snillekim Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei! Jeg lurte på om noen her vet hva dette betyr: "Gangbro skal være ferdig opparbeidet før brukstillatelse gis." Dette gjelder en byggesak der de holder på å bygge et senter med BOAS, leiligheter, butikker og lignende. BOAS'en skal være innflyttingsklar 01 januar 2017. Men det er et rekkefølgekrav som sier at gangbro skal være ferdig opparbeidet før brukstillatelse gis til blant annet BOAS'en. Hva mener med ordet opparbeidet? Hvor langt må planleggingen/byggingen av gangbroen være for å oppfylle rekkefølgekravet? Det er ikke krav om at den skal være ferdigstilt, men opparbeidet. Dette er et krav som kommunen stiller eier/drivere av det nye senteret i henhold til reguleringsplanen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Desverre blir det enkelte ganger brukt upressise formuleringer, av de kommunalt annsatte. Tror det er best du kontakter kommunen, det er de som har stillt kravet. Men juridisk kan dette være et dilemma, da begrepet er for upressist. Og begrepet brukes helst om andre "ting", og ikke om en konstruksjon. Skal likevel forsøke å antyde hva som trolig menes med begrepet. "Opparbeidet" betyr i alle fall, at "grov" jobben er utført, men ikke ferdigstillt. Så jeg vil tro, at gangbroen må være montert og tilgang grovt sett - er ferdig. Kan være detaljer som gjenstår. Men om dette betyr at gangbroen kan brukes, med noen ubetydelige manger er usikkert. Så, her må jeg "melde pass", uten å kjenne saken. Det kan likevel stå mer i "byggetillatelsen" (el. andre dok., eks. beskrivelser), som klargjør hva som menes. 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Det var noe slikt jeg regnet med og. Vi bor i en bolig som må rives, siden de har planlagt å bygge bro som kræsjer i huset vårt. Vi har fått fin informasjon om at huset må innløses, og de satte opp et møte for et år siden med advokat til oss, som de betaler for. De fortalte og at de ønsket å ha oss bort så tidlig som mulig pga rekkefølgekravet. Men etter det, så har vi ikke hørt noen ting, og vi vet ikke når vi må flytte i hele tatt, eller om hvor stort erstatningsbeløp det vil være snakk om. De kan ikke begynne å grave på tomta vår engang før de har fått kjøpt den. Og vi burde få god tid til å finne ny bolig og flytteprosessen vil også ta tid. Så jeg lurte da på om de mener at kun planlegging av brua er godt nok for å få godkjent kravet, slik at de skal kunne flytte inn rett etter nytt år. Jeg har prøvd å søke på nettet hva som menes med opparbeidet, men helt uten hell. Vil en advokat klare å forklare konkret hva det betyr tro? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hva er BOAS? Prøvde å søke men fikk bare opp boa-slanger i flertall, boas. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Hva er BOAS? Prøvde å søke men fikk bare opp boa-slanger i flertall, boas. Bo og aktivitetssenter Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hvis det ikke er mulig at boligen kan bli stående og må rives, ville ikke jeg vært avventende, uten å være sikker på at det ikke foregår noe ”lureri” her. Enten andre løsninger som kan komme, eller noe politisk som kan endre betingelsene. For det er merkelig at utbygger, startet prosjektet uten ha en kjøpeavtale med dere først! Dere kan jo ”torpedere”, eller utsette hele prosjektet! Men det er bare ca 6 mnd. til planlagt ferdigstilling. Jeg ville nok vært litt mer pågående ovenfor kommunen, for å få klarlagt ting som berører dere. Prosess med ”innløsning” (div. forslag til kompensasjon, anker, samt div.) kan ta måneder. Og uten et forutsigbart erstatningsbeløp, kan et være vanskelig for dere å kjøpe noe annet. Selv det siste, tar tid. Nå begynner straks ferieavvikling og før alle er tilbake på ”plass”, er man kanskje kommet til september. Da er det kun 3,5 mnd og så er det Jul. Så det er på tide å reagere. Dere må trolig være ute av boligen senest en mnd, før gangbroen kan opparbeides. Noe seinere hvis broen er en element bro, som monteres på få dager. Men så må det kanskje graves/planeres noe for tilførselsvei til og fra broen og de trenger tid til det. Fundamenter kan de nok gjøre ferdig i god tid, uten at det berører dere. Huset kan kanskje rives (inkl. miljøsanering), på en uke. Jeg ville først fått en verditakst på eiendommen, da har dere noe å forhandle om. Ikke forvent at dere får den summen, selv om det trolig er det private selskapet som må komme til avtale med dere og det siste er gunstig for dere. J Kanskje dere kan få noe i kompensasjon, i tilegg til verdien på boligen/eiendommen også. Men her, må deres advokat kjempe. Og ikke benytt hvilken som helst advokat. Søk etter en som har god erfaring med byggeprosjekter og slike innløsningsprosjekter. Og det stor forskjell, på en som kan denne type saker og en som ikke kan. Selv om advokat er bestemt, bytt hvis han/hun ikke har gode referanser på slike prosjekter. Som tidligere nevnt, planlegging av gangbrua oppfyller ikke rekkekravet! Men som antydet ovenfor, her han det komme endringer i løsninger, eller betingelser i Reguleringsplanen. Det siste noe vanskeligere, da det bl.a. må opp i Kommunestyret. Men ikke umulig, med politisk press. Tror ikke du skal henge deg så mye opp i dette utrykket, selv om det kan ha noe betydning. En advokat trenger nå snarest å sette seg inn i saken og ta noe styring av prosessen, så dere får kontroll over situasjonen. Og da finner han/hun også ut, hva som menes med opparbeidet. Jeg er ingen jurist. Men har arbeidet mange år i byggebransjen. De siste ca 25 år som bygningsingeniør, entreprenør og prosjektleder, for både egne byggeprosjekter og ansvarlig bygge- og prosjektleder, som ansatt for andres prosjekter (på begge sider ”av bordet”). Og har kun erfaring med utrykket, i forbindelse med terrengplanering og aldri om konstruksjoner. Så for meg, er utrykket ukjent i denne forbindelse. Men som tidligere nevnt, kan det være mer detaljer i godkjente planer og beskrivelser. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Begrepet "ferdig opparbeidet" kan bety noe så enkelt som ferdig og klar til bruk, men ikke overflatebehandlet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Takker for svar Når jeg ser på infoheftene til Statens vegvesen om boliginnløsing, så står det: 4.4.1 Det skal settes av minimum to år til gjennomføring av en boliginnløsing Å ha tilstrekkelig god tid til gjennomføring bidrar til en god prosess både for Statens vegvesen og for vedkommende boligeier. Som en regel skal det settes av minimum to år fra det tidspunktet da Statens vegvesen starter opp reelle forhandlinger og til forut-satt tiltredelsestidspunkt. Dårlig tid bidrar til dårlig prosess for Statens vegvesen og vedkommende boligeier og er ikke akseptabelt. Dette er selvfølgelig ikke til hinder for at ervervet kan gjennomføres på kortere tid. Link: http://www.vegvesen.no/_attachment/61504 Jeg vet at det er privat selskap som må kjøpe oss ut, og ikke SVV. Men gjelder ikke minimum to år for oss og, om de kommer til å prøve å kaste oss ut før jul? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Takker for svar Når jeg ser på infoheftene til Statens vegvesen om boliginnløsing, så står det: Jeg vet at det er privat selskap som må kjøpe oss ut, og ikke SVV. Men gjelder ikke minimum to år for oss og, om de kommer til å prøve å kaste oss ut før jul? Det er i alle fall ikke noe privat firma, som får "kastet" dere ut i denne situasjonen. Har ikke lest linken din, den er uinteressant. Samme med det du har sitert. SVV er ikke utbygger! Og selv om de hadde vært det, så gjelder dette hele byggeprosjektet og ikke denne gangbroen, eller utløsningen av deres eiendom. Forstår ikke hvorfor du ikke tar kontakt med kommunen og skaffer deg en god advokat, samt gjøre det andre jeg har annbefalt! Du kaster bort tiden din på tull her. Ingen her kan svare konkert på dette, uten å se alle prosjketdokumentene. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 20. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2016 Det er i alle fall ikke noe privat firma, som får "kastet" dere ut i denne situasjonen. Har ikke lest linken din, den er uinteressant. Samme med det du har sitert. SVV er ikke utbygger! Og selv om de hadde vært det, så gjelder dette hele byggeprosjektet og ikke denne gangbroen, eller utløsningen av deres eiendom. Forstår ikke hvorfor du ikke tar kontakt med kommunen og skaffer deg en god advokat, samt gjøre det andre jeg har annbefalt! Du kaster bort tiden din på tull her. Ingen her kan svare konkert på dette, uten å se alle prosjketdokumentene. Via reguleringsplanen så kan de innløse boligen uansett om vi vil eller ikke. I fjor sommer hadde vi møte med eier/utbygger mens han hadde med en advokat som forklarte at de ønsket oss bort så tidlig som mulig, siden de må klare rekkefølgekravet. De ble og enige med å dekke advokat for oss, men vi kunne ikke selv velge advokat. Vi fikk så et møte med vår advokat som utbygger/eier betaler for, og forklarte saken og hva vi kunne kreve, dette også for et år siden, uten å ha hørt noe mer. Jeg kan prøve å ta kontakt og høre om det har kommet noe mer informasjon derfra. Men det er rart at ingen har gitt beskjed til oss i hele tatt etter den tid. Tidligere tok vi kontakt med kommunen, og fikk beskjed om å se i gjennom heftet til vegvesenet om innløsing. Derfor er det rart at de linker til noe som ikke skulle være til hjelp for oss. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 (endret) Via reguleringsplanen så kan de innløse boligen uansett om vi vil eller ikke. Tidligere tok vi kontakt med kommunen, og fikk beskjed om å se i gjennom heftet til vegvesenet om innløsing. Utbygger kan ikke fjerne dere, uansett hva som står i reguleringsplanen. Kjøp og overtagelse av din eiendom er privatrettslig og har ikke noe med Reguleringsplanen, eller myndighetene å gjøre. Kommunen kan nok, men det tviler jeg på at de gjør. (Vi har en jurist her på forumet, som kanskje kan bekrefte, eller kommentere dette). Men du "sitter på gjerdet". Ny kontakt med kommunen snarest (og kommunens Prosjektleder). Og skaff egen advokat, etter kriteriene jeg tidligere foreslo. Å stole på utbyggers advokater (også den som er oppnent for deg), er tull. Utbygger og du, er ikke bunnet av heftet til SVV! Så det er merkelig at de ga deg heftet, men kanskje som en gennerel veiledning. Endret 20. juni 2016 av Friluftskar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Kommunen kan ekspropriere for å gjennomføre reguleringsplan, jf. plan og bygningsloven § 16-2. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå