Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Pakke stjålet fra skolen - hvem er ansvarlig?

Frontyer

Anbefalte innlegg

Må si det er en veldig useriøs måte av skolen å behandle andres post på. Er det i det hele tatt noen som tør å bestille noe som helst til denne skolen? Høres jo ut som et gavebord for kleptomane. Bare å sveipe forbi og se om det er en "spennende" avsender. Komplett, CDON, Elkjøp er jo garantert å ha en viss verdi hvert fall.

Er det noen som ikke har så god tone kan de jo finne på å stjele posten til den andre bare for å være kjip (selv om det bare er et koselig brev fra mor, eller gjemme unna regninger). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for all hjelp!

Snakket med nettbutikken og forklarte saken akkurat slik den var. De skulle sende ny pakke med en gang, bare denne gangen til ett postkontor isteden. De hadde vell strengt tatt ikke måtte gjøre det, så synes det var utrolig flott gjort. 
Butikken er eleven.no forresten (synes de fortjener en liten shoutout)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg syns du bør følge opp litt med skolen, for andre trenger ikke være like heldige og det kan også være ting av mer privat karakter og/eller verdi.

Selvfølgelig. Har tatt det opp med skolen, dessverre er de av typen som skal ha alt slik det alltid har vært, så tviler på at de gidder å bry seg. Hvertfall nå da de slipper å betale for det selv. 

Lenke til kommentar

Nåja. Jeg heller mot at TS overtok risikoen når tingen ble levert til skolen.

[fjernet lovsitat]

Det er ikke helt klart hva som skal til for at en ting er "overtatt" etter § 7. Etter min mening er det ikke alltid nødvendig at forbrukeren personlig har fått tingen fysisk i sine hender. Når tingen er mottatt av en representant for forbrukeren så bør det være tilstrekkelig. Skolen kan her være en representant for TS.

Jf. også § 14 (4). Man kunne si at den ansvarlige ansatte på skolen var en "tredjeperson forbrukeren har pekt ut".

(Fjerde ledd ble tilføyd for et par år siden pga et EU-direktiv og er ikke del av lovens opprinnelige system. Så selv om man ikke er enig i at det er snakk om en "tredjeperson forbrukeren har pekt ut" så vil ikke det i seg selv være noe sterkt argument for at varen ikke er "overtatt" etter § 7.)

Jeg er heller ikke sikker på om TS kan kreve erstatning fra skolen basert på en (antatt) uaktsom praksis han var fullt klar over og ikke har klaget på tidligere.

Skolen kan være en representant for TS, men ikke være det. Det vil avhenge av hvilke instrukser TS har gitt selger. 

Jeg tviler på at en domstol vil avskjære et erstatningskrav basert på at alt hadde gått bra tidligere og at skadelidte var kjent med forholdene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...