Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan deler jeg bredbånd med leieboer

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en leilghet i kjelleren og har tenkt å dele bredbåndet mitt med leieboeren.

Problemet er vel at hvis leieboeren får tilgang til nettverket gjennom samme switch som meg så vil han se mitt nettverk eller?

Finnes det noen måte hvor jeg kan styre hvor rask linje han får?

Jeg har 2mbit linje og lurer på om jeg feks kan dele ut 300 kb til ham slik at jeg har 1700 kb selv.

Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

så lenge du sitter med leiboeren på samme IP-segmentet (logisk nett) er det nok ganske umulig å forhindre at han ser maskinene i nettverket.

Det som selvføgelig er mulig er å operere med brukernavn / passord på eventuell delte ressurser (mapper, skrivere osv.) men det innebærer nesten opprettelse av en domene controller eller en manuell forvaltning (blir nok litt tungvindt etter hvert).

Vedkommende kan alltid "scanne" nettverket for IP-adresser og maskinnavn (gir ikke nødvendigvis tilgang).

Du kunne eventuellt opprette et eget VLAN (gjøres i router / switch) som tilsier fra hvilken port og IP-adresse en kan kommunisere på hele nettet, men det hadde jo nesten vært overkill det også. Det er dessuten avhengig av utstyr du bruker om det støtter dette (de fleste "hjemme-switchene" og routere støtter ikke det).

Når det gjelder begrensning finnes det routere som kan tidsbegrense en enkelt maskin til å bare kunne aksessere internett innen forhåndsdefinert tidsrom.

En proxy server egner seg også til dette foremålet.

Det finnes også et program (kjøp) som heter Netlimiter som kan installeres på hver pc.

Lenke til kommentar

Et annet tips er og skjule mappene med et "$" foran mappe navnet...

Hvis du har f.eks i mappe som heter filmer lagrer du navnet på mappa som $filmer, da vises ikke mappen på nettverket. Det du må gjøre for og finne mappen er og skrive inn navnet på mappen i f.eks utforsker, da må du huske på og skrive datamaskinnavnet foran mappe navnet.. Hvis F.eks datamaskinen heter DATA1 skriver du "\\DATA1\$filmer". Da finner maskinen ønsket mappe.

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har delt noen mapper/stasjoner på pc'n vil han ikke kunne se hva du har . Han vil se at maskinen er der, men ikke noe mer.
Har du delte mapper så kan du fjerne delingen, men samtidig opprettholde tilgangen via nettverket hvis du selv har flere pc'er. Det gjør du på denne måten :
Skriv inn filbanen til stasjonen du vil inn i f.eks. \\min_pc\c$
Da må du skrive inn Admin-passord og du har tilgang til alt innhold på stasjonen uten at mappen er delt på vanlig måte.

Du kan også bruke en firewall (f.eks Norton Personal Firewall, eller ZoneAlarm) til å blocke alle lokale ip'er bortsett fra de du selv bruker slik at dem ikke får kontakt med deg.

Jeg har satt opp en gammel P200 med Clark Connect som firewall. Her kan jeg velge hvor mye download_båndbredde hver IP skal få hvis jeg vil det, så da kan du gi leieboeren 300kb hvis du vil det. :yes:
Lenke til kommentar

Hva med:

adsl-modem ---> switch ---> router ---> ditt nettverk/dine maskiner

....................................\---> hans maskin

Noen som har en kommentar til dette?

Edit: routeren bør seff ha brannmur, da det er dette som er det viktige... (kan evt. skiftes ut med KUN brannmur.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Hva med:

adsl-modem ---> switch ---> router ---> ditt nettverk/dine maskiner

....................................\---> hans maskin

Noen som har en kommentar til dette?

Dette vil jo fungere utmerket for sikkerheten, dog løser det ikke fordeling av hastighet men der er det ikke så mye annet en f.eks clarkconnet o.l løsninger og ty til.

Lenke til kommentar

Letteste måten å skjule nettverket ditt er å bruke Zonealarm, her kan du sette på slik at du blir usynlig på nettet, du får ikke engang pinget deg. Sett også på brannmuren i Xp. Denne gjør også at du blir "usynlig" på lokalnett :) Men du kan adde maskiner til "trusted" i begge 2. For å begrense hastighet MÅ du ha en switch som støtter dette. procurve switchene til HP har sånn funksjon. Der kan du stille på hvor mye linje den maskinen som henger på en bestemt port skal ha.

Lenke til kommentar
Letteste måten å skjule nettverket ditt er å bruke Zonealarm, her kan du sette på slik at du blir usynlig på nettet, du får ikke engang pinget deg. Sett også på brannmuren i Xp. Denne gjør også at du blir "usynlig" på lokalnett :) Men du kan adde maskiner til "trusted" i begge 2. For å begrense hastighet MÅ du ha en switch som støtter dette. procurve switchene til HP har sånn funksjon. Der kan du stille på hvor mye linje den maskinen som henger på en bestemt port skal ha.

Hmm...hørtes veldig interesant ut.

Jeg har 2 mbit linje og kan da gi ham 300 kb?

Men disse switchene koster sikkert litt.

Jeg har sett på CNet sine 8 og 16 ports som aktuelle

Lenke til kommentar
Lek litt i "local security policy"

kan ikke si at jeg har lekt for mye der nei.

men så er jeg litt forsiktig å leke på plasser der jeg ikke er kjent!

Bare å leke i vei med :D

Men som sagt sett noen policyer på mappene du.

Foresten, den switchen kan du ikke programere.

Lenke til kommentar
For å begrense hastighet MÅ du ha en switch som støtter dette. procurve switchene til HP har sånn funksjon. Der kan du stille på hvor mye linje den maskinen som henger på en bestemt port skal ha.

Hvorfor må du ha det?

Clarkconnect koster kr 0 hvis man har en dass av en P100 og to nettkort og den har muligheten for trafficshaping.

Lenke til kommentar

Ett spørsmål: har du flere maskiner som du deler filer med? Kjører filserver eller noe?

Hvis du har det bør du nok bruke det oppsettet med router som jeg lagde der oppe... Hvis ikke kan du bare ha en software firewall installert på din maskin (etter switchen). Pass på at denne har mulighet for å "cloake" deg (gjøre deg usynlig).

Edit: Her glemte jeg visst å si at du må installere en eller annen form for "bandwith limiter" på hans maskin... Sånn i tilfelle at du vil regulere farten hans.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Dette er rimelig enkelt igrunn om du har tilgang på noe billig hardware. Gjerne noe skrot som jobben skal hive. Det finnes alltid slikt å få.

Kjør to nettverkskort i en maskin, og kjør som følger:

ADSL/Router
                                            /\
                                          /    \
                                   nabo      burk ------ Ditt nettverk

Rett og slett sett opp en liten burk. Trenger ikke noe avansert på den. To nettverkskort og en kjapp telefon til den lokale linuxnerden burde løse saken.

Hva fartskontroll angår er det allerede best effort i routeren, så du vil aldri ha mindre enn halvparten. Liker dog ideene med programmerbar switch som har kommet her. Vurderer anskaffelse av en slik en nå.

Lenke til kommentar

Det vil også være svært enkelt å putte tre nettverkskort i en gammel boks og installere f.eks. clarkconnect på dette. Det gjør at du deler opp subnettene og kan forhindre all trafikk mellom disse. Clarkconnect har dessverre ingen traffic shaping, men bandwith limiting. Og sånn som du tenkte vil det fungere for deg. Såvidt jeg husker har ikke clarkconnect noen mulighet til å justere utgående trafikk.

Det finnes også dedikerte routere med to lokale interfacer. Selv om det står atdenne er for trådløse nett vil den kunne gjøre jobben bra.

En annen mulighet er asus sin wl-500g som har en brannmur på den trådløse delen slik at den ikke får tilgang til det lokale nettet. Du kan da gjøre at leieboeren får et trådløst kort, og kobler dermed til et trådløst nett som kun har tilgang til internett. Det er dessverre ingen direkte mulighet til å justere båndbredden, men du kan sette maks hastighet på det trådløse til 1 Mbps, noe som vil gi en hastighet mellom 200 og 500 Kbps. Info om denne routeren finner du her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...