Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er det æreskrenkelse?

Anbefalte innlegg

Her er saken:

Jeg er en 39 år gammel mann som bor ca 100-150 meter fra en butikk jeg brukte å frekventere inntil 2 uker siden.

Jeg har siden 90-tallet brukt å gå med ryggsekk i butikken fordi jeg orker ikke gå med bæreposer og jeg er heller ikke så glad i å betale for å reklamere for en kjede (i dette tilfellet Coop X-tra).

Nå! Jeg kler meg kanskje shabby når jeg skal på sjappa for det er ikke lange biten å gå bortover veien.
Jeans og t-skjorte, camo-shorts og hettegenser, jeg barberer hodet fordi jeg har viker eller så har jeg caps på.

Jeg har bodd i hele Norge og i utlandet og bestandig gått med ryggsekk i butikken uten at en kjeft har sagt noe som helst på det.

Så for 2 uker siden kom jeg inn i butikken, tok en handlekurv og dro frem handlelista mi.
Jeg gikk litt rundt i butikken for jeg måtte lete litt. Ingenting nytt. Jeg gjør det hele tiden og handler der nesten daglig.

Så kommer jeg i køen da ei gammel merr som jobber der kommer bort og sier fremfor hele køa:
"Jeg liker ikke at du går rundt her med den sekken."

Jeg ble så paff at jeg bare sa: "Du kan godt få se i den."

Noe den f*tta ville så jeg lot henne gjøre det.

Så klarer hun på toppen av det hele å si: "Jeg mistenker deg ikke for å stjele."

Men hvorfor i HÆLVETE skal hun da se gjennom sekken min??

Hele køa ga meg medlidenhetsblikk og jeg følte det hele var så ydmykende at jeg skal ikke si hva jeg innerst hadde lyst å gjøre med den forbanna skrekkøgla.

På toppen av det hele hadde jeg kjøpt en god del varer så jeg måtte stå der og prøve å bevare stoltheten mens jeg pakket ned og HELE J*VLA BUTIKKEN GLANTE PÅ MEG!!

Hva tar hun meg for?
En fjortenåring?
Hva mente hun jeg skulle stjele?
En tomat? En kjøttdeig?
Skal jeg gjøre meg om til tyv skal det være verdt det og dreie seg om millionbeløp!!

Ikke står det noe skilt om at sekker ikke er tillatt.
Ikke er det noen oppbevaringsbokser der.
Ikke har noen NOENSINNE sagt noe på at jeg går med sekk når jeg handler.
Og det er MANGE andre som går med sekk der.

Hva er mine rettigheter?
Hvordan går jeg frem?
Hvem klager jeg til?
Kan jeg få henne anmeldt?

Helst ser jeg at hun blir sparket fra jobben og må betale meg noen tusenlapper for tort og svie og ren ydmykelse foran et dusin andre mennsker i en liten småby der rykter svirrer fort!

Jeg er en voksen mann for f**n!
Skal jeg finne meg i at ei kjerring som ikke har hatt seg noe på sikkert 50 år skal trakassere meg

fordi hun ikke liker trynet mitt?

Noen som kan hjelpe?

Grunnen til at jeg har drøya 2 uker er at jeg blir så sinnsykt forbanna at jeg måtte la det gå litt tid før jeg klarte meg klar til å klage uten å bli helt usaklig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svelg en kamel, slutt å grine og oppfør deg som en mann, selv om en tilfeldig butikkansatt har en dårlig dag. Ikke gjør deg selv til latter.

Hvis du ikke greier å få dette lille opptrinnet ut av hodet på to uker, har du etter min mening større problemer enn butikkdama...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du virker ganske mentalt hemmet både på talemåte og væremåte.

De fleste butikker har skilt som det står "ingen ryggsekker inn i butikken".

At du velger å kjøre Lars.A.Ron stil får nå heller være ditt eget problem.

Neste gang du går inn i en butikk, bruk den knekte sosiale antennen din og spør de som jobber der om du kan legge ryggsekken din ved kassen til du kommer ut igjen. Så når du har handlet, så plukker du den opp og putter ting og tang i den.

Slik som mentalt oppegående mennesker gjør...

Tråden har ingenting i "juss" å gjøre, skal inn i OT-baren...

Endret av AllFather
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du seriøs? Det er ikke rart hun tar deg for en fjortenåring, for det er slik du virker her. Du vil anmelde en dame for å ville se i sekken din og være litt keitete?

Du har ingen rettigheter. Du kan klage til sjefen hennes, men du har på ingen måte "rett" til at han gjør noe. Du vil bli ledd hardt av om du anmelder forholdet, men du kan jo troppe opp på politihuset om du vil underholde dem. Start å oppføre deg som en voksen mann, så skal du se dette problemet løser seg helt av seg selv. Du er fortsatt fullstendig usaklig.

Dette er helt åpenbart ikke noen ærekrenkelse, men selv om det var det så er ærekrenkelser ikke lengre straffbart etter 1. oktober 2015.

Lenke til kommentar

Loven om Æreskrenkelse, som tilsynelatende er det første du påberoper er avviklet i fra 01.10.2015, at dette hadde kvalifisert til det om loven fortsatt hadde vært gjeldende er noe jeg betviler litt. Det å være æreskrenket og det å være personlig fornærmet er to forskjellige ting. 

Jeg tror at det beste du kan gjør dersom du ønsker ett videre incentiv til butikkmedarbeideren er å gå til butikksjefen og klage på medarbeideren sin oppførsel. Medarbeideren sin opptreden kan muligens ha vært kritikkverdig men ikke noe nevneverdig med enn det. Dem har heller ikke gått utenfor sitt mandat når du har tillatt dem å se i sekken.

Lenke til kommentar

Du virker ganske mentalt hemmet både på talemåte og væremåte.

De fleste butikker har skilt som det står "ingen ryggsekker inn i butikken".

At du velger å kjøre Lars.A.Ron stil får nå heller være ditt eget problem.

Neste gang du går inn i en butikk, bruk den knekte sosiale antennen din og spør de som jobber der om du kan legge ryggsekken din ved kassen til du kommer ut igjen. Så når du har handlet, så plukker du den opp og putter ting og tang i den.

Slik som mentalt oppegående mennesker gjør...

Tråden har ingenting i "juss" å gjøre, skal inn i OT-baren...

Hva med å bruke leseevnene dine så ser du kanskje at jeg skrev at det står ingen skilt i butikken!?!?

Og såvidt jeg vet er prosedyre at man skal ta folk på bakrommet og gå gjennom sekken og ikke til allmen skue.

PS: Dra til helvete!

Lenke til kommentar

Har jobbet deltid i dagligvarebutikk i 6 år og har på kurs og møter blitt fortalt at vi har fullt lov til å be om å få se i ryggsekker. Har aldri selv spurt om det nettopp fordi det kan føles ubehagelig for noen kunder, men det hender også at kunder selv gir sekken til oss i kassen slik at vi kan sjekke. Det er ikke småsummene som blir stjålet i dagligvarebutikker i løpet av et år.

At du beskriver det som at hele butikken glodde på deg vil jeg tro du bare fikk følelsen av fordi du ble veldig selvbevisst. Som andre har nevnt burde du ikke reagere så kraftig på denne lille tingen. 

Lenke til kommentar

camo-shorts og hettegenser

Ikke rart folk blir skeptiske når du går kledd sånn. Bøffete narkis startpakke.

Skal jeg virkelig gidde å stivpynte meg for å gå rett over veien?

Tar glatt en joggebukse og en t-skjorte på også.

Joggebukse og t-skjorte er i hvert fall bedre enn noe med kamuflasjemønster. Men det er ikke uten grunn at selv rocka og løsslupne utesteder gjerne har en og bare en kleskode: ingen joggebukser.

Man forlater ikke egen eiendom i joggebukse med mindre man skal trene. Er en skarve dongeribukse virkelig for mye å be om? Det er knapt stivpynt.

Lenke til kommentar

camo-shorts og hettegenser

Ikke rart folk blir skeptiske når du går kledd sånn. Bøffete narkis startpakke.

Skal jeg virkelig gidde å stivpynte meg for å gå rett over veien?

Tar glatt en joggebukse og en t-skjorte på også.

Joggebukse og t-skjorte er i hvert fall bedre enn noe med kamuflasjemønster. Men det er ikke uten grunn at selv rocka og løsslupne utesteder gjerne har en og bare en kleskode: ingen joggebukser.

Man forlater ikke egen eiendom i joggebukse med mindre man skal trene. Er en skarve dongeribukse virkelig for mye å be om? Det er knapt stivpynt.

Leste du ikke jeans og t-skjorte?

Jeg går i det jeg har på meg der og da.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...