Gå til innhold

Tilbake på skatt av sykepenger

Anbefalte innlegg

Hei, hvis jeg ikke har postet dette rett sted, vennligst flytt til rett sted.

Jeg har i det siste vært sykemeldt. Jeg har fra før av vanlig lønn skattet for mye med vilje så jeg slipper å betale restskatt. 

De bruker derfor samme høye skattetrekkprosent på sykepengene mine. Jeg lurer på om sykepenger kvalifiseres som vanlig "lønn", og at jeg får tilbake penger på skatten neste år fra sykepengene jeg har fått utbetalt?

Vile sykepenger komme på selvangivelsen som sykepenger eller lønn?

Edit:

Jeg lurer også på noe annet. Denne høye skattprosenten blir jo også trukket fra feriepengene mine. Vil jeg også få tilbake den ekstra betalte skatten fra feriepengene neste år også?

Endret av heipameg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit:

Jeg lurer også på noe annet. Denne høye skattprosenten blir jo også trukket fra feriepengene mine. Vil jeg også få tilbake den ekstra betalte skatten fra feriepengene neste år også?

Feriepenger er trekkfrie ved utbetaling altså er det irrelevant hvilken skattesats du har bedt lønningskontoret om å trekke ved lønnsutbetalinger.

Den økte satsen din trekkes på feriepengegrunnlaget ditt (som er all lønn du får utbetalt året i forveien bortsett fra feriepenger. Man får ikke feriepenger av feriepenger) så, ja, du vil få igjen evt. for mye betalt skatt neste år (men dette er altså irrelevant i forhold til feriepenger). 

Lenke til kommentar

Ja, du får tilbakebetalt det du har skattet for mye uavhengig av om det kommer i fra inntekt eller trygdeytelser. Feriepenger beregnes i fra bruttointekt og er beskattet i løpet av de 10,5 månedene som det skattes for i løpet av ett år og er estimert inn der. Ergo vil feriepenger være utbetalt uten skattetrekk men er fortsatt beskattet inntekt. Skatteåret beregnes for 10,5 måned. 

Lenke til kommentar

Feriepenger er trekkfrie ved utbetaling altså er det irrelevant hvilken skattesats du har bedt lønningskontoret om å trekke ved lønnsutbetalinger.

Feil - feriepenger er ikke trekkfrie (og ikke skattefrie), dette er en misforsåelse som har oppstått pga at feriepenger vanligvis utbetales i juni måned - som vanligvis er en trekkfri måned.

Utbetales feriepenger i andre måneder, noe som kan skje ved f.eks skifte av jobb - så skal det trekkes skatt ved utbetaling. Ved skifte av jobb betales ofte feriepenger ut i sluttoppgjøret, og da med vanlig skattetrekk.

Lenke til kommentar

Feil - feriepenger er ikke trekkfrie (og ikke skattefrie), dette er en misforsåelse som har oppstått pga at feriepenger vanligvis utbetales i juni måned - som vanligvis er en trekkfri måned.

Utbetales feriepenger i andre måneder, noe som kan skje ved f.eks skifte av jobb - så skal det trekkes skatt ved utbetaling. Ved skifte av jobb betales ofte feriepenger ut i sluttoppgjøret, og da med vanlig skattetrekk.

Jeg skal ikke si deg direkte i mot ettersom jeg ikke kan dette veldig godt, men stiller likevel spørsmålstegn ved dette for å lære mer. 

Jeg tror ikke måneden det utbetales i har noe å si. Jeg er enig i misoppfattelsen om at feriepenger er skattefrie bør ryddes opp i, men jeg har aldri hørt noen hevde at feriepenger ikke er trekkfrie. 

Dersom jeg endrer utsagnet mitt til:

Feriepenger er trekkfrie ved utbetaling (dersom det skjer i året etter opptjeningsåret) altså er det irrelevant hvilken skattesats du har bedt lønningskontoret om å trekke ved lønnsutbetalinger.

Mener jeg det er korrekt.

Slutter du i august og vil ha feriepengene for inneværende år utbetalt da trekkes det skatt av utbetalingen for de 8 månedene du da får utbetalt for. 

Jeg har selv sluttet i en jobb i desember, men ba tidligere arbeidsgiver om å vente med å utbetale feriepengene til januar og da ble det ikke trukket noe ved utbetalingen. 

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Feriepenger skattes av uansett når de utbetales. Får du feriepengene for inneværende år tar man skatten med en gang, får du feriepengene utbetalt året etter opptjeningsåret (uavhengig av hvilken mnd) er pengene allerede skattet av . 

Lenke til kommentar

Ok, fordi jeg har da et problem, tror jeg, siden jeg ikke forstår dette helt.

På lønnslippen min er det også en blokk der det står "Opptjent feriepenger". Dette er da t.o.m desember 2015.

Denne summen er på ca 15000kr. Skattetrekket mitt er ca 35%. Jeg fikk utbetalt i underkanten av 10000kr. Når jeg regnet ut, 10000kr/65(%)*100 = det som står på lønnslippen min +-. Ble dette da skattet?

Står feriepenger på lønnslipper? (Jeg har ikke hentet siste lønnslipp siden jeg har fått "lønnslipp (sykepengerbrev)" fra NAV). 

Lenke til kommentar

På lønnslippen min er det også en blokk der det står "Opptjent feriepenger". Dette er da t.o.m desember 2015.

Denne summen er på ca 15000kr. Skattetrekket mitt er ca 35%. Jeg fikk utbetalt i underkanten av 10000kr. Når jeg regnet ut, 10000kr/65(%)*100 = det som står på lønnslippen min +-. Ble dette da skattet?

Står feriepenger på lønnslipper? (Jeg har ikke hentet siste lønnslipp siden jeg har fått "lønnslipp (sykepengerbrev)" fra NAV). 

Har du fast- eller timelønn?

Det skal stå spesifikt lønnsslippen hvis du har blitt trukket i skatt. 

Lenke til kommentar

Feriepenger er trekkfrie ved utbetaling (dersom det skjer i året etter opptjeningsåret) altså er det irrelevant hvilken skattesats du har bedt lønningskontoret om å trekke ved lønnsutbetalinger.

Mener jeg det er korrekt.

Slutter du i august og vil ha feriepengene for inneværende år utbetalt da trekkes det skatt av utbetalingen for de 8 månedene du da får utbetalt for. 

Jeg har selv sluttet i en jobb i desember, men ba tidligere arbeidsgiver om å vente med å utbetale feriepengene til januar og da ble det ikke trukket noe ved utbetalingen.

Du er nesten korrekt - i forskriften står det "kan" utbetales trekkfritt i ferieåret. Ferieåret er året etter opptjening. Utbetales de i opptjeningsåret så "skal" det betales skatt av de - altså de kan ikke utbetales trekkfritt.

Har du mer enn 12,5 % feriepenger (noe personer over 60 har) så skal det trekkes skatt av det overskytende - uansett utbetalingstidspunkt.

I ditt tilfelle kan du faktisk risikere restskatt fordi feriepengene ble utbetalt trekkefritt, pga at skattetrekket fordeles ut over 10,5 mnd i vanlig ansettelsesforhold. Så om du f.eks begynte i ny fast jobb 1.2, tok ferien i januar, betalte halv skatt i desember og ingen i juni - så mangler det en måned med skattetrekk. Men det krever at du får lønn i juni, ofte er det slik at arbeidsgiver forutsetter at du skal ha den lovbestemte ferien selv om du begynte inneværende år, og da trekker i lønn i juni - og alt er som normalt.

Feriepenger skattes av uansett når de utbetales. Får du feriepengene for inneværende år tar man skatten med en gang, får du feriepengene utbetalt året etter opptjeningsåret (uavhengig av hvilken mnd) er pengene allerede skattet av .

Du er ikke helt korrekt på den siste, feriepengene er i realiteten ikke skattet av (de skattlegges ikke opptjeningsåret - men utbetalingsåret). Men i normal situasjon så fordeles den "forutsatte" skatten ut over 10,5 mnd, dvs du betaler for mye skatt de fleste månedene. Så derfor er du delvis korrekt, feriepengene (normal utbetaling i juni), beskattes gjennom trekket de 10,5 andre månedene i året (utbetalingsåret).

Men som nevnt ovenfor, så kan man komme i situasjoner hvor faktisk man får for lav innbetaling av skatt i løpet av et år pga dette. Men dette er så sære og sjeldne tilfeller at man jevnt over kan se bort i fra disse.

Lenke til kommentar

Har du fast- eller timelønn?

Det skal stå spesifikt lønnsslippen hvis du har blitt trukket i skatt. 

Jeg har fast timelønn, ja. Altså at jeg får lønn etter hvor mange timer jeg jobbet. Men jeg har ikke jobbet noe i år, jeg har jo vært sykemeldt. Er ikke sykemeldt nå lenger, men jeg jobber heller ikke mer. Feriepengegrunnlaget er jo lønnen jeg fikk fra i fjor. Da får jeg dra å ta en titt på lønnslippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...