Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lekdommer/Meddommer

Anbefalte innlegg

Hei, 

Fikk idag melding om at jeg er tatt opp til Meddommer for perioden 2017 - 2020. Jeg søkte i førsteomgang fordi jeg er interessert i rettsvesenet og ser på det som en fin erfaring. Det jeg lurer på er hvorvidt dette har noe 'tyngde' at jeg kan sette under verv på CVen min. Er det en helt neglesjert rolle eller har det noe betyndning? Går det under samme kategori som 'satt i elevrådet i fjerde klasse?'

Anonymous poster hash: 024c0...7d8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satt det i elevrådskategorien, men alt man har på CV'en hjelper jo.

4-klasse elevrådet kan få gjort mye og hvis man har dokumentasjon på at man har jobbet hardt der så ville jeg hvertfall ha sett det som et pluss hvis resultatene resten av veien var bra. Hvis man har vært dyktig helt fra 4-klasse så sier det ganske mye om en person :)

Lenke til kommentar

Ville absolutt satt dette på CV'en, å være meddommer er eit langt tyngre verv enn å sitte i elevrådet.

Det at du har vært/er meddommer seier ein del om deg som person, blant anna at du er samfunnsengasjert.

Men i tillegg så er det ein del formalkrav knytta til det å være meddommer, blant anna kan du ikkje velgast som meddommar dersom du har sona fengselsstraff på meir enn eit år, eller har vært underlagt tvunget psykisk helsevern.

Dersom du søker jobb hos ein arbeidsgiver som ikkje har lov til å kreve politiattest, så vil det å vise til at du har vært meddommer langt på veg tjene det samme formålet med å bevise at du er ein lovlydig og pliktoppfyllande arbeidstakar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg dveler litt på det. Det er heldigvis 6 måneder til det blir aktuelt men vil det ikke virke noe snevert og ha søkt, fått og takket ja til dette vervet? Jeg har store ambisjoner når det kommer til arbeidslivet og ønsker å ha en CV som og reflekterer seriøsitet. Samtidig ser jeg på oppgaven som lekdommer som en viktig del av vårt rettsvesen. Jeg er noe usikker på hvor mye av min arbeidstid dette kommer til å stjele og min nåværende arbeidsgiver blir vel ikke veldig glad for nyheten. Er det noe her som har fått noe tilbakemelding etter å ha vært lekdommer på hvorvidt det blir oppfattet som positivt eller om du blir sett på som en raring? Det er jo ett veldig spesielt verv. 

Lenke til kommentar

Meddommere blir i snitt innkalt til noe sånt som en sak i året. I tingretten varer de aller aller fleste saker én dag, og så kommer domskonferanse i tillegg.

Meddommervervet er ikke et "must" for en ambisiøs CV, men det indikerer at du er engasjert. Det kan trekke ned i noen bransjer (typisk bransjer hvor det forventes at du er tilgjengelig for arbeidsgiver på kort varsel eller hele tiden), men det kan trekke opp i andre.

Lenke til kommentar

Det er vel også litt individuelt hvordan det blir oppfattet av den som leser det i CVen. Jeg velger å holde det utenfor så får det heller bli en liten bonus. Det er nok lettere at noe sånt blir oppfattet negativt enn at det blir oppfattet som veldig positivt og at risikoen er større enn den potensielle vinningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...