Redaksjonen. Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Koenigsegg Regera.Nå kommer verdens første bil helt uten gir Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Finnes da mange biler uten gir, gjør det ikke? Mulig at de bruker ren batteridrift, i steden for hybrid-løsning, men verdens første bil uten gir, er nok ikke dette. Lenke til kommentar
Populært innlegg Emancipate Skrevet 15. juni 2016 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2016 10 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg kjøpte meg en Koenigsegg for litt siden. Det ER gøy den første uka, men jeg synes det byner å gå dårlig alt. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg kjøpte meg en Koenigsegg for litt siden. Det ER gøy den første uka, men jeg synes det byner å gå dårlig alt. Oi så morsomt... 7 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Finnes da mange biler uten gir, gjør det ikke? Mulig at de bruker ren batteridrift, i steden for hybrid-løsning, men verdens første bil uten gir, er nok ikke dette. Gir betyr ikke bare at man kan skifte utveksling. Gir betyr at det er en tannhjulsutveksling. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Gir betyr at det er en tannhjulsutveksling.Ok, det var nytt for meg. fordi 50 prosent av tannhjulene er fjernet.Altså er det 50% igjen. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul.Jet-motorer. Endret 15. juni 2016 av Emancipate 4 Lenke til kommentar
Hans Anders Olsen Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det låter som en kombinasjon av hydrauisk torque-konverter og direktedrift. Fascinerende. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg H80 Skrevet 15. juni 2016 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2016 Slett artikkel med mange dårlige oversettelser fra både svensk og engelsk. Eksempler: Momentforvandler (norsk: Momentomformer). "teoretiske hester på 1807 hester" ”padleårer på begge sider av rattet" - på norsk kaller vi dette hendler, ikke padleårer. "levere ganske miljøvennlige CO2-utslipp" - jeg ville kalt det lave CO2-utslipp. "hjertehoppende vridninger på topper og hull" - er det svenske ordet "vridmoment" som er feiloversatt til "vridninger"? Vridmoment betyr dreiemoment. 18 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 MAO: motoren i høyeste gir, så å si i "åttende" gir hele tiden (for å hjelpe til med så høy maks fart) med "hjelp" fra elmotorer fra 0km/h til kanskje 150km/h eller noe, da den kan selv gjøre noe nyttig. Ikke nytt i det hele tatt. Dragracing biler bruker samme prinsippet, bortsett at de trenger ikke noe "elektriske krykker" og akselererer betydelig raskere. Dette forklarer den patetiske akselerasjonen på 2,8 sekunder. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det heter "padleårer" på norsk - opplest og vedtatt. Hva du ville bruke, interesserer ikke andre en deg selv. "Vridninger" er i dette tilfellet ikke dreiemoment, men noe helt annet. Du er en dust. Du var ikke der. Var du der? Hva slags "vridninger" var det snakk om? Jeg er en mangeårig leser av TU og en mangeårig bruker av diskusjon.no. Jeg har lenge satt pris på at journalistene i TU har vært innsatt i fagområdet de beskriver, men her synes jeg dessverre de har oversatt svenske uttrykk som de ikke helt forstår, til norske uttrykk de heller ikke helt forstår. Håper TU tar med seg denne tilbakemeldingen og fortsetter å levere gode artikler. 4 Lenke til kommentar
Surfern Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 "Padleårer" - dette har vært brukt av motorpressen i mange år når girhendlene på rattstammen skal omtales. --- Fra artikkelen: «De har allerede produsert den muligens villeste bilen noen gang: Koenigsegg One.» Feil, modellen heter 'One:1', navnet spiller på nettopp det faktum at forholdstallet mellom effekt i hk og vekt i kg er en til en. Fun fact: Siden 1 kW er lik 1,36 hk, så har One:1 med 1360 hk da 1000 kW, eller 1 megawatt! :-D 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Jeg kjøpte meg en Koenigsegg for litt siden. Det ER gøy den første uka, men jeg synes det byner å gå dårlig alt. Du kan gi den til meg hvis du har gått lei... 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Finnes da mange biler uten gir, gjør det ikke? Mulig at de bruker ren batteridrift, i steden for hybrid-løsning, men verdens første bil uten gir, er nok ikke dette. Gir betyr ikke bare at man kan skifte utveksling. Gir betyr at det er en tannhjulsutveksling. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul. Det er nok gir på denne også. I differensialen. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul.Jet-motorer. Tror ikke de har hjul... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Ingen motorer har hjul, det er det bilen som har. Motorens oppgave er å flytte bilen på hjulene. Jet-motoren gjør det uten tannhjulsutveksling mellom motor og jul, fordi den virker ved å blåse bakover. Endret 16. juni 2016 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Ingen motorer har hjul, det er det bilen som har. Motorens oppgave er å flytte bilen på hjulene. Jet-motoren gjør det uten tannhjulsutveksling mellom motor og jul, fordi den virker ved å blåse bakover. Det er strengt tatt feil. I de aller fleste biler eller båter som er drevet av "jetmotorer" så er det faktisk veldig mye utvekslingsgir mellom motor og hjul da de som regel bruker en gassturbin fra et helikopter. En turbofan motor med liten fan radius som bare blåser bakover vil som regel få veldig dårlig aksellerasjon i forhold til en gassturbin koblet til hjulene via en girkasse. Og i innlegget du svarte på så skrev han jo om kobling mellom motor og hjul, ikke bare kjøretøy med hjul på. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) MAO: motoren i høyeste gir, så å si i "åttende" gir hele tiden (for å hjelpe til med så høy maks fart) med "hjelp" fra elmotorer fra 0km/h til kanskje 150km/h eller noe, da den kan selv gjøre noe nyttig. Ikke nytt i det hele tatt. Dragracing biler bruker samme prinsippet, bortsett at de trenger ikke noe "elektriske krykker" og akselererer betydelig raskere. Dette forklarer den patetiske akselerasjonen på 2,8 sekunder. Du har helt rett. 2.8 sekunder er patetisk i forhold til alle dragsterene som kjører rundt i gatene på hvite skilter... Endret 16. juni 2016 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Jeg kjøpte meg en Koenigsegg for litt siden. Det ER gøy den første uka, men jeg synes det byner å gå dårlig alt. Oi så morsomt... Jeg skulle bare være morsom Jeg mente ikke å si noe viktig Jeg mente ingenting jeg mente ingenting Du må ikke ta alt så bokstavelig Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Ein planetreduksjon ville vere mogleg å inplementere i konverteren før den aktiverer look-up. Men spinner det okke som er jo ikke det nødvendig. Men elektrisk konverter med look-up må da vere å foretrekke. Endret 16. juni 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Gir betyr at det er en tannhjulsutveksling.Ok, det var nytt for meg. fordi 50 prosent av tannhjulene er fjernet.Altså er det 50% igjen. Jeg vet ikke om andre motorer som ikke har tannhjulsutveksling mellom motor og hjul.Jet-motorer. Jeg tenkte skrive et nytt innlegg for å rette "motorer" til "biler", men tenkte at folk her var smarte nok til å skjønne hva jeg mente. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå