjelder på utenlandske skip i norske farvann. (se link nederst)

Hva betyr dette i praksis for norske sjømenn?

Hvordan vil dette påvirke de som seiler på utenlandsregistrerte skip mellom norke havner i norge?

 

Saken du sikter til, er da relativt enkel. Og det viser også domsavsigelsen. Som forventet. Undrer på hvorfor de tok saken til doms.

 

Gennerelt så er det landet båten er registrert i, som er avgjørende for hvilke lover som er gjeldene ombord, samt betingelser for annsettelser. Båten også betrakte som registrerings landets territorie.

 

Men, overskriften din er mer kompleks.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skipsarbeidsloven har alltid, som den tidligere sjømannsloven, bestemt følgende: 

 

 

 

(1) Loven får anvendelse for arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Kapittel 8 til 10 får også anvendelse for andre som har sitt arbeid om bord på norsk skip.

 

Norsk lov gjelder i norske farvann, jf. territorialfarvannsloven (men merk at man skiller mellom indre farvann, sjøterritoriet, tilstøtende sone, og økonomisk sone/kontinentalsokkelen). Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. 

 

Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. 

 

Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. 

Det du nevner i 2. setning, er vel noe søkt. Det var internationale avtaler/lover som hadde dette stadfestet, før det ble implementert i det norske lovverket. Så det er vel kun en pressisering, av internationale bestemmelser.

 

Det er hjemlandets lover som gjelder ombord, så sant ikke en ulovlig handlig begås i havn (muligens også i indre sone), gjelder også annsettelses vilkår. Men snakker vi om båten, det er et annet spørsmål. Den må følge lovene til landet det kommer til. Men ser en bort fra fiske, kun transport, så er det vel kun indre sone (landets grenser) som har betydning. 

 

Din sammenligning med en utenlandsk bil, på norske veier, blir feil. En båt, er mer å betrakte som en ambasade i utlandet, enn en bil på norske veier.

Lenke til kommentar

Nei, Norge er ikke folkerettslig forpliktet til å respektere flaggstatsjurisdiksjon på skip i norsk farvann. En båt er heller ingen ambassade (ambassader er eksplisitt ikke utsenderstatens territorium etter Wien-konvensjonen, mens skip i internasjonal fart blir beskrevet som en forlengelse av flaggstatens territorium), så sammenligningen er tullete.

 

Årsaken til at vi gjør det er ganske enkel, vi gjør det fordi vi vil at andre skal respektere vår flaggstatsjurisdiksjon i deres farvann. Dette sies rett ut i forarbeidene til den nye skipsarbeidsloven.

 

På det åpne hav gjelder derimot flaggstatsjurisdiksjon uinnskrenket.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Skipsarbeidsloven har alltid, som den tidligere sjømannsloven, bestemt følgende: 

 

 

 

(1) Loven får anvendelse for arbeidstaker som har sitt arbeid om bord på norsk skip. Kapittel 8 til 10 får også anvendelse for andre som har sitt arbeid om bord på norsk skip.

 

Norsk lov gjelder i norske farvann, jf. territorialfarvannsloven (men merk at man skiller mellom indre farvann, sjøterritoriet, tilstøtende sone, og økonomisk sone/kontinentalsokkelen). Det er norsk lov som bestemmer at norsk skipsarbeidslov ikke gjelder for arbeidstakere ombord på utenlandske skip. Så overskriften i denne tråden er misvisende. 

 

Det blir litt (men ikke mye) som å si at norsk lov ikke gjelder på norske veier fordi vi tillater utlendinger å kjøre med utenlandske skilt på sine biler. 

 

jepp.. norsk lov gjelder til intill 7 mil fra kysten.. utover det så er du i internasjonalt farvann. Men retten til å bore etter olje, fisk osv, gjelder helt ut til 200 mil, som er økonomisk sone. sånn har jeg forstått det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...