mellomrom Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei, Det er på tide å bytte ut min 40D(!) til noe nyere. Har sett på 80D. Men så er 7DmkII på tilbud til 12000,- og 70D på tilbud til 7000,- -Fotografering i svakt lys er langt viktigere enn høg skytetakt. Fruen skal også bruke kameraet, så vekt taler i mot 7DmkII. Video blir noe nytt for meg, men kommer helt sikkert til å bli brukt. Ekstra værtetting, som 7DmkII har, er ikke veldig viktig. -Er 80D ~5500,- bedre enn 70D? -Er det noen grunn til å velge 7DmkII over 80D? Disse koster omtrent det samme nå. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Når du nevner at du helst ønsker gode egenskaper i dårlig lys, bør du kikke på 6d. Høyere pris, men absolutt verdt det. Vekt og størrelsesmessig er det som 70d. Husk at du ikke får brukt EF-S objektiver på 6d. Kun EF. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 6D er fullformat og derfor bedre i lavt lys, men husk å ta sensorstørrelse med tilhørende linsekompatibilitet med i beregningen som Rowdy tar opp. Er det APS-C du vil ha er 7D2 et greit valg. Du kan også denoise bildene i postproduksjon hvis du pusher sensoren utenfor komfortsonen. Med de kravene du stiller bør du vel helst unngå førsteutgaven av 7D. 2 Lenke til kommentar
mellomrom Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 Har både både EF og EF-S objektiver, men 6D blir å strekke budsjett vel langt. Uansett kamera vil vel det nok være en kraftig oppgradering fra 40D, som ikke tåler noe særlig mer enn ISO 800. Så får jeg selv finne ut om flipp-skjerm og WIFI er noe som bare er kjekt å ha eller et must. Førsteutgaven av 7D er ikke aktuell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) I følge prishistorikken til 6D har den vært priset lavere enn et av de andre alternativene du ser på her. Venter du på riktig tilbud eller finner den brukt så kan du klare det ganske store steget opp til fullformat. Alle de tre kameraene du nevner yter relativt likt på høy ISO. 6D er et stort trinn opp i støyytelser. Er bruktkjøp aktuelt? Edit: Mon tro om ikke 6D blir erstattet snart? Det ble lansert i 2012! Endret 16. juni 2016 av Simen1 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Jeg ville heller hatt 80D enn 6D. Synes 80D er mer allround kamera som har bedre spesifikasjoner på alt bortsett fra sensorstørrelse/høy ISO. 6D lå lenge på ca 10000, men da en litt ribbet modell uten WiFi. Ryktesidene sier ingen ny 6D i år, men at 5D III vil erstattes før Photokina. Selvsagt bare rykter, men virker sannsynlig. 80D er første kamera fra Canon med ny sensorteknologi (muligens utenom 1Dx II) og de vil nok heller lansere ny teknologi i en fullformatsensor i oppgradert 5D enn i en oppgradert 6D. Liten tvil om at 80D er bedre enn 70D på så og si alt, men for "vanlig bruk" vil forskjellene ha liten betydning. Tilbudet på 70D som kjøres nå er rimelig bra i forhold til 80D-prisen som fortsatt er vedlig høy. 1 Lenke til kommentar
mellomrom Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Ønsker helst å kjøpe nytt. Syns 6D er for dyrt priset med tanke på alderen (Prisen er omtrent den samme som ved lansering). Og fast optikken min er ikke fullformat, så den må i tillegg fornyes om valget skulle ha falt på 6D. For prisforskjellen mellom 70D og 80D kan jeg nesten kjøpe meg et nytt objektiv, så jeg heller nok mot 70D for øyeblikket, så kan jeg bruke resten av pengene på noe annet. F.eks 50mm fast. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Ønsker helst å kjøpe nytt. Syns 6D er for dyrt priset med tanke på alderen (Prisen er omtrent den samme som ved lansering). Og fast optikken min er ikke fullformat, så den må i tillegg fornyes om valget skulle ha falt på 6D. For prisforskjellen mellom 70D og 80D kan jeg nesten kjøpe meg et nytt objektiv, så jeg heller nok mot 70D for øyeblikket, så kan jeg bruke resten av pengene på noe annet. F.eks 50mm fast. Vurdert speilløst? Hvis kameraet ikke skal brukes i tøffe situasjoner værmessig, får man ofte mer for pengene uten speil. De er også mer kompakte. Sony a6300 er en interessant modell nå, og Sony har også noen spennende objektiver. Sony sine speilløse systemer har også bedre detaljnivå og dynamisk rekkevidde enn Canon sine dslr. Jeg har hatt flere Canon DSLR. Men de henger dessverre etter nå. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Ønsker helst å kjøpe nytt. Syns 6D er for dyrt priset med tanke på alderen (Prisen er omtrent den samme som ved lansering). Og fast optikken min er ikke fullformat, så den må i tillegg fornyes om valget skulle ha falt på 6D. For prisforskjellen mellom 70D og 80D kan jeg nesten kjøpe meg et nytt objektiv, så jeg heller nok mot 70D for øyeblikket, så kan jeg bruke resten av pengene på noe annet. F.eks 50mm fast. Vurdert speilløst? Hvis kameraet ikke skal brukes i tøffe situasjoner værmessig, får man ofte mer for pengene uten speil. De er også mer kompakte. Sony a6300 er en interessant modell nå, og Sony har også noen spennende objektiver. Sony sine speilløse systemer har også bedre detaljnivå og dynamisk rekkevidde enn Canon sine dslr. Jeg har hatt flere Canon DSLR. Men de henger dessverre etter nå. 80d ca et halvt stopp dårligere dr sammenlignet med a6300 skal man tro dxo. Tviler veldig på at du vil se forskjell 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Og objektivutvalget til Sony er ikke det mest spennende heller. Jeg vil si det slik at alle crop-kameraene fra Canon produsert siden 60D/500D "hvis jeg ikke husker feil" har minimale forskjeller på bildekvaliteten,det er først ved 80D at de lanserer en helt ny sensor. Før det har de optimalisert den gamle sensoren hver gang de har byttet modeller. Du vil merke forskjeller ved JPG-fotografering "kontinuerlig forbedret algoritmer" og ISO-hånteringen er litt bedre ved hver generasjon. 70D burde være mer en godt nok i de fleste situasjoner, hvis man skyter i raw kan du dra ganske mye informasjon utav bildefilene og hente inn bilder som i utgangspunktet ser dårlige ut. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 70D er typisk neesten like bra som 80D på alle punkter. Jeg har pixelpeepet bilder i iso 3200 og 6400 mellom dem, og den lille forbedringen man kan se er i beste fall hårfin. Og slett ikke synlig i et helt bilde. Videre har 80D litt bedre fokussystem og er litt lettere. Men ingen dramatiske forbedringer. Med tanke på at man kan få 70D'er brukt til en rimelig penge fra tid til annen så er prisforskjellen ganske stor. Så jeg føler man betaler ganske mye ekstra for den lille forbedringen man får i 80D. Noen ønsker å betale ekstra for det siste lille ekstra, mens andre tar til takke med det nest beste til vesentlig lavere pris. 70D og 80D er typiske eksempler på dette. Valget burde være enkelt om du er på budsjett og kan kjøpe et ekstra objektiv for prisforskjellen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 70D er typisk neesten like bra som 80D på alle punkter. Jeg har pixelpeepet bilder i iso 3200 og 6400 mellom dem, og den lille forbedringen man kan se er i beste fall hårfin.Det er ikke støy på høy iso som er forbedret fra 70D til 80D, det er først og fremst dynamikk på lav iso. 80D har ca. 1,5 trinn bedre dynamikk på iso 100 enn 70D. 4 Lenke til kommentar
mellomrom Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Heisann. Takker for mange gode svar og innspill. Speilløst har jeg såvidt vurdert, men det blir ikke det denne omgang. Har bestilt meg 70D, da jeg ikke kunne se at 80D kunne forsvare at den var 80% dyrere enn 70D. Er jeg ikke fornøyd får jeg heller bare ta å bytte det inn igjen eller investere i ett 50mm eller 85mm fast objektiv. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde problemer med min "eldre" objektivpark da jeg byttet fra 8mp sensor "30D" til 18mp sensor "7D", noen av objektivene mine taklet ikke overgangen til større pikseltetthet, bildene fremsto som veldig softe og ikke spesielt skarpe. Så ha det i bakhodet at kameraet trenger bedre optikk for og få fullt utbytte av pikslene. Lenke til kommentar
mellomrom Skrevet 19. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2016 Det skal jeg ha. Tror nok at Canon 24-105mm og 70-200mm fortatt vil duge. Håper at Sigma 30mm f/1.4 ikke blir for soft. Videre får jeg lese litt om portrettobjektiver. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 (endret) Jeg hadde problemer med min "eldre" objektivpark da jeg byttet fra 8mp sensor "30D" til 18mp sensor "7D", noen av objektivene mine taklet ikke overgangen til større pikseltetthet, bildene fremsto som veldig softe og ikke spesielt skarpe. Forstørret du bildene tilsvarende mer som pikseltallet tilsier når du sammenlignet? I så fall kan det forklare effekten. Øker man pikseltallet uten å skifte optikk skal bildene bli skarpere enn de var før, når man ser bildene i samme størrelse og avstand. Det gjelder også "dårlig" optikk, innen rimelighetens grenser. Endret 19. juni 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. juni 2016 Del Skrevet 19. juni 2016 Jeg hadde problemer med min "eldre" objektivpark da jeg byttet fra 8mp sensor "30D" til 18mp sensor "7D", noen av objektivene mine taklet ikke overgangen til større pikseltetthet, bildene fremsto som veldig softe og ikke spesielt skarpe. Forstørret du bildene tilsvarende mer som pikseltallet tilsier når du sammenlignet? I så fall kan det forklare effekten. Øker man pikseltallet uten å skifte optikk skal bildene bli skarpere enn de var før, når man ser bildene i samme størrelse og avstand. Det gjelder også "dårlig" optikk, innen rimelighetens grenser. Spesielt med en eldre 75-300 IS og med den eldre 17-85 IS som ikke klarte og få detaljene skarpe nok, overgangene ble veldig softe. Når det gjelder sammenligning så er ikke jeg typen som driver på med sånn tull oppdaget problemene når jeg redigerte bildene og uansett hva jeg gjorde ble ikke bildene skarpe nok. Ved og oppgradere de eldste objektivene forsvant det problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå