-H6GZIVQO Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei, jeg er på vei til å bygge min første PC, og trenger råd angående riktig valg av komponenter. Jeg er bestemt på å ha meg et GTX 1070, men vil helst vente litt til partnerkortene kommer og kan spare en tusenlapp. Her er en liste jeg har laget meg på komplett med deler jeg kunne hatt med: https://www.komplett.no/wishlists/c7fc2e3e-4504-4ed7-9cb4-39bcac91d581 Jeg vurderer også å velge dette hovedkortet istedenfor: https://cdon.no/elektronikk/asus-maximus-viii-hero-z170-p34400240 siden det på komplett-listen ikke har SLI-støtte, i tilfelle jeg bestemmer meg for å legge til enda en 1070 i fremtiden. Så, er dette en god build? Tusen takk på forhånd for svar! Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Du må bytte ramen så det står samme tall foran "mhz" både på hovedkort og ram. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Syntes listen ser fin ut jeg. Du vil ikke beholde det hovedkortet da, vente på AMD RX 480 for å se hva du får for 2 av dem i CFX mhp ytelse/pris? Uansett bør du ta en kraftigere PSU hvis du tenker på multigpu setup. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Du må bytte ramen så det står samme tall foran "mhz" både på hovedkort og ram. Nei det er ikke riktig. Han kan fint bruke det som står i listen. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Du må bytte ramen så det står samme tall foran "mhz" både på hovedkort og ram.Nei det er ikke riktig. Han kan fint bruke det som står i listen. Hvis han skulle brukt det første hket måtte han ha bytta.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Da må du nesten forklare hvorfor du sier det. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hket i den første lista støtter ikke 2666mhz som rammen har. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Det kalles overklokk, og det støtter 3600mhz https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-TOMAHAWK-AC.html#hero-overview Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Du veit at han vil overklokke? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Det er da helt likegyldig? Minnet vil fint fungere selv om det ikke klokkes. Nå er det vel strengt tatt bare å trykke "XMP" i BIOS og så er det gjort ... Og kjøper man Z170 plattform med en K prosessor, så tenker jeg jo at man kanskje har lyst til å prøve å klokke en eller annen dag. Da gjør det ingenting at minnet også kan lekes litt med. Og igjen .. Han MÅ ikke bytte minnet. Det vil starte i 2133mhz default, selv om det støtter høyere frekvens! Endret 16. juni 2016 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
-H6GZIVQO Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 Tusen takk for de raske svarene, det blir nok mest sannsynlig Maximus-kortet. En annen ting jeg lurer på er pc-skjerm, og jeg har funnet en jeg er interessert i: https://www.komplett.no/product/821638/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-24-led-xl2430t Har lest mye positivt om den selv om den har TN-panel og ikke IPS, og heller ikke G-sync, selv om jeg er litt usikker på hva G-sync er og om jeg trenger det. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Nå veit jeg en ny ting, takk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 (endret) Tusen takk for de raske svarene, det blir nok mest sannsynlig Maximus-kortet. En annen ting jeg lurer på er pc-skjerm, og jeg har funnet en jeg er interessert i: https://www.komplett.no/product/821638/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-24-led-xl2430t Har lest mye positivt om den selv om den har TN-panel og ikke IPS, og heller ikke G-sync, selv om jeg er litt usikker på hva G-sync er og om jeg trenger det. For å forklare hva gsync er så må vi snakke om FPS (frames per second) som maskinen din produserer og hz (oppdateringsfrekvensen til skjermen). Hvis maskinen din klarer f.eks å produsere 100 FPS i et gitt spill på en gitt oppløsning/eye-candy, og monitoren din bare støtter 60hz, så vil ikke skjermen klare å vise alle bildene som maskinen produserer. Da vil man få det som kalles tearing, altså at det bildet som skjermen holder på med "kuttes" og det nye bildet legger seg over. Hvis monitoren din støtter høyere oppdateringsfrekvens, f.eks 144hz så vil jo monitoren kunne støtte høyere FPS. Men det er fortsatt ingen "handshake" mellom antall FPS og hz. nvidia gsync og amd freesync synkroniserer dette, derav navnet "sync". Altså vil monitoren rette seg etter FPS og det vil være samsvar mellom disse. Om du trenger gsync er det ingen andre enn deg selv som kan svare på. Det er ikke sikkert du merker at FPS og oppdateringsfrekvens ikke er synkronisert. Det at monitoren du ser på er TN-panel er jeg ikke så redd for. TN er fortsatt et greit panel for gaming. Jeg ser på det som mer viktig at du har støtte for høy oppdateringsfrekvens. Deretter kommer oppløsning .. 1080p er litt lite i dag (selv om det fortsatt er den mest brukte oppløsning). Går du å snuser på 1070 SLI så ville jeg definitivt tatt en 1440p monitor. En skjerm har man lenge, så her kan man spandere på litt. Dermed må mitt tips bli 1440p monitor, 144hz og gjerne gsync. Syntes du prisen blir høy så er amd freesync skjermer billigere, men da må du altså ha AMD skjermkort. Jeg vil iallfall definitivt påstå at oppløsning er viktigere enn gsync/freesync. En 1440p monitor er så sykt mye diggere enn 1080p. Du kan selvsagt sette denne til 1080p i spill, hvis du ikke får 1070 SLI og det single kortet ikke klarer oppgaven i 1440p. Så kan du heller nyte den høyere oppløsningen til andre ting. Nå veit jeg en ny ting, takk. Det er lov å spørre og grave, det er slik man lærer. Men vær forsiktig med å komme med uttalelser som "du må bytte" når du ikke helt vet hva det er snakk om. Det er jo litt kjedelig hvis noen følger et råd som viser seg å ikke stemme. Endret 17. juni 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå