Gå til innhold

Vipps fortsatt ikke friskmeldt – nede i snart to døgn


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært skikkelig kult å få greie på nøyaktig hva som gikk galt. Dette er jo en fantastisk læringsmulighet for hele IT-Norge. DnB har jo kjørt Vipps alt hva remmer og tøy kan holde (klassisk green field opportunity - de skulle slå ut mCash og MobilePay) og det kan sikkert skrives en PhD eller to om prosjektledelse under slike forhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nesten garantert oppdaget et eller annet sikkerhetshull, men de har forkledd det som en eller annen teknisk feil som gir nedetid.

Det kan nesten virke som om de har slått av tjenesten "manuelt".

 

Det tar mye lengre tid å fikse slike sikkerhetshull, andre systemfeil hadde de nok klart å løse på noen timer.

 

Dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har vært inne på tankene rundt sikkerhetshull og at noen har kommet seg inn i systemet deres, eller noe så banalt som feilkoding ved oppdatering av systemet (det kan være enkelt å overse et komma, punktum, semikolon, parenteser osv når alt holder på å skjære seg). I verste fall må de re-programmere hele dritten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med deg. Det er veldig lite sannsynlig at noe skal brekke såpass at det tar over 2 dager å fikse på en tjeneste som stort sett har fungert bra siden lansering. Har vel dukka opp noen lugubre transaksjoner som de ikke aner noe om også har du skrudd av rett og slett

Lenke til kommentar

 

Hvorfor får Vipps-tryning en haug med ekstrainnmeldinger til diskusjon.no? :)

Fordi folk som kommenterer i kommentarfeltene til artikkelen får konto her. Tek.no har visst blitt knyttet til digi.no.

 

Aha, det forklarer jo greit enerne. 

Lenke til kommentar

 

 Og ikke minst, et bevis på at outsourcing er en dårlig idé.

 

herlig å vite at DNB ansetter en haug med indere når vi har 130000 arbeidsledige i Norge :)

 

Har du forsøkt å rekruttere utviklere i Oslo i det siste? Vanskelig å bruke arbeidsledige oljearbeidere til å kode Javascript, veit du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Og ikke minst, et bevis på at outsourcing er en dårlig idé.

 

herlig å vite at DNB ansetter en haug med indere når vi har 130000 arbeidsledige i Norge :)

 

Har du forsøkt å rekruttere utviklere i Oslo i det siste? Vanskelig å bruke arbeidsledige oljearbeidere til å kode Javascript, veit du.

 

de fins her hjemme, men de jobber ikke for 80 kroner timen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 Og ikke minst, et bevis på at outsourcing er en dårlig idé.

 

herlig å vite at DNB ansetter en haug med indere når vi har 130000 arbeidsledige i Norge :)

 

Har du forsøkt å rekruttere utviklere i Oslo i det siste? Vanskelig å bruke arbeidsledige oljearbeidere til å kode Javascript, veit du.

 

de fins her hjemme, men de jobber ikke for 80 kroner timen.

 

 

Og hvor mange av dem står uten arbeid, tror du? 2? 3?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så fikk vi vite at det var Nets som var kilden til feilen og at de hadde gjort en endring uten å informere DnB. Smått utrolig at Nets vurdert egen endring til ikke å berøre Vipps, når samtlige Vippstransaksjoner går igjennom Nets.

 

Og DnB og Nets i tillegg går til sengs for å gjøre dette sammen: https://www.nets.eu/no-nb/nyheter/Pages/Snart-kan-du-betale-med-Vipps-i-butikken.aspx.

 

Nets (gamle BBS) har de og begynte med indere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så fikk vi vite at det var Nets som var kilden til feilen og at de hadde gjort en endring uten å informere DnB. Smått utrolig at Nets vurdert egen endring til ikke å berøre Vipps, når samtlige Vippstransaksjoner går igjennom Nets.

 

Og DnB og Nets i tillegg går til sengs for å gjøre dette sammen: https://www.nets.eu/no-nb/nyheter/Pages/Snart-kan-du-betale-med-Vipps-i-butikken.aspx.

 

Nets (gamle BBS) har de og begynte med indere?

 

BBS ble til Nets og ble solgt i 2014. Hvordan ser teknologistacken ut i dag i Nets konra BBS dager, det kunne vært interessant å vite. De beste javahodene i Norge jobbet i BBS en gang i tiden.

Er det DnB som gjør Nets til syndebukk fordi DnB ikke klarte å tilpasse seg en endret XSD før det har gått tre døgn?

I følge Vipps sin side på fjesbok, er det fortsatt brukere som opplyser om problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...