AnonymDiskusjon Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Hei, Jeg bor som tittelen beskriver i en leilighet som ikke er godkjent for utleie av kommunen. Dette fant jeg ut på sørgelig vis da jeg sto uten sted å bo, og fikk hjelp av NAV til å finne en leilighet. Denne leiligheten lå i en annen kommune enn den kommunen jeg fikk hjelp i fra, og når jeg måtte søke om økonomisk stønad til dekke av leieutgifter fikk jeg avslag nettopp på grunn av dette. Jeg kontaktet huseieren og forhørte meg, huseieren er meget defensiv og sa at denne godkjennelsen er det ingen som bryr seg om, og at står på kommunen, og at reglene ikke håndheves. Men nå står jeg her, og disse reglene håndheves kan man si. Jeg har kontaktet byggesaksavdelingen i tilhørende kommune og fått bekreftet at leiligheten ikke er godkjent for utleie. Så nå er det slik, jeg har sagt opp boforholdet og depositumet mister jeg fordi jeg ikke har mulighet til å betale for meg. Jeg kjemper mot sykdom i tillegg så dette er veldig vanskelig. Kommunen som hjalp meg inn i leiligheten gjorde åpenbart en glipp ved å ikke sjekke om leiligheten var godkjent, kommunen jeg bor i nå er meget strenge på disse reglene og gjør ikke unntak. Utfallet er nå at jeg mister depositumet mitt og blir sittende med å skylde en måned husleie, som jeg ikke får dekket. Dette kan jo ikke være riktig! Hvorfor skal jeg lide for dette? Jeg som har jobbet og betalt skatt, og som nå har blitt arbeidsufør? Skal jeg miste det lille jeg har? Er det noen der ute som har greie på hva slags rettigheter jeg har? Er leiekontrakten i det hele tatt gyldig? Kan jeg kreve deler eller hele leiebeløpet jeg har betalt tilbake? Skal huseieren få fortsette med denne utleiepraksisen når leiligheten ikke er godkjent? Vanskelig dette her for meg nå... Anonymous poster hash: d4bae...b76 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Jo, jeg finner ikke ut av hvordan, men det skal være en nettside der man kan sjekke om det er registrert godkjent utleieleilighet basert på adresse. Noen som kjenner til denne nettsiden? Anonymous poster hash: d4bae...b76 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Har ikke noe å si, du har krav på gratis advokat og du bør ikke kunne stilles ansvarlig for noen andres feil som det er ganske åpenbart at har blitt gjort med viten og vilje også. http://www.fri-rettshjelp.no/ Bla litt ned på siden så ser du; I følgende tilfeller kan man få behovsprøvd fri rettshjelp: Husleie: Oppsigelse eller utkastelse fra leid bolig Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Manglende godkjennelse fra kommunen kan utgjøre en mangel ved boligen. Det vil i så fall være en opplysningsmangel (hadde du visst at boligen ikke var godkjent hadde du ikke inngått leieavtale). For at det skal være en mangel må imidlertid utleier ha hatt en oppfordring til å gi deg opplysningene (manglende opplysninger) eller ha løyet om det (feil opplysninger). I andre tilfeller vil manglende godkjennelse bare være en mangel hvis kommunen nedlegger bruksforbud. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå