Gå til innhold

Første gangs kamera, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony a6300 er et veldig spennende kamera i den prisklassen. Det er mer kompakt enn de fleste speilkamera. Hvis du trenger noe mer robust, kan et 7d2 være et godt alternativ. Det har ikke like god dynamisk rekkevidde dog.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser etter et kamera som passer for en som er totalt noob, jeg har aldri eid kamera før og vil bare ha noe som både er enkelt, men som kan fortsatt være brukbart når jeg blir litt mer dreven. Noen anbefalinger?

De aller fleste kamera passer den beskrivelsen. Det vil si de har en grønn auto-funksjon, altså absolutt alt automatisk. Det er kun av/på-knappen og utløserknappen du kunne bruke. Du kan ta i bruk stadig flere moduser og innstillinger etter hvert som du lærer de. Første trinn er å kontrollere blitsen av eller på i stedet for auto. Deretter kanskje scene-modusene (sport, landskap, portrett etc)

Men siden nesten alle kamera passer beskrivelsen, si gjerne litt mer om hva du ønsker deg:

- Stort eller lite

- Mye vs lite vs ingen zoom

- Mulig å bytte objektiver

- Holdeteknikk: på strake armer (bruke skjermen) eller inn mot ansiktet (bruke søkeren)

- Prisklasse

- Wifi for overføring av bilder til telefon/PC eller ikke?

- osv..

Lenke til kommentar

For 12.000.- får du relativt bra utstyr, om du trenger og bruke så mye i startfasen er jeg uskikker på.

Jeg ville nok anbefalt og kjøpe et kamera med standard zoomobjektiv, et rimelig fast objektiv for kreative bilder og et tele-zoomobjektiv for portretter, dyreliv, etc.

Foreksempel Canon 700D eller 100D m/18-55 STM IS objektiv i en pakkeløsning, og en rimelig 50mm STM til kreative bilder og en 55-250 STM IS hvis du trenger tele.

Lenke til kommentar

Canon 600D eller tilsvarende fra Nikon med kitobjektiv kan man få nedi 2000kr brukt. Det gir et greit utgangspunkt og kan selges for samme sum dersom man finner ut at man ønsker seg noe annet. Alt for mange kjøper splunk nytt og dyrt for så å la det støve ned i hylla. Rådet er derfor å teste ut for og finne ut om man i det hele tatt liker å drive med foto.

Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har muligheten, hvorfor ikke kjøpe utstyr av høyere kvalitet til å begynne med? Det er også lettere å omsette hvis det skulle gå andre veien.

Er man n00b og kjøper entry-level kamera får man jo mye med på kjøpet i form an "hjelpeprogram". Kamera i entusiast-markedet krever jo mye mer av brukeren og da kan det jo bli høyere terskel for å lære seg ting.

Lenke til kommentar

Hvis man har muligheten, hvorfor ikke kjøpe utstyr av høyere kvalitet til å begynne med? Det er også lettere å omsette hvis det skulle gå andre veien.

Er man n00b og kjøper entry-level kamera får man jo mye med på kjøpet i form an "hjelpeprogram". Kamera i entusiast-markedet krever jo mye mer av brukeren og da kan det jo bli høyere terskel for å lære seg ting.

Det gir jo ingen mening. At man er nybegynner er jo en enda bedre grunn til å sette seg inn i hvordan kameraet fungerer. Automodus gir deg null kontroll over kameraet, og gir i hvert fall ikke innfall til kreativitet fra fotografen.

I bunn er innstegs- og proffkamera helt like når det kommer til hvordan bildet tas.

Lenke til kommentar

Til og med på Nikon D750 har "Scenes mode" som vel er det du kaller "hjelpeprogram". 

Har aldri brukt det, men har sett at det er der.

Det er vel heller snakk om de forklarende skjermene og opplæringsfunksjonene i kameraer som Nikon D3x00, som nettopp er der for å lære brukeren om sammenhengen mellom de fotografiske innstillingene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...