Gå til innhold

Tyskland vil fase ut bensin- og dieselbiler innen 2030


Anbefalte innlegg

I mai ble det solgt 12.864 nye personbiler i Norge, en vekst på 6,9 prosent fra i fjor.

Samme måned ble det registrert 1.423 nye personbiler med nullutslipp, eller et fall på 23,8 prosent fra i fjor.

 

Stadig færre kjøper altså biler med null utslipp, og årsaken er trolig at politikerne nå fjerner den ene fordelen etter den andre - og det mens det fortsatt er svært langt igjen til målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler. I norsk tradisjon avvikler politikerne en politikk som faktisk virker, og det lenge før man er i mål.

 

Salget av Nissan Leaf har økt med over 50% så langt i år. Tallen er altså ikke så tydelige som du vil ha det til. Det er tydeligvis noe annet bak enn at folk ikke vil ha elbiler generelt. Sannsynligvis venter mange på neste generasjon, særlig av Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrerer at de aller fleste som kommenterer er positive til elbiler, og det er jo forsåvidt hyggelig. Elbiler kommer nok til å utgjøre en stor andel av fremtidens bilpark, kanskje hele en gang i fremtiden.

 

Jeg stiller meg imidlertid undrende til hvorfor det er så få kritiske spørsmål i forhold til hvordan overgangen til elbiler gjennomføres, hva effekten er og hvor store kostnadene er.

 

For det første bør det ringe en bjelle nær vi i Norge er i ferd med å bygge opp en bilpark som ikke harmonerer med den i landene rundt oss. Hvorfor er Norge nesten alene om å satse så sterkt på elbiler? Er det fordi miljøeffekten er liten, kostnadene for høye, kvaliteten for usikker eller brukervennligheten for dålig?

 

Jeg mener svaret er ja på alle disse spørsmålene. Vi kan få en MYE større miljøeffekt både lokalt og globalt ved å satse på andre tiltak. Subsidiene til elbiler står på INGEN måte i forhold til miljøgevinsten. Kvaliteten på elbiler er høyst usikker, og 10 år gamle elbiler er stort sett søppel. For en stor del av Norges befolkning er elbiler ubrukelige.

Enten fordi de ikke har lademulighet, eller fordi klimaet er for kaldt.

 

Hva andre gjør eller ikke gjør er ikke nødvendigvis en nyttig målestokk. Det er veldig få andre land som har totalforbud mot fysisk mishandling av barn. Det betyr ikke at det er gode grunner til å tillate det.

 

Norge er i en særstilling og har nettopp muligheter som andre ikke har til å kunne gå foran med et godt eksempel. Vi har klart oss godt gjennom finanskrisen, mens andre land har slitt.

 

Det er mulig andre tiltak kan gi større miljøeffekt, men det ene utelukker ikke det andre. Vi må jobbe med å erstatte fossilbiler med elbiler samtidig som andre tiltak tas i bruk.

 

Lademuligheter blir stadig bedre, og kulden har ikke så fryktelig mye å si som du vil ha det til. Det er en rivende utvikling, så det er svært korttenkt å bare se på situasjonen akkurat i dag. Vi må tenke litt fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salget av Nissan Leaf har økt med over 50% så langt i år. Tallen er altså ikke så tydelige som du vil ha det til. Det er tydeligvis noe annet bak enn at folk ikke vil ha elbiler generelt. Sannsynligvis venter mange på neste generasjon, særlig av Tesla.

 

Salet av Nissan Leaf er 1. kvartal i år er mykje betre i år enn 1. kvartal i fjor, men det har med vekstfarten å gjere. Samanliknar du med siste kvartal i fjor, er salet litt redusert. I Europa har veksten i salet av batterielektriske bilar stansa på same nivå som for 2015, medan folk ventar på større batteri til hausten. EDB-industrien hadde same problem i starten. Det var stadig noko mykje betre rett rundt hjørnet, so folk venta med å kjøpe. Men det er bra dei ventar på å kjøpe ein elbil, og ikkje kjøper ein eksosbil i staden.

 

Elbilsalet i Nord-Europa er forresten ligg på 1-2%. Ikkje so langt unna Noreg, med omsyn til at Noreg har mykje betre incitament på plass.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ideen er god, men der er enda viktigere å avklare hvor elkraften skal komme fra.

Hvis tanken er at det skal satses på gass/kullkraftverk med sentralvarme som biprodukt - da kommer man nok til 80% total effektivitet, dvs adskillig mer effektiv forbruk av fossil drivstoff contra forbrenningsmotorer i vanlige biler (ca 30-40%).

Hvis ikke, så må Tyskland satse noe helt enormt på solceller og/eller vindmøller. Eller atomkraft. Eller så må Norge (eller Sveits) selge noe helt enormt med elkraft fra vannkraftverk.

 

For sånn uten videre så er elkraften i Tyskland ikke billig og ikke særlig "grønn".

 

Nei, det er ikke viktig hvor Strømmen kom fra i 2012 (Ref forskningsrapport fra NTNU med fler), eller i 2016.

 

Det er mye viktigere hvor den kommer fra om 10-20 år når de fleste biler går på fornybar energi, og produksjon av biler også skjer med fornybar energi.

For Tesla ventes produksjonen å være 100% fornybar om et par år (Ref Teslas Gigafactory).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...