Sandvik80 Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hei folkens! Jeg fikk bygd meg en pc til bruk med Propellerhead Reason for noen år tilbake av PC Doktoren i Sarpsborg.Jeg ønsker nå å oppgradere den da den begynner å bli for treig til større arrangementer samt at det er håpløst å kjøre Reason 8 med Windows 10. (Ihvertfall på min pc) Men jeg har liten peiling på hvilke deler som passer om hverandre i en pc og jeg spør derfor dere om tips til hva jeg burde kjøpe og hvilke deler som vil passe inn med evnt. oppsett som jeg vil sitte igjen med. I dag så består den av følgende: - Fractal Design Define R2 - tower - ASUS P7P55D-E PRO - hovedkort - Intel Core™ i5 Quad Processor - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz - Corsair Powersupply 550W Black - Western Digital Caviar® Black™ 500GB x 2 - Sapphire RADEON HD 5550 Ultimate - grafikkadapter - Radeon B - ESI Juli@ 2 in 2 out 192 kHz soundcard - 8 gb DDR3 minne - Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB Cd/Dvd spilleren er kaputt så jeg trenger en ny slik en og. Er jo feriepenger tid, så da passer det med en oppgradering før jeg klikker i vinkel av at Reason sier at pc'n min er for treig, midi overflow ol.... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) LGA1156 er helt klart utdatert, er det overklokkbar cpu? Hvis ikke kanskje skylake oppsett (LGA 1151) men det er best lønnsomt å oppgrader SSD\harddiskene i første omgang. Samt skjermkortet da det er veldig utdatert, Radeon RX 480 kommer vel slutten av måneden. Problemet jeg muligens ser på reason 8 er at det programme muligens tar kun 2 kjerner. DVD brenner\Blueray brenner, kan du velge selv hvis det er ATX kabinett, enkelte ITX kabinett har tilsvarende drev som laptop. Der kan det være vanskelig å finne. Sata har vært standard siden 2005 mener jeg hvis det ikke var slik da hovedkortene hadde IDE på den tiden. Endret 17. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) https://www.propellerheads.se/support/user/reason/thinking-about-buying-reason/what-are-the-system-requirements-for-reason-8-3/ Skal være bra nok det du har. Gjorde du en "clean install" av Windows 10 eller bare oppgraderte du så du beholdt alle programmer etc? Når man bare oppgraderer så kan systemet bli litt treigt da Windows ofte blir forvirret, i mangel på bedre ord. Bruker du mange programmer samtidig? Hvis ja så kan være en idè å slenge inn mer RAM. Du kan sjekke ressursbruk med oppgavebehandling, høyreklikk på startlinjen (et tomt område selvfølgelig) og åpne den så kan du se hva det brukes mest av og dermed komme litt nærmere å vite hvor problemet ligger. CD/ DVD er bare å kjøpe den billigste du finner. Edit; Som LMH1 skriver så er 1156 utdatert så det eneste fornuftige hvis ikke mer RAM hjelper er å kjøpe en helt ny maskin. Endret 17. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Dere nevner LGA1156. Er det da snakk om prosessoren? Kan man bytte ut den uten å bytte hovedkort?Frister ikke helt med en helt ny pc hvis det finnes ett rimeligere alternativ.... Jeg bare oppgraderte fra win 7 til 10 uten å gjøre en "clean install"Det var jo en gratis oppdatering, men jeg må vel kjøpe win 10 til over 1000kr for å gjøre dette fra scratch? - Henger seg like mye om jeg kun kjører Reason alene. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) Nei, du må ikke kjøpe Win10 for å gjøre en "clean install", last ned Win10 fra MS sine sider, brenn på en DVD eller lag en bootable USB (vet ikke om det går på ditt HK). Velg å fjerne alt på maskinen når du får valget om det under installasjonen. For å bytte CPU (til noe som er verdt pengene) så må du ha nytt HK og det lønner seg å oppgradere til 1151 så da må du ha ny RAM også. Henger seg like mye med bare Reason ja, høres ut som et klassisk eksempel på Windows sin forvirring etter oppgradering Edit; All info du trenger står her; https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 Windows 10 låser seg til hovedkortet så siden du har oppgradert så er dette alerede gjort så du trenger ikke taste inn produktnøkkel slik det står under den ene "mer info/ hjelp" nedtrekkssaken. Endret 17. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Da skal jeg gjøre en "clean install" av win 10 så får vi se om det hjelper. Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Hei igjen folkens og takk for hjelpen så langt. Men jeg har testet fram og tilbake og jeg kan bare glemme å kjøre Reason nå 9.1 Jeg har sjekket opp og jeg har forresten 4gb ram og ikke 8gb. Siden jeg har liten peiling så lurer jeg på om noen har tips til å hjelpe meg med hva slags minne jeg skal kjøpe til en oppgradering, hvor mange gb jeg kan kjøre og gjerne en link til ett slikt produkt? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 At et program henger seg er normalt software-feil, ikke for treg PC (hvis du mener at det stopper helt opp, og blir der). - Intel Core™ i5 Quad Processor Men hvilken? Gå inn i system (ikke den røde ruta): Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Slik? Endret 2. oktober 2016 av Sandvik80 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Hva er navnet på prosessoren din? (Du må nok regne med å bytte både hovedkort, prosessor, minne og psu hvis du vil ha en betydelig oppgradering.) Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Er det ikke dette? Intel® Core i5 CPU 760 @ 2.80GHz Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Slik ser RAMen ut. Pcen sier at det er 4gb i systemet sitt. Kan dette fint oppgraderes? Endret 2. oktober 2016 av Sandvik80 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Er det ikke dette? Intel® Core i5 CPU 760 @ 2.80GHz Jepp, bare at bildet var ikke der når jeg svarte. En annen sak er at mekaniske harddisker har en begrenset levetid. Kanskje du like gjerne skulle kjøpt nytt av alt? Er det da snakk om prosessoren? Kan man bytte ut den uten å bytte hovedkort? Nei, det lages ikke nye prosessorer til det gamle hovedkortet. Endret 2. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Du tenker på hovedkort, prosessor og alt? Hva kan slikt koste da tro? Kontra ny PC evnt.? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Jeg ser et problem: en ny PC vil ikke ha støtte for det gamle lydkortet. Edit: Jo, det finnes det visst nye hovedkort som har. Endret 2. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Handleliste: https://www.komplett.no/wishlists/a0110a3f-54fc-4e86-97fd-b04061c21ccd Pris: 5.237,00 kroner Bare at du må velge dette hovedkortet, for å kunne koble til alle diskene: http://www.multicom.no/msi-csm-h110m-pro-vhl-dual-channel/cat-p/c/p8617125 Så regner jeg med du bruker kabinett, lydkort og ssd fra den gamle. Den nye prosessoren er ca dobbelt så rask. Spørsmålet er Windows, jeg vet ikke om det er mulig å overføre den. Du kan også slå til med en enda raskere prosessor: https://www.komplett.no/product/850036/datautstyr/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700-skylake-prosessor https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=773&cmp[]=2594&cmp[]=2598 Endret 2. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 Takker for svar! Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 På den handlelista di så ser jeg kun hovedkortet? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Oups, jeg fikset linken nå. Edit: men da ble den siste linken ødelagt... Endret 2. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Sandvik80 Skrevet 2. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2016 jeg må velge denne: http://www.multicom.no/msi-csm-h110m-pro-vhl-dual-channel/cat-p/c/p8617125 isteden for den i lista? stemmer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå