Gå til innhold

Yrkessjåfør flat lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Vet ikke hvordan det er med kveldstillegg og slikt i sjåførbransjen da jeg primært har kjørt drosje på provisjon. Men startet nylig å kjøre for Bring via Manpower, og der har jeg en timelønn på 194,xxkr, så synes 170kr timen var lite.

Lenke til kommentar

Hva mener du med flat lønn? Om du skal jobbe over lengre perioder er det liten kjangs for at det er innenfor, det er vell kun lederstillinger som kan gå utenfor overtid..

 

Ingen overtid/nattillegg. Og ene var kun nattkjøring og lange dager 13timer++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva mener du med flat lønn? Om du skal jobbe over lengre perioder er det liten kjangs for at det er innenfor, det er vell kun lederstillinger som kan gå utenfor overtid..

 

 

Ingen overtid/nattillegg. Og ene var kun nattkjøring og lange dager 13timer++

Uten å ha sett avtalen til disse selskapene høres det blod ulovlig ut! Last heller ned uber og kjør selv, evt nimber om det var vare transport. Disse firmane er "døde" om få år...

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikkje ulovlig å avtale ei slik lønn. Det einaste kravet til lønn er at du skal ha så godt betalt at det ikkje kan omtalast som sosial dumping.

 

Om dette er god eller dårlig lønn blir ei samla vurdering av arbeidssituasjonen din.

Dei fleste (alle) tariffavtalar har bestemmelser om tillegg for kvelds og nattarbeid, men også der er det vanlig å ikkje utbetale ubekvemstillegg til dei som jobbar veldig få timar i veka.

 

Om dette er vanlig i transportbransjen veit eg desverre ikkje, men det blir opp til deg om du vil akseptere lønnsvilkåra eller om du heller vil sjå deg rundt etter ein anna jobb.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikkje ulovlig å avtale ei slik lønn. Det einaste kravet til lønn er at du skal ha så godt betalt at det ikkje kan omtalast som sosial dumping.

 

 

Men det står vel i arbeidsmiljøloven at all arbeid utover 9 timer innen en 24 timers periode skal betales med 40% overtid? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Tariffavtalen til godssjåfører er allmenngjort, så det er lite man egentlig kan avtale selv der....

Kanskje, men dette var ikke gods.
Hva er det da?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

Tariffavtalen til godssjåfører er allmenngjort, så det er lite man egentlig kan avtale selv der....

 

Kanskje, men dette var ikke gods.
Hva er det da?

Frakting av maskiner
Det er gods transport, husk at du bare har lov til å kjøre 9 timer per dag, maksimalt 47t iløpet av uka. Når det kommer til arbeidstid reguleres dette av arbeidsmiljøloven, men hvis det er snakk om såpass useriøs aktør som du skisserer ville jeg sagt nei takk og sett meg om etter noe annet. Hvor i landet holder du til?
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tariffavtalen til godssjåfører er allmenngjort, så det er lite man egentlig kan avtale selv der....

Kanskje, men dette var ikke gods.
Hva er det da?
Frakting av maskiner
Det er gods transport, husk at du bare har lov til å kjøre 9 timer per dag, maksimalt 47t iløpet av uka. Når det kommer til arbeidstid reguleres dette av arbeidsmiljøloven, men hvis det er snakk om såpass useriøs aktør som du skisserer ville jeg sagt nei takk og sett meg om etter noe annet. Hvor i landet holder du til?

 

 

Litt trøtt på kveldingen merker jeg.. Leste gods, men det ble stykkgods i hodet mitt. 

 

Holder til på Hedmarken. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis du ikke bor så langt unna en post terminal så hør der, vet de er på jakt etter ferievikarer over store deler av landet, og har ikke så høye krav til erfaring. Lønna er god også

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bor så langt unna en post terminal så hør der, vet de er på jakt etter ferievikarer over store deler av landet, og har ikke så høye krav til erfaring. Lønna er god også

 

Ja, hadde tenkt å ta meg en runde i morgen.. Nesten så jeg vurderer å bli bussjåfør isteden : x

Lenke til kommentar

Nattkjøring uten nattillegg og på flatlønn?  Du må ikke finne på å takke ja til noe sånt møl. Du kommer til å bli utbrent før du vet ordet av det, og det er det ikke verdt når man skal jobbe for knapper og glansbilder. Jeg blir også litt betenkt når du nevner 13+ timers dager og lurer egentlig litt på hvordan du skal få det til å klaffe med døgnhvilen.

Lenke til kommentar

Nattkjøring uten nattillegg og på flatlønn?  Du må ikke finne på å takke ja til noe sånt møl. Du kommer til å bli utbrent før du vet ordet av det, og det er det ikke verdt når man skal jobbe for knapper og glansbilder. Jeg blir også litt betenkt når du nevner 13+ timers dager og lurer egentlig litt på hvordan du skal få det til å klaffe med døgnhvilen.

Si det.. Veldig mye annet arbeid isåfall. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Var jeg deg ville jeg sett meg om etter andre seriøse aktører å kjøre for. Hvis du mangler erfaring og går på nav hør med de om du kan få til en praksisperiode hos noen seriøse folk slik at du kan få den lille erfaringen som folk etterspør.

Lenke til kommentar

Som Lord Nuker sier er det mange seriøse transportbedrifter der ute med ordnede forhold og gode betingelser. Styr ihvertfall unna disse små useriøse "cowboy bedriftene" hvor det tilsynelatende er gjennomtrekk av sjåfører. Det alene er et dårlig tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...