Gå til innhold

Råd til oppgradering til win10 + utskiftning av harddisk samtidig

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har søkt litt på nettet og drukner litt i jungelen av informarsjon her. Men finner mest gamle tråder, men beklager hvis dette har vært svart på før.

Kort og greit:

Jeg har en splitter ny, tom, harddisk jeg har tenkt å putte inn i laptop-en.

Laptop-en kjører nå på win8 med konstant påminning om å oppgradere gratis til win10.

Må jeg først oppgradere, for så å lage en win10-installasjons-USB til den tomme harddisken?

Eller bør jeg lage win8-installasjons-USB, bytte harddisk og installere win8 på den nye, og SÅ oppgradere?

Eller, kan jeg lage en win10-installasjons-USB lovlig uten å oppgradere, og kjøre den etter at jeg har bytta harddisk?

Hva er enkleste og beste alternativ? Tusen takk for tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være mulig å installere windows10 direkte vba windows 7/8/8.1 key.

Dermed, i ditt tilfelle, ville jeg gjort følgende:

- Backup. Sørg alltid for at du har backup av viktige filer og dokumenter. Dette er alltid lurt uansett hva du gjør.

- Noter deg nøyaktig versjon av windows 8 du har. Lag så en win10 USB bootbar minnepinne med korrekt versjon. http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209

- Skru ut den gamle harddisken og legg den trygt til side.

- Sett inn den nye. Du har vel kjøpt en SSD når du først bytter?

- Boot på USB og kjør deg gjennom installasjonen. Legg inn USB 8 key når du blir spurt.

Jeg har vært borti at det ikke går å legge inn gammel key - det blir ikke akseptert. Da kan du hoppe over dette step'et i installasjonen og forsøke det når du er i windows. Går ikke dette heller kan du ringe MS norge og få hjelp.

I og med at du tar ut den gamle harddisken, med win8 inntakt, så er det ingen krise om du prøver det jeg skisserer. Du har alltids noe å falle tilbake på.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

^^Det er en mulighet.

En annen: hvis du har Win 8- platen og gyldig produknøkkel tilgjengelig, kan du installere Win 8 først og deretter ta oppgraderingen til Win 10. Vil nok bruke noen timer på å laste ned alt av oppdateringer og nødvendige drivere, og selve Win 10, men selve oppgraderingen vil gå helt automatisk og du vil ha to disker med begge versjonene. :) Om laptopen har to diskslots tillegg, kan du boote fra hvilken du vil når som helst.

Lenke til kommentar

Myst: Ja, det er den løsningen jeg prøver å unngå, siden det vil ta svært mye tid å måtte installere windows to ganger. Enten ewin10 først på gammel, så på ny. Eller win8 på ny, så win10 på ny. Det beste hadde vært om jeg bare kunne hoppe rett til win10 på ny harddisk, slik Kyrre sier.

Kyrre:

Ja, har kjøpt SSD ;)

Jeg kjøpte PC-en med win8 allerede installert, men jeg regner med at jeg kan få tak i licence key-en mitt et eller annet sted. Enten på PC-en eller på nettet et sted. Skal sjekke det ut :)

Lenke til kommentar

Skjønner det. Er egentlig god løsning, men tar jærska lang tid som sagt. :p

Du kan jo evt. klone gammel disk til ny SSD og kjøre oppgraderingen der? Kloning pleier å gå raskt.

PK står på klistremerket under laptopen. Hvis det ikke er der, sjekk under batteriet. Noen produsenter "gjemmer" det der iblant.

Lenke til kommentar

Jeg er på jobb nå, men like før jeg dro tok jeg en kjapp titt under PC-en og der så jeg bare et klistremekre med Windows-logo uten PK. Men skal sjekke under batteriet gitt. Å finne PK bør være det minste problemet :)

Jeg vil ikke klone, for det er mye crap på disken jeg har. Jeg har tenkt å formatere hele skiten og bruke den som ekstern harddisk. Jeg trenger vel ikke noe operativsystem i det hele tatt på den disken for å gjøre det?

Lenke til kommentar

Jo men det kan du gjøre etter du har klonet og oppgradert også. :) Da kan du formatere gamle disken så mye du vil. Trenger ikke installere noe. Bare formater i riktig format (normalt NTFS) og vil dukke opp som tom disk (unallocated på engelsk) under Diskbehandling. Da er det bare å tilegne den nytt volum og bokstav.

Lenke til kommentar

...Bare formater i riktig format (normalt NTFS) og vil dukke opp som tom disk (unallocated på engelsk) under Diskbehandling. 

Her blander du kortene ganske mye.

Det er hvis du sletter en partisjon at den vises som tom / unallocated. Når du så lager en ny partisjon og formaterer, så er ikke disken tom lenger (partisjonen er riktignok tom, all plassen er ledig).

Formateringen tilegner en bokstav automatisk.

Volum er det samme som partisjon.

Lenke til kommentar

Det klart enkleste er å bare installere Win10 og så aktivere med Win8 nøkkelen, krever selvsagt at du har en Win8 nøkkel. Usikker på om du kan bruke nøkkelen i BIOS, og på pcer med Win8.x og nyere så følger det jo ikke med klistremerke, siden nøkkelen ligger i BIOS.

Om du ikke har nøkkel må du oppgradere fra Win8.x til Win10. Har selv testet og du trenger ikke å legge inn alle oppdateringene før du oppgraderer om du velger å gjøre en clean install med Win8.x først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...