mix122 Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei sann! Jeg har bodd ikke med faren min på 3år det vil si ar jeg flytta fra han da jeg var 15. Gikk ikke ann å bo med han. Bodde hos en lærer som hadde mulighet å ta meg i mot som fostermor og bodde andre steder / fosterhjem, mens nå bor jeg alene og nav hjelper meg. Har aldri fått noe økonomisk hjelp fra faren min ikke en eneste krone. Lurer på hvordan nav skal se på denne saken o forhold "kreve pengene tilbake i tid" hvor mye skal ha faren betalt for meg da jeg bodde i fosterhjem? Nå så har de satt en sum på en måned 7,300 kr faren har nekta det siden han sier ar han har mye utgifter og har stramt økonomi. Takk på forhånd for hjelpen/svarene! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Standarden, så vidt jeg vet, er at NAV betaler deg barnebidraget og deretter retter krav om tilbakebetaling mot din far. Hvis det er snakk om tilbakebetaling for 3 år, så er han skyldig 262 800 kr (med grunnlag 7 300 pr mnd i 3 år). Endret 16. juni 2016 av Dragen 2 Lenke til kommentar
mix122 Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 7300kr ble satt nå når jeg bor alene for 3 måneder, men de fikk dokumentasjon på alt men spørs hva de skal sette på alle de årene jeg ikke bodde med han. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Det følger av barneloven § 69 at barnebidrag etter barnelova faller bort fra det tidspunktet barnevernlovens bidragsregler gjelder. Det betyr at far ikke er bidragspliktig til deg fra og med måneden etter at du ble plassert i fosterhjem, og til og med måneden før fosterhjemsplasseringen er over. Dette er bl.a. etablert i Sivilombudsmannens uttalelser SOM-2013-2516 og SOM-2015-2745. Det blir dermed ikke fastsatt noe bidrag som kommer deg til gode for perioden du bodde i fosterhjem. Lenke til kommentar
mix122 Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Hvorfor var det mulig å søke tilbake i tid også har jeg begrunnet dette ? En fra nav hjulpet meg med dette.. Det følger av barneloven § 69 at barnebidrag etter barnelova faller bort fra det tidspunktet barnevernlovens bidragsregler gjelder. Det betyr at far ikke er bidragspliktig til deg fra og med måneden etter at du ble plassert i fosterhjem, og til og med måneden før fosterhjemsplasseringen er over. Dette er bl.a. etablert i Sivilombudsmannens uttalelser SOM-2013-2516 og SOM-2015-2745. Det blir dermed ikke fastsatt noe bidrag som kommer deg til gode for perioden du bodde i fosterhjem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Antagelig fordi hovedregelen er at man kan søke bakover i tid, og dette er en unntaksregel. Lenke til kommentar
mix122 Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Det vil si man ikke kan få noe tilbake i tid når jeg har bodd i fosterhjem og han har ikke betalt en eneste krone. Han er far så han skal bidra med økonomisk hjelp det jeg vet om Antagelig fordi hovedregelen er at man kan søke bakover i tid, og dette er en unntaksregel. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Dersom du har bodd i fosterhjem har kommunen bidratt med økonomisk bistand til fosterforeldrene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå