ChristianSetre Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Hei, har seg slikt at vi akkurat har fått oss 300/300 linje fra Altibox, siden hjemmesentralen står i kjelleren så er det lagt opp tp kabler i veggen til forskjellige steder i huset. Det går 1 kabel fra hjemmesentralen til en switch, og derifra til forskjellige steder i huset. I 1. Etasje er det en router og den fungerer akkurat som den skal, men så skulle jeg gjerne hatt nett nede i et annet rom i kjelleren også, og det er der problemet kommer. Har kjøpt meg en AP, men kan kjøres som "Range Extender" og router også. Når jeg prøver å koble meg til med aksesspunktet så skjer det ingenting, og det er umulig å spore opp den nye ip adressen ap'n får. På hjemmesentralen er DHCP slått av og står i bro-modus, routeren i 1. Etasje har aktivert DHCP. Så spørsmålet er, hvor finner jeg den nye adressen til aksesspunktet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Og du vet hva range extender er? Selv ville jeg heller gjort det slik å ha en switch mellom og ha trådløs på forskjelle frekvenser. Men noen ISP gir ut kun en ipv4\6 addresse per kunde. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Det går 1 kabel fra hjemmesentralen til en switch, og derifra til forskjellige steder i huset. På hjemmesentralen er DHCP slått av og står i bro-modus, routeren i 1. Etasje har aktivert DHCP. Når hjemmesentralen står i bro-modus får du bare 1 IP-adresse, så da må du koble ruter før switch. Ikke sikkert dette er svar på det opprinnelige spørsmålet, men det er advarsel om en feilkilde. For å finne IP-adressen til enhetene på nettverket kan man f.eks.bruke Fing. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Høres ut som om du burde flytte router til kjelleren og heller bruke AP der router står i dag. Altså slik: Hjemmesentral -> Router -> Switch -> AP/andre enheter i huset. Lenke til kommentar
ChristianSetre Skrevet 17. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2016 Og du vet hva range extender er? Ja, det er den midlertidige løsningen jeg har kjørt, men er jo noe kjedelig å bare få 60/80 når du har 300/300. Men da får jeg prøve å sette en router mellom switch og hjemmesentral og se hvordan det fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå