World Of Warcraft Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei, Jeg kjøpte en BMW 525ia 2001 model for en og en halv måned siden (30.04.16). Vi tegnet en NAF kontrakt og jeg betalt 30.000 kr for bilen. Bilen virket fin bortsett fra dårlig akselerasjon, dette fortalte selger at skyldtes at bilen hadde defekt tomgangsventil og kamakselsensor. I kontrakten står det "Kjøper er inneforstått med at bilen ikke går helt ok". Bilen er også solgt "som den er". 7.06.16 har jeg bilen på BMW verksted for service og sjekk av feilene selger hadde opplyst om ved kjøpet. Bilmekanikeren på verkstedet sier at han ikke finner noen feil med tomgangsventil eller kamakselsensor, men at det er dårlig kompresjon på 2 av sylinderne på motoren og at dette mest sannsynlig skyldes defekt toppakning. For å sjekke/reparere dette må det minimum byttes toppakning på motoren noe som ville koste 15.000kr (dette er i bestefall, hvis det ikke trengs å gjøre noe utover å bytte toppakning). På verkstedet får jeg beskjed om at jeg fortsatt kan kjøre bilen, så lenge jeg ikke merker at bilen går dårligere. På vei hjem fra jobb i dag sa motoren takk for seg, det smalt godt og deler fra innsiden av motoren ligger strødd i motorrommet, det ser ut som råden fra i ihvertfall en sylinder er utenfor. http://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Det er også mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsretten. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom: selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst, prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand. Vi har vært i kontakt med selger(ikke jeg personlig) etter at den var på verksted, før motoren gikk i stykker. Han virket useriøs og kom med beskyldninger om at vi prøvde å lure han for penger, og påsto at vi beskyldt han for svindel siden han ikke kunne vite om feilen da han solgte bilen. Han mente at han ikke hadde ansvar siden bilen var solgt "som den står". Jeg er enig i at han ikke nødvendigvis kunne vite om feilen (jeg tror ikke han viste det), men at han fortsatt har noe ansvar. Hva bør/kan jeg gjøre her? Bilen er jo ikke verdt noen ting som den er nå. Men kan det stemme at bilen var i "vesentlig dårligere stand" da jeg kjøpte den? Hvis bilen i utgangspunktet trang en reparasjon til 15.000kr+, er jo det halve kjøpssummen jeg betalte bare det. Dette er veldig kjedelig da jeg er avhengig av bil for å komme meg til og fra jobb. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 En femten år gammel bil har gjort sitt forventede. En KAN ha griseflaks og få et par år uten de helt store utgiftene, men normalt strøymer det på med mange og dyre (BMW!) reparasjoner. Det virker også NOE uforsiktig å kjøpe en så gammel bil uten verkstedtest først. Når det så i tillegg åpenbart var noe galt med motoren... Ja, da leter jeg etter ord. Få et overslag på reparasjon og vurder om det blir å kaste gode penger etter dårlige. Jeg er ganske sikker på hva jeg hadde gjort, og hadde jeg lite med penger, ville jeg heller kjøpe en nyere billigbil. Iallfall ikke BMW. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå