ZoRaC Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Hei! Jeg har laget en side for et LAN, men nå skal jeg bruke samme sak for ett annet LAN. Eneste forskjellen er at de har hver sin "config.inc.php" (og hver sin DB) med info om DB brukernavn/passord, osv. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å slippe å ha alle filene "dobbelt" på serveren min? (mye pes når jeg gjør endringer). Tenkte på sessions, men jeg bruker mye "include" på siden min og da blir det jo "kluss" pga "session_start" må ligge øverst i hver fil. Noen som har noen gode ideer? Altså slik: if ($LAN == "det_ene") { include 'det_ene.config.inc.php'; } else { include 'det_andre.config.inc.php'; } Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Men hvorfor må du ha session_start i alle filene, hva med å bare ha en session for alt? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 24. november 2003 Forfatter Del Skrevet 24. november 2003 Men hvorfor må du ha session_start i alle filene, hva med å bare ha en session for alt? Hvis jeg ikke husker helt feil, må jeg ha session_start i alle filene jeg skal sjekke sessionen i? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 Kansje raskere og bruke cookies og sessions? session_start(); session_register("noe","3600"); $session=session_id(); setcookie("kake",$session,time()+3600,"/"); Så kan du bruke følgende på sidene $cookie=$_COOKIE["kake"]; if ($cookie !"") { ikke innlogget ting } else { innlogget ting } Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) sessions bruker cookies hvis nettleseren har støtte for det. $_SESSION['kake'] fordelen mot bare å bruke $_COOKIE, er at serveren da har kontroll på hvilke cookies som er logget inn og ikke. hvis brukeren så logger ut, men nettleseren ikke klarer å slette cookien (mye tvilsom cookiehåndtering der ute), så vil nestemann ikke kunne komme seg inn fordi cookien nå ikke "er gyldig" lengre. Endret 24. november 2003 av Torbjørn Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 25. november 2003 Forfatter Del Skrevet 25. november 2003 Ønsker ikke å gjøre siden min avhengig av at brukerene har støtte for cookies... Sessions har jeg tenkt på,men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Prøvde meg litt frem i dag, men fikk det ikke til å virke. Kan noen gi meg en kodesnutt? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Men hvorfor må du ha session_start i alle filene, hva med å bare ha en session for alt? Hvis jeg ikke husker helt feil, må jeg ha session_start i alle filene jeg skal sjekke sessionen i? Ikke helt i dette eksempelet: <?php session_start(); include('annenfil.inc.php'); ?> annenfil.inc.php ser slik ut. <?php echo $Sessjonsvariabel; ?> Hvis da $Sessjonsvariabel er en variabel som er satt i sessjonen så vil verdien bli skrevet ut. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2003 Problemet er at noen ganger includerer jeg filen, andre gang er ikke.. (f.eks ved utfylling av form og noen ikke fyller ut alt, da includer jeg formen igjen og vil da få feilmld pga at "headers alreay sent") Noen gode forslag? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 http://www.php.net/manual/en/function.include-once.php include-once merk at det er en dårlig unnskyldning for å ikke strukturere slik at riktig fil bare inkluderes en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå