Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Smugling med håndbagasje


mix122

Anbefalte innlegg

Det einaste konkrete rådet eg kan gi er å skaffe deg advokat om du trur det kan hjelpe.

 

Ellers så kan du sjølvsagt prøve å lyge deg ut av situasjonen, men det er det vi kallar "high risk, high reward". Om du slepp unna med å lyge ved å for eksempel legge skylda på nokon andre så vil du sjølvsagt sleppe straff og prikkar på rullebladet. Men mest sannsynleg grev du deg då berre ned i eit djupare hol slik at du kun ender opp med strangare straff og langt verre forbrytelsar på rullebladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DET ER INGEN SOM HAR HJULPET MEG ENNÅ. det som er skrevet av alle dere er bare piss! og diskusjon ikke svar/hjelp!!!

 

Du har gjort en ulovlig handling og blitt tatt for det, ikke noe noen her kan hjelpe deg med.

 

Men det er en tråd her med et nytt politisk parti, Liberalistene. De vil fjerne alle disse restriksjonene. Får du meg deg venner og kjente og får dette partiet i regjering, helst over 50%, så kan det hende du slipper det maset neste gang ;)

Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-12-17-1502/KAPITTEL_15-2#§16-9-2

 

 

inntil 5 liter drikk med alkoholinnhold fra og med 22,1 til og med 60 volumprosent:  

derover til og med 4 liter, 2 500 kr

derover til og med 5 liter, 3 400 kr
 

Opp til 5 liter er det altså bare bot, over blir det kjipt som du erfarte. Det kan jo være at du bærte halvparten for en kompis som melder seg frivillig i ettertid, da ender dere under grensa ut slipper med bot. *KANSKJE*

 

[Edit. må legge på en stor kanskje siden jeg ikke aner om det vil virke/hjelpe/eller få begge i problemer]

Endret av Flippo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

Det er jo helt sykt. I de fleste andre land er du fri til å ta med deg hva du vil av lovlige ting fra andre Europeiske land. Her i Nordens Korea har vi stengte grenser og en unødvendig organisasjon "toll" som sløser Norske skattepenger på å undertrykke det Norske folk og frata dem rettigheter.

 

Dessverre vet jeg ikke hva du kan gjøre for å unngå prikken, men jeg vil anta at du kan anke. Prikk på rullebladet er ikke bra, det kan føre til flere typer problemer, f.eks med sikkerhetsklarering i militæret osv.

 

Hvis ikke en anke fungerer kan du alltid anke til en menneskerettsinstans med mulighet for at saken til slutt ender i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen, hvis ikke en Norsk tilsvarende gir deg medhold.

 

 

Jeg vil si at dette er en total overreaksjon av politiet og at de ikke har rett til å gi deg problemer senere for noe så uvikig som å ta med litt akohol inn i landet.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-12-17-1502/KAPITTEL_15-2#§16-9-2

 

 

inntil 5 liter drikk med alkoholinnhold fra og med 22,1 til og med 60 volumprosent:  

derover til og med 4 liter, 2 500 kr

derover til og med 5 liter, 3 400 kr

 

Opp til 5 liter er det altså bare bot, over blir det kjipt som du erfarte. Det kan jo være at du bærte halvparten for en kompis som melder seg frivillig i ettertid, da ender dere under grensa ut slipper med bot. *KANSKJE*

 

[Edit. må legge på en stor kanskje siden jeg ikke aner om det vil virke/hjelpe/eller få begge i problemer]

 

Det er helt tilbakestående, sinnsykt og undertrykkende.

 

Det er en bagatell. Ja, også 9 liter. Noen andre nordmenn her som synes en ung mann skal lide og bli straffet for noe som egentlig ikke burde være ulovlig i utgangspunktet?

 

Ok, OP, du var en idiot som gjorde det.. Men ærlig talt folkens, det er en bagatell. Jeg blir forbanna når jeg hører om slik Norsk idioti som dette. Jeg som nordmann ser iallefall ingen hensikt med at han skal bli straffet for dette, eller at andre skal bli straffet for alkohol og tobakks forseelser.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle naboen min var toller... Han sa alltid hold deg under 5 enheter hvis du skal smugle. Da slipper du anmeldelsen og får bare en bot.. :)

Blir nok bare en bot her også men ser for meg 7-10000 på dette i tillegg til prikken din...

Ble hvertfall noen veldig dyre flasker sprit :)

Lenke til kommentar

 

Ok, OP, du var en idiot som gjorde det.. Men ærlig talt folkens, det er en bagatell. Jeg blir forbanna når jeg hører om slik Norsk idioti som dette. Jeg som nordmann ser iallefall ingen hensikt med at han skal bli straffet for dette, eller at andre skal bli straffet for alkohol og tobakks forseelser.

 

 

De fleste her er nok enige i at det er en bagatell, men det bryter like fullt norsk lov, og når man gjør det bør man straffes etter gjeldende paragrafer og regler..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke en anke fungerer kan du alltid anke til en menneskerettsinstans med mulighet for at saken til slutt ender i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen, hvis ikke en Norsk tilsvarende gir deg medhold.

 

Det er ikke en menneskerett å ta med seg alkohol over en grense :lol:

 

Ble hvertfall noen veldig dyre flasker sprit :)

 

Desverre så har du feil, det ble noen dyre flasker ingenting og TS fikk sikkert ikke noen flasker heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ok, OP, du var en idiot som gjorde det.. Men ærlig talt folkens, det er en bagatell. Jeg blir forbanna når jeg hører om slik Norsk idioti som dette. Jeg som nordmann ser iallefall ingen hensikt med at han skal bli straffet for dette, eller at andre skal bli straffet for alkohol og tobakks forseelser.

 

 

De fleste her er nok enige i at det er en bagatell, men det bryter like fullt norsk lov, og når man gjør det bør man straffes etter gjeldende paragrafer og regler..

 

 

Ja, det er nemlig derfor jeg sier at menneskerettsinstans er beste ankemulighet.

 

Disse lovene burde jo ikke eksistere i utgangspunktet og er meget undertrykkende. Teoretisk sett kan en menneskerettsinstans si at slik undertrykkelse er ulovlig slik at Norge må endre disse lovene.

 

Å få prikk på rulleblad for en slik bagatell og ting som er lovlige i de fleste andre Europeiske land, det burde være ulovlig.

Lenke til kommentar

 

Hvis ikke en anke fungerer kan du alltid anke til en menneskerettsinstans med mulighet for at saken til slutt ender i den Europeiske menneskerettighetsdomstolen, hvis ikke en Norsk tilsvarende gir deg medhold.

 

Det er ikke en menneskerett å ta med seg alkohol over en grense :lol:

 

Nei, men det er en menneskerett å ikke bli straffet uproposjonelt.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Fy faen. Prikk på rullebladet for å ta med seg alkohol inn i landet.

 

Du er klar over at de aller, aller fleste land i verden har restriksjoner på hvor mye du kan ha med deg inn i landet, og straffesanksjoner for å bryte de restriksjonene. Det inkluderer samtlige EU-land (men når man reiser mellom to EU-land er kvotene større).

 

PS: Før du gir rettslig rådgivning om å anke noe som helst, vennligst sett deg inn i de sentrale lovene. Straffeloven, straffeprosessloven, tolloven og -forskriften, og den europeiske menneskerettskonvensjonen er et godt sted å begynne.

 

"Jeg synes ikke disse lovene burde være slik" er ikke det samme som at "det er en menneskerett å få slippe disse lovene", og å foreslå det tyder på at du hadde hatt vansker med å tømme en støvel for væske hvis instruksene sto på hælen.

 

Proporsjonal straff er for det første ikke omfattet av menneskerettighetene (så lenge straffen ikke er umenneskelig, og den terskelen er betydelig høyere), og for det andre er ikke dette uproporsjonal straff etter noen som helst norm.

 

 

Ok, det er helt grei. Jeg forstår hva du mener.

 

Men, når det med sikkerhet er noe et flertall i det Norske folk ikke ville straffet hverandre for, så bør det vel ikke være en lov lenger? Jeg vil tro 90% av det Norske folk om de hadde blitt spurt heller ville tilgitt den unge mannen og gitt han en ørefik istedenfor en straff.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I etterpåklokskapens navn så kan det nevnes at du aldri burde ta med mer enn 5 liter AK3 (22%-60%) igjennom tollen per person. 5 liter og opp blir gjerne anmeldt. Siden du er tatt på fersk gjerning og sikkert også har erkjent forholdet er det en relativt kort prosess og iverksette straff som gjerne her blir ett forelegg. 

 

Det er engang slik at når man velger å bryte loven så er det konsekvenser dersom man blir tatt. Du har blitt tatt og vil mest sannsynlig få ett forelegg som følgelig vil komme på ditt rulleblad som det enkelte omtaler som en 'prikk' det å ungå det er vel noe du kan gjør dersom saken av en eller annen grunn skulle bli henlagt av politiet. Noe som ikke er veldig sannsynlig dersom det er en nokså enkel saksbehandling. Du kan naturligvis ringe og forklare din situasjon og meddele din anger men formuler deg noe annerledes ovenfor politiet enn du gjør i førsteinnlegget. Smugling er ikke mindre ulovlig fordi det 'skulle gått bra'

 

Det er lite hjelp når en blir tatt på fersk gjerning i å bryte loven, dessverre er det slik at det har konsekvenser og dette er noe du må leve med. Selv om det gjerne ikke begrenser deg så mye så begrenser det deg litt. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Mye tull i denne tråden (også fra meg), men ett poeng ser det ikke ut til at er tatt opp: dette var utført av en 18-åring, og slike har ikke lov til å føre inn brennevin overhodet. Hvordan vil det påvirke straffa? Vet noen hva straffa er for å bli tatt med en liter brennevin for en 18-åring? Eller en 17-åring, for den del?

Lenke til kommentar

Vox: Siden en som er 18 år er myndig, men ikke berettiget til br.vin, så vil det bli utstedt et forenklet forelegg som personen kan velge å vedta.

 

Ser at du også lurte på umyndige:

 

Ved umyndige så blir FF ettersendt til verge for signering.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...