Gå til innhold

Bygging av et beist

Anbefalte innlegg

Hei.

Hjelper en kompis med å sette sammen, og da evt bygge et beist av en stasjonær PC.

Hovedfokuset skal ligge på GPU og CPU. Tenkte å ha 1 GTX 1080 kort (EVGA) i starten, med mulighet for SLI etter hvert som det blir behov (4k VR gaming). Er 1080 nevneverdig bedre en 1070, og i så fall hvilken av de er anbefalt?

PC'en skal også brukes til noe rendering og andre CPU krevende oppgaver (mining f.eks). Så da lurer jeg litt på hvilke CPU dere anbefaler? Sett en del på skylake serien, og da mest i7- 6700k, men er det muligens bedre å gå for f.eks. Intel Core i7-5960X eller Intel Core i7-6950X ? Eller er dette bortkasta penger iform for liten forbedring?

Annet jeg tenkte på var HK, her trengs det ikke noe fancy, men noe ordentlig bra.
Som Asus Z97-DELUXE (NFC&WLC) , Asus X99-Deluxe eller ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151. Men dette vil jo selvfølgelig variere etter hvilke CPU som blir valgt.

Ønsker vis mulig å holde det til godt under 30k, men vis det anbefales så kan det også blir dyrere.

Ellers ser oppsettet slik ut :

https://www.komplett.no/wishlists/e5869511-7622-42ab-a383-6f1b92014420

evt bare kjøpe multicom sitt beist, man er ikke noe problemer å bygge den selv.

Noen som har rukket å fått noen erfaringer eller har anbefalinger på disse delene?

Mvh Bjarte

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stalltips, sjekk softwaren som skal brukes til cpu-oppgavene. 

Støtter den så mange cores? Hvis nei får man ikke engang bruk for de i annet en benching. 

Psu er litt liten om man vil ha 2 kort siden og vil klokke noe på riggen og samtidig ikke ha psu på full spiker rpm-messig.

Psuen burde ligge på en 50% load med pcen på maks load.  

Lenke til kommentar

Må han handle alt hos Komplett? Proshop.no har bedre utvalg i RAM brikker. Skal du gå for Skylake, så burde dere gå for 3000 Mhz DDR4 eller raskere.

6950X er ikke verdt 18K så det er sagt. Hvis han vil ha 8-kjerner, så er det bedre å se etter en 5960X på bruktmarkedet enn å kjøpe en 5900K. Det er da min mening.

Det er ca 20% forskjell mellom GTX 1070 og 1080. Hva VR krever vet jeg lite om, men jeg vet at 4K gaming krever sitt. 1080 SLI er det han bør gå for da. Ville heller satset på 1440p gaming da. Så lager jo 2 kort mer varme og støy da, så noe å tenke over. Har han en skjerm? 

Hva med :

- Fractal R5 (Har det selv og er fornøyd. I et slikt kabinett så kan det være en fordel med et skjermkort som har referanse/FE kjøleren til nVidia som drar lufta ut, men ikke noe krav.)

- EVGA SuperNOVA G2 850W (eller mer watt om SLI)

- Asus X99-Deluxe 2 (ny revisjon - ikke på lager enda)

- Intel i7 6850K Broadwell-E

- Noctua U14S eller D15S CPU kjøler

- Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (8GBx4 brikker på 3000/3200 Mhz)

- Samsung 850 EVO 500GB (eller 1TB om han har råd)

- Western Digital eller HGST/Hitachi harddisk (ikke Seagate pga failrate på dem)

- GTX 1080 FE (eller Gaming X til MSI som får mye skryt)

- Eventuellt et par extra Noctua kabinett vifter da

Skjerm : Asus PG279Q eller Acer Predator X34.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, og neida alt trenger ikke å blit kjøpt fra Komplett, men de har et pick up point nærme meg og veldig grei ønskeliste feature.

Skjerm har han allerede kjøpt, det ble Dell sin nye 4k 43" skjerm. Er mye fokus på jobben som skal inn i pc'en også, og da var denne ypperlig.

hmm, han trenger nok cores ja, men Intel i7 6850K sine 6 kjerner har jo noe mer hz en 8 kjerners CPu'en. Og kan muligens klokkes noe mer også.

Hva tenker dere om denne setup'en da? Noe dyrere, men bedre RAM/HK og CPU(?) en forrige setup.

https://www.komplett.no/wishlists/e5869511-7622-42ab-a383-6f1b92014420

Lenke til kommentar

Bare så han vet det, så er ikke den Dell skjermen laget for gaming. Det funker så klart, men den er bare 60 Hz, tregere responstid og mer input lag enn de rene gaming skjermene. Men hvis det er mer proffe programmer han skal bruke, så skjønner jeg det. Han får en DIGER skjerm iallefall :D

Så da...hva skal han med et gaming skjermkort? En løsning er jo at han bruker den store Dell skjermen til jobb, og en annen mindre 27" til gaming da. Akkurat det EVGA skjermkortet har noen fått Coil Whine med, så du vet det. Ville valgt et FE eller MSI Gaming X.

Angående de RAM brikkene. Det optimale er å kjøpe de setta som det følger med 4 klin like brikker, som er lablet for Quad Channel. Vil jo funke med de du fant også. Disse kan han jo ta f.eks. Skal han ha raskere bør han kjøpe RAM brikkene hos Proshop da, men 2666 holder sikkert for han.

Den Noctua S12A vifta er bra, men er 120mm da. Kabinettet har plass til 140mm også. Ikke noe feil valg, men selv har jeg bare 140mm vifter i mitt Fractal Define R5.

Ellers ser det jo bra ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...