Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Smugling med håndbagasje


mix122

Anbefalte innlegg

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

 

Jeg vil si at dette er en total overreaksjon av politiet og at de ikke har rett til å gi deg problemer senere for noe så uvikig som å ta med litt akohol inn i landet.

Dette er ikke en overreaksjon hos politiet. De følger kun gjeldende lov.

 

Overreaksjonen ligger hos de som vil ha en slik lov, avholdsfolk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

 

Jeg vil si at dette er en total overreaksjon av politiet og at de ikke har rett til å gi deg problemer senere for noe så uvikig som å ta med litt akohol inn i landet.

Dette er ikke en overreaksjon hos politiet. De følger kun gjeldende lov.

 

Overreaksjonen ligger hos de som vil ha en slik lov, avholdsfolk!

 

Skal ikke si noe sikkert.

 

Men jeg tror ikke det kun er avholdsfolk som ønsker å ha lover som begrenser import og straffer smugling.

Lenke til kommentar

Jeg er (mer eller mindre) avholds, og kunne ikke brydd meg katten om hvor mye andre drikker eller innfører til landet. MEN, økonomien er vel sånn at det er vanskelig å innføre fri flyt (pun intended) hvis man skal beholde helsen til folket og salget til vinmonopolet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

 

Jeg vil si at dette er en total overreaksjon av politiet og at de ikke har rett til å gi deg problemer senere for noe så uvikig som å ta med litt akohol inn i landet.

Dette er ikke en overreaksjon hos politiet. De følger kun gjeldende lov.

 

Overreaksjonen ligger hos de som vil ha en slik lov, avholdsfolk!

 

Skal ikke si noe sikkert.

 

Men jeg tror ikke det kun er avholdsfolk som ønsker å ha lover som begrenser import og straffer smugling.

 

 

Man kan jo ikke "smugle" lovlige ting. Det er jo en såkalt "oxymoron".

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Salget til vinmonopolet er et solid argument.

 

Helsen til folket er mye mer usikkert.

Det er for eksempel vanskelig å argumentere for at folkehelsen hadde blitt dårligere dersom det ble tillatt å selge sterkøl på butikken.

 

Tror du virkelig hele det Norske folk vil erstatte lokale innkjøp med å dra til utlandet og drasse med seg mengder alkohol hjem i bagasjen? Jeg tror bare vi vil få et sunner marked og at det er mulig at alkoholmisbruket kan reduseres hvis ting ikke er så unødvendig "forbudt".

 

Cannabislovgivning er en av de strengeste i Europa i Frankrike, og en av de mest liberale i Nederland. Alikevel er Frankrike et av landene i verden hvor høyest andel av folket har forsøkt cannabis 1 gang eller mer, og hvor høyest andel folk har brukt cannabis de siste 12 månder. Og Nederland? Jo, det er nemlig ett av stedene færrest i Europa rapporterer at de har gjort det samme.

 

Det sier vel noe om hvor bakvendt de Norske lovene er i forhold til kontroll over grensene (utenom for ting som er ulovlig i Norge, hvorav alkohol er et lovlig produkt i Norge) og hva slags konsekvenser dette har. Norge er et av de mest forfyllede land i Europa, med en av de dårligste drikekulturene, sammen med land som England, Russland, Sverige og i motsetning til kultiverte land som Frankrike, Tyskland, Danmark, og lokalbefolkningen i land som Spania og Italia. Spani er vel faktisk et god representativt bilde av forskjellige Europeiske drikkekulturer.

 

Norge burde ta et oppgjør med egen drikkekultur, selv om den har utviklet seg i positiv retning de siste 10 årene. Det er fortsatt lang vei å gå mot en moden og kultivert drikkekultur. Selv tror jeg liberalisering vil hjelpe og ha en positiv effekt. Men det kan vi jo ikke vite før vi har testet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

 

Jeg vil si at dette er en total overreaksjon av politiet og at de ikke har rett til å gi deg problemer senere for noe så uvikig som å ta med litt akohol inn i landet.

Dette er ikke en overreaksjon hos politiet. De følger kun gjeldende lov.

 

Overreaksjonen ligger hos de som vil ha en slik lov, avholdsfolk!

 

 

Joda, det er jo riktig. Selv tror jeg slik lovgivning skaper mer problemer enn det løser, som jeg har beskrevet i innlegget over.

Lenke til kommentar

Jo, man kan smugle lovlige ting.

 

Smugling er ulovlig innførsel av varer i strid med lovverk.

 

Som smugling regnes også forsøk på å unngå tollbehandling av varer som skal tolles.

 

Eks: Dersom man fyller campingbilen til randen med sprit og ikke stopper på grensa for å fortolle dette så er man en smugler (selv om sprit er lovlig i Norge)

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Salget til vinmonopolet er et solid argument.

 

Helsen til folket er mye mer usikkert.

Det er for eksempel vanskelig å argumentere for at folkehelsen hadde blitt dårligere dersom det ble tillatt å selge sterkøl på butikken.

Cannabislovgivning er en av de strengeste i Europa i Frankrike, og en av de mest liberale i Nederland. Alikevel er Frankrike et av landene i verden hvor høyest andel av folket har forsøkt cannabis 1 gang eller mer, og hvor høyest andel folk har brukt cannabis de siste 12 månder. Og Nederland? Jo, det er nemlig ett av stedene færrest i Europa rapporterer at de har gjort det samme.

.

Denne påstanden tror jeg ikke på uten en kilde.

 

Kan du backe dette opp med en pålitelig kilde?

 

 

Uansett. Forstår ikke hva du prøver å fortelle meg. Jeg har ikke engang sagt hva mitt standpunkt på import av alkohol er....

Tror du har problemer med å forstå hva som skrives her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Salget til vinmonopolet er et solid argument.

 

Helsen til folket er mye mer usikkert.

Det er for eksempel vanskelig å argumentere for at folkehelsen hadde blitt dårligere dersom det ble tillatt å selge sterkøl på butikken.

Cannabislovgivning er en av de strengeste i Europa i Frankrike, og en av de mest liberale i Nederland. Alikevel er Frankrike et av landene i verden hvor høyest andel av folket har forsøkt cannabis 1 gang eller mer, og hvor høyest andel folk har brukt cannabis de siste 12 månder. Og Nederland? Jo, det er nemlig ett av stedene færrest i Europa rapporterer at de har gjort det samme.

.

Denne påstanden tror jeg ikke på uten en kilde.

 

Kan du backe dette opp med en pålitelig kilde?

 

 

Uansett. Forstår ikke hva du prøver å fortelle meg. Jeg har ikke engang sagt hva mitt standpunkt på import av alkohol er....

Tror du har problemer med å forstå hva som skrives her inne.

 

 

For noe tøv. Jeg har mange kilder til den informasjonen. Du kan selv sjekke det om du ikke tror meg.

 

Jeg prøver å fortelle deg at streng politikk normalt sett fører til mer bruk av det spennende "forbudte" stoffet/alkoholen. Du har vel hørt om "prohibition" i USA?

Lenke til kommentar

Tja, å dra frem ett land som har det som et forbudt stoff, føler jeg vil være ganske feil. Mener Norge hadde ca. samme % andel som Nederland på den undersøkelsen zeebra... Frankrike kom ganske så høyt ut i forhold til de andre på lista, så da må det være flere faktorer som bidrar enn at "det er forbudt, derfor er det spennende" teorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er sikker på at Erik Fallo også ønsker å ha loven fjernet. 

??? Fri import vil jo ødelegge markedet for smuglersprit, så smuglere er naturligvis FOR mest mulig importhindringer.

 

 

En ser fortsatt smugling av varer som ikke er markedsregulert ved monopol eller øvrige forbydende tollhindringer. Mat, klær, elektronikk, møbler mm. Så den påstanden der er en ganske snever. 

Lenke til kommentar

En ser fortsatt smugling av varer som ikke er markedsregulert ved monopol eller øvrige forbydende tollhindringer. Mat, klær, elektronikk, møbler mm. Så den påstanden der er en ganske snever. 

Selvfølgelig forekommer enkelttilfeller av smugling, men lite dersom det hverken finnes kvoter (mat), toll eller varene er falske eller ulovlige på annet vis. Men det har lite med saken å gjøre. Spørsmålet var, siden du later som du har glemt det: 

Er profesjonelle smuglere interessert i at det skal finnes mest mulig importhindringer, eller ser de helst at det blir fri import? Du skrev at du var overbevist om at alternativ nr. 2 var rett. Det finner jeg helt ulogisk og tror ingenting på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...