Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal det virkelig gjøre SÅ vondt hos kiropraktoren?

Anbefalte innlegg

Var hos kiropraktoren i dag for første gang siden jeg de siste par ukene har slitt med å sove noe særlig mer enn 4 timer i strekk pga. at jeg våkner med veldig sterke smerter i øvre del av ryggen som avtar så snart jeg kommer i litt bevegelse.

Har googlet litt på det og sett at gjennomgangstonen går: "Det er så herlig" "gjør ikke vondt i det hele tatt" og så videre.

Jeg tåler en del smerter, og fikk høre at jeg hadde en ganske så heftig låsning i ryggen og at det var stivt. Selv med smertestillende innabords så brølte jeg av smerte i det første opplåsning på benken gikk i gang.

Ellers har det gått ganske greit i dag, ingen videre smerter.

Men gruer meg veldig til neste time i overmorgen! Dette var virkelig ikke noe kjekt. Håper jeg er på rett spor når det gjelder behandling.

Noen erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: 82fb5...bdc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lymfestagnasjon der kan det lønne seg trene litt vekter med hendene over hodet. Hvis problemet er at leddene dine gror sammen bør du virkelig vurdere hvordan du lever livet dit og hva du putter i munnen samt hvordan du får trent kroppen variert nok. Spør gjerne kiropraktoren din om du har utpreget artritt og hva du kan gjøre selv. Både kiropraktorer og leger kan være kvakksalvere. Det kommer an på hvem man spør og gir definisjonsmakten og i hvilket perspektiv man ser det i.

Lenke til kommentar

Kiropraktikk er kvakksalveri, skaff deg heller en time hos en lege, det er min anbefaling :)

http://forskning.no/meninger/kronikk/2013/10/ikke-kiropraktikk-takk 

Linken hadde et mellomrom på slutten så den virket ikke i Opera. Er bare å trykke i URL-feltet å fjerne space'en så fungerer det hvis du får opp denne:

Side ikke funnet

Siden "/meninger/kronikk/2013/10/ikke-kiropraktikk-takk%C2%A0" ble ikke funnet.

Kristian Gundersen har vel ved det han har gjort fremvist seg selv som en biologisk pragmatiker med skylapper. Skylapper er fine de for å fjerne ting man ikke ønsker å se, men de ødelegger jo litt for den gode utsikten også.

Lenke til kommentar

All den seriøse forskningen som er blitt gjort hittil har ikke funnet noe dokumentert effekt.

At kiropraktorer er offentlig godkjent er en skandale. Men jeg er ikke overrasket, med tanke på hvor mange i Norge som tror på alternativ medisin, spåkoner og snåsamenn.

Lenke til kommentar

Kiropraktikk er kvakksalveri, skaff deg heller en time hos en lege, det er min anbefaling :)

http://forskning.no/meninger/kronikk/2013/10/ikke-kiropraktikk-takk

Helt enig. Min egen erfaring med "kiropraktor" var helt surrealistisk. Et tilsynelatende oppegående menneske som kom med så mye vrøvl har jeg aldri før opplevd. Jeg ble sjokkert over at hun forventet at jeg skulle tro på tullet hun kom med. Holde en finger to plasser på kroppen, ikke hardere enn "man trykker på sitt eget øyeeple" i et par minutter to ganger i uka for 600,- pr time. Forventet at jeg skulle tro at det ville gjøre en fysisk endring i kroppen. Makan.

Få deg en aura rens heller så har du iallefall sannsynligvis gitt pengene til noen som trenger det.

Lenke til kommentar

Var til Kiropraktor 3 ganger, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg ble litt bedre først, mens ble litt verre en annen gang.

Reiste til en meget flink osteopat og han hjalp med med en gang. Brukte liknande metoder som kiropraktor, men mye mer skannsomt. Og ryggen ble bra før jeg gikk fra kontoret hans en gang. Før det sleit eg med den i 8-9 månad. Sjekk evt også manual-terapi. 

Lenke til kommentar

Både kiropraktorer og leger kan være kvakksalvere. Det kommer an på hvem man spør og gir definisjonsmakten og i hvilket perspektiv man ser det i.

Feil. Kiropraktikk er basert på overtro om ikke-eksisterende egenskaper i kroppen, og skulle opprinnelig være en religion. Det burde si sitt.

Når det er sagt, er mye av det en kiropraktor gjør det samme som en fysio- eller manuellterapeut gjør, og de tingene er legitime - bare ikke resten. Så da bør man heller gå til en fysioterapeut eller manuellterapeut.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer an på hvilken diagnose kiro har stilt. Regner med at det er triggerpunktmassasje du er blitt 'utsatt' for; eller var det manipulasjonene som var smertefulle? Dette har ofte sin plass; men ved muskel/leddsmerter i brystryggen, finner jeg ofte at SVAKHET er årsaken, enn at det trengs vevsrelease.

Endret av Kjetil_4455
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...