misanthrope Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Strengt tatt, ja. Jeg er teknokrat og skammer meg ikke over det. Folk med kunnskap må regjere. Fair nok. Jeg synes personlig at vi trenger mindre regjering, og at den makten som finnes må være nærmere folket. (Både geografisk og kulturelt.) Brexit er vel kanskje et eksempel på hva som skjer når avstanden mellom teknokratene og folk flest blir for stor... Geir Nja, nå er vel problemet med politikerne våre at de er del av en helt annen elite da. Departementet er i stor grad teknokrater, men ikke storting og regjering. De er en slags adelklasse blitt, hvor det går mest på nepotisme og kameraderi, hvem det er som får bli med i det gode selskap. Denne eliten representerer i stor grad særinteresser og egeninteresser som befinner seg i deres boble. En teknokratisk regjering ville bestå av noen av de ypperste folkene i sine fagfelt, og en regjering ville bestått av 169 meget intelligente og høyt kvalifiserte individer ifra et vidt spekter hvor man ville tatt ansvar for komiteer som angikk ens felt og uttalelser kom ifra folk som hadde bakgrunn i feltet. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. juni 2016 Del Skrevet 25. juni 2016 Det er på tide å grunnlovsfeste at etniske nordmenn er urfolket i Norge og dermed skal ha særrettigheter og selvbestemmelsesrett. Før det er for sent. Men vi er ikke urfolket i Norge. Vi innvandret fra Nord-India. Da må du en del lengre tilbake i tid. Etniske nordmenn tilkom sansyneligvis over sjøveien ifra Danmark og Sverige. Samene kom ikke til Norge før 7-8000 år senere. Det er ganske morsomt at vi ennå ikke har integrert dem. Da må du enten ha noen andre definisjoner enn meg, eller noen kilder jeg ikke har. Care to explain? Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Da må du enten ha noen andre definisjoner enn meg, eller noen kilder jeg ikke har. Care to explain? Historikere og arkeologer har 'antatt' at samene var her først fordi det var politisk korrekt. I realiteten er de første funnene i Norge etter germanske stammer. Første sikre tegn til samisk kultur og bosetning er 3-4000 år gamle. Altså innvandret de til det som senere ble geografisk Norge. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. juni 2016 Del Skrevet 26. juni 2016 Jeg er ikke sikker på om det spiller noen rolle hvem som kom først. Begge folkeslag har vært her mer enn lenge nok til å kunne kalles urbefolkning. Geir Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 (endret) Da må du enten ha noen andre definisjoner enn meg, eller noen kilder jeg ikke har. Care to explain?Historikere og arkeologer har 'antatt' at samene var her først fordi det var politisk korrekt. I realiteten er de første funnene i Norge etter germanske stammer. Første sikre tegn til samisk kultur og bosetning er 3-4000 år gamle. Altså innvandret de til det som senere ble geografisk Norge.Mine kilder sier at vi har lang eldre funn enn det, men at den samiske kulturen faktisk oppsto på det tidsrommet. Mener du dermed at Nordmenn kom til Norge i 1030 da vi ble kristne? Eller var det 1905? Du blander gener og kultur. Og ikke for første gang. Endret 27. juni 2016 av Shruggie Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. juli 2016 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Ingen kan si hvem som kom først. Fordi samfunn utvikler seg og forandre seg hele tiden. Men ja de første arkeologiske menneskefunnene i Norge er blitt funnet i sør Norge. Nordmenn (Germanere) eller Samer (Finno-Urgikerer) er to folkegrupper som har utviklet seg til dette over tid. Så hvem som ble først "same" eller "nordmann" er umulig å si. Endret 2. juli 2016 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå