Gå til innhold

SV og Venstre vil grunnlovsfeste retten til å søke asyl

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Grunnlovsfeste retten til asyl? Er det virkelig nødvendig? Det er mye vi tar forgitt i dag som ikke er grunnlovsfestet. Som retten til helsehjelp, hvis du skulle trenge det. Så hvorfor grunnlovsfeste retten til å søke asyl? De har allerede rett til å søke asyl!

Dette lukter symbolpolitikk lang vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

For min del kan alle få lov til å søke asyl i Norge, herregud alle kunne fått det om det var slik. Men da skulle de ikke fått ei krone i stønad. Jeg kan love at det ikke hadde vært mange asylsøkere da. 

De som ønsker å hjelpe de som evt. kommer hit skal selvsagt stå helt fritt til å gjøre det, men de skal ikke kunne tvinge andre til også å gi støtte. 

Så enkelt bør det egentlig være, og det burde vært noe som gjaldt alle områder i samfunnet; ikke bare for innvandring. :)

Lenke til kommentar

Grunnloven er ikke det sted hvor skjønn skal være avgjørende. Hva som er "faktisk" kan tolkes forskjellig beroende på noe så irrelevant som politisk ståsted.

Asyl er en menneskerett, som flere har påpekt. Det er nok.

Jeg lurer på om SV kanskje har en helt annen agenda med forslaget?

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om SV kanskje har en helt annen agenda med forslaget?

Tenker at det handler mest om å markere forskjell til den politikken som føres.

Kalte det symbolpolitikk i en tidligere post, men kall det gjerne markeringspolitikk.

Jeg tror ikke det er symbolpolitikk, men et ønske om å gjøre det mer komplisert å avslå en asylsøknad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er symbolpolitikk, men et ønske om å gjøre det mer komplisert å avslå en asylsøknad.

Hvorfor skulle det gjøre det mer komplisert å avslå en søknad? Behandlingen vil jo være den samme.

Tja. Hvilken annen grunn kan det være?

Som sagt: Det eneste som vil endre seg er at det blir vanskeligere å fjerne loven. Det er symbolsk.

Lenke til kommentar

Strengt tatt, ja. Jeg er teknokrat og skammer meg ikke over det. Folk med kunnskap må regjere.

Fair nok. Jeg synes personlig at vi trenger mindre regjering, og at den makten som finnes må være nærmere folket. (Både geografisk og kulturelt.) Brexit er vel kanskje et eksempel på hva som skjer når avstanden mellom teknokratene og folk flest blir for stor...

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er på tide å grunnlovsfeste at etniske nordmenn er urfolket i Norge og dermed skal ha særrettigheter og selvbestemmelsesrett. Før det er for sent.

Men vi er ikke urfolket i Norge. Vi innvandret fra Nord-India.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det er på tide å grunnlovsfeste at etniske nordmenn er urfolket i Norge og dermed skal ha særrettigheter og selvbestemmelsesrett. Før det er for sent.

Men vi er ikke urfolket i Norge. Vi innvandret fra Nord-India.

Da må du en del lengre tilbake i tid. Etniske nordmenn tilkom sansyneligvis over sjøveien ifra Danmark og Sverige. Samene kom ikke til Norge før 7-8000 år senere. Det er ganske morsomt at vi ennå ikke har integrert dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...