G Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Det heter "padleårer" på norsk - opplest og vedtatt. Hva du ville bruke, interesserer ikke andre en deg selv. "Vridninger" er i dette tilfellet ikke dreiemoment, men noe helt annet. Du er en dust. Du var ikke der. Var du der? Hva slags "vridninger" var det snakk om? Jeg er en mangeårig leser av TU og en mangeårig bruker av diskusjon.no. Jeg har lenge satt pris på at journalistene i TU har vært innsatt i fagområdet de beskriver, men her synes jeg dessverre de har oversatt svenske uttrykk som de ikke helt forstår, til norske uttrykk de heller ikke helt forstår. Håper TU tar med seg denne tilbakemeldingen og fortsetter å levere gode artikler. Korsryggsvridning, nakkevridning? Nakkevridning gir gjerne meningen et Nei, selv om det i noen andre kulturer kan ha motsatt betydning. Endret 16. juni 2016 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Ingen motorer har hjul, det er det bilen som har. Motorens oppgave er å flytte bilen på hjulene. Jet-motoren gjør det uten tannhjulsutveksling mellom motor og jul, fordi den virker ved å blåse bakover. Du kan ikke få rett på alt du poster, selv om du hadde en del gode bemerkninger i tråden allerede. https://no.wikipedia.org/wiki/Svinghjul Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 MAO: motoren i høyeste gir, så å si i "åttende" gir hele tiden (for å hjelpe til med så høy maks fart) med "hjelp" fra elmotorer fra 0km/h til kanskje 150km/h eller noe, da den kan selv gjøre noe nyttig. Ikke nytt i det hele tatt. Dragracing biler bruker samme prinsippet, bortsett at de trenger ikke noe "elektriske krykker" og akselererer betydelig raskere. Dette forklarer den patetiske akselerasjonen på 2,8 sekunder. Patetisk faktisk, 2.8 er jo stort sett rundt området de fleste gatekjøretøy med normal downforce og noenlunde normale dekk stopper. AtW 4 Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Akselerasjon, ikke retardasjon! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 jeg mente stopper som i det stopper ca på den ytelsen. AtW 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Gir betyr at det er en tannhjulsutveksling.Ok, det var nytt for meg. fordi 50 prosent av tannhjulene er fjernet.Altså er det 50% igjen. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul.Jet-motorer. du mener vel rakett motor? ^.^' kan være tannhjul i jetmotorer.. 1 Lenke til kommentar
delxzen Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Har du kun 1100 hk, så er det klart man setter pris på 50 til! Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Har du kun 1100 hk, så er det klart man setter pris på 50 til! Hehe det blir litt som en jeg gikk på ungdumsskole med som satte moped lystgass kittet på foreldrenes bil og forventet mye bedre ytelser. 5-10 ekstra hester merkes nok bra på en moped, men på en 150 hk personbil blir det knapt merkbart. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 18. juni 2016 Del Skrevet 18. juni 2016 Man kan mene meget om Koenigsegg. Men at dei er i elitedevisjonen hva angår teknikk og prestasjoner er uomtvistelig. Lenke til kommentar
Fjodor Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Det virker som om mange her trenger en forklaring på hva ordt "gir" betyr i denne sammenhengen. Her er forklaringen fra Bokmålsordboka: "tannhjulsutveksling som overfører roterende bevegelser fra én veksel til en annen, og som tillater varierende hastighet." Legg spesielt merke til siste del av setningen. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 20. juni 2016 Del Skrevet 20. juni 2016 Hva med en fullelektrisk Koenigsegg? DET hadde vært kult. På tide å si farvel til brenselsmotorene, spesielt når bilene ikke har ordentlig girspake og clutch en gang. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 Hva med en fullelektrisk Koenigsegg? DET hadde vært kult. På tide å si farvel til brenselsmotorene, spesielt når bilene ikke har ordentlig girspake og clutch en gang. Nu prater De over evne. Tror nok clutchen/koblingen og lock-upn som her er beskrevet vil komme på de raskeste el-biler. Og med bensin motor for å holde ut mer enn i 1 stk minutt.Men ja, litt annerledes sammensatt. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Nu prater De over evne. Tror nok clutchen/koblingen og lock-upn som her er beskrevet vil komme på de raskeste el-biler. Og med bensin motor for å holde ut mer enn i 1 stk minutt. Men ja, litt annerledes sammensatt. Nei, min gode herreman, jeg prater da ei over evne. xD Det jeg sa var at bilene idag er på mange måter ødelagte sammenlignet med ekte racingbiler hvor du styrte alt selv. Så det å gå over til ren elkraft vil ikke gjøre noe ytterligere "skade". Men enda viktigere, vi trenger økt utvikling og konkurranse. Så det er på tide de begynner å tenke helelektrisk. En elbil kan holde ut mye lenger enn 1 minutt, men det krever f.eks. superkondensatorer som mellomlagring (cache) sammen med batteri som mater kondensatoren. Superkondensatoren tar imot energi fra regenerativ bremsing, samtidig som batteriet kontinuerlig mater det. En Model S 60 (ikke Performance-modell) ble testet på Nurburgring av en racingsjåfør og bilen startet å redusere kraften etter ca. 3 minutter. Dette var altså med regenerativ bremsing aktivert (som bidrar til å øke batteritemperaturen ytterligere). Uten "regen" skulle bilen ha holdt lenger på "full guffe". P-modellene har bedre kjøling, men yter også mer (så utfallet kan forsåvidt gå begge veier). Elbiler er på mange måter enklere satt opp. Endret 22. juni 2016 av AdNauseam Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 22. juni 2016 Del Skrevet 22. juni 2016 (endret) Nu prater De over evne. Tror nok clutchen/koblingen og lock-upn som her er beskrevet vil komme på de raskeste el-biler. Og med bensin motor for å holde ut mer enn i 1 stk minutt. Men ja, litt annerledes sammensatt. Nei, min gode herreman, jeg prater da ei over evne. xD Det jeg sa var at bilene idag er på mange måter ødelagte sammenlignet med ekte racingbiler hvor du styrte alt selv. Så det å gå over til ren elkraft vil ikke gjøre noe ytterligere "skade". Men enda viktigere, vi trenger økt utvikling og konkurranse. Så det er på tide de begynner å tenke helelektrisk. En elbil kan holde ut mye lenger enn 1 minutt, men det krever f.eks. superkondensatorer som mellomlagring (cache) sammen med batteri som mater kondensatoren. Superkondensatoren tar imot energi fra regenerativ bremsing, samtidig som batteriet kontinuerlig mater det. En Model S 60 (ikke Performance-modell) ble testet på Nurburgring av en racingsjåfør og bilen startet å redusere kraften etter ca. 3 minutter. Dette var altså med regenerativ bremsing aktivert (som bidrar til å øke batteritemperaturen ytterligere). Uten "regen" skulle bilen ha holdt lenger på "full guffe". P-modellene har bedre kjøling, men yter også mer (så utfallet kan forsåvidt gå begge veier). Elbiler er på mange måter enklere satt opp. Helt OK !Ikke 1 minutt som eg sa, men 3 minutt som Du sa. OK... Er jo rett før dei når depoet for en litt tuslete hurtig/ 0 utslepps påfylling av regenerering, ha,haa... Endret 22. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 23. juni 2016 Del Skrevet 23. juni 2016 Helt OK ! Ikke 1 minutt som eg sa, men 3 minutt som Du sa. OK... Er jo rett før dei når depoet for en litt tuslete hurtig/ 0 utslepps påfylling av regenerering, ha,haa... Du leser ikke hva jeg skriver. Les om igjen. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 Helt OK ! Ikke 1 minutt som eg sa, men 3 minutt som Du sa. OK... Er jo rett før dei når depoet for en litt tuslete hurtig/ 0 utslepps påfylling av regenerering, ha,haa... Du leser ikke hva jeg skriver. Les om igjen. Ok ! Vart litt slurvete. Beklager. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 24. juni 2016 Del Skrevet 24. juni 2016 "en ny standard for hva som er mulig å oppnå med en masseprodusert bil" Hæ? Masseprodusert? "Produksjon: 80 stykker. Prislapp: 20 millioner kroner" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Det virker som om mange her trenger en forklaring på hva ordt "gir" betyr i denne sammenhengen. Her er forklaringen fra Bokmålsordboka: "tannhjulsutveksling som overfører roterende bevegelser fra én veksel til en annen, og som tillater varierende hastighet." Legg spesielt merke til siste del av setningen. Gear er engelsk og betyr bokstavelig talt tannhjul. Legg spesielt merke til ordet og. Det stemmer ikke helt, fordi det er fult mulig å ha en girkasse med kun én utveksling. For eksempel har Tesla model S og X et fast reduksjonsgir (én utveksling). Hva med en fullelektrisk Koenigsegg? DET hadde vært kult. På tide å si farvel til brenselsmotorene, spesielt når bilene ikke har ordentlig girspake og clutch en gang. Den blir antagelig lansert i 2020 og heter Tesla Roadster. Det eneste aberet er at du må skaffe et Koeningsegg-merke og klistre på. Som Top Gear pratet om så er utfordringen å få stallen med 1360 hester til å få bedre grep på asfalten enn Bambi fikk på isen. Det trykkluftbaserte downforce-systemet burde hjelpe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 (endret) Ellers så er det nok flere som er interessert i et 9 kWh batteri som kan regenerere 200 kW. Det er et ladeforhold (C-faktor) på vanvittige 22,2. Ups, beklager gjenopplivingen av en gammel tråd. Endret 1. juli 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå