Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Regne ut hvor lange planker jeg må bruke på møne

Anbefalte innlegg

Om jeg skal lage eit møne på eit lite bygg jeg holder på å lage. Hvor lange må plankene som går på skrå opp vere?

Høyden skal vere 80cm på mønet.

Lengden er 180cm

Blir vel ein likebeint trekant der ene siden er 180cm og høyden er 80 cm.

Men hvordan regner man da ut resten av trekanten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det hele konstruksjonen som er 180cm bred? 

Slik:

/\            /\

/  \         80cm

/    \

/___\         V

|       |

|       |

|       |

|___ |

<180cm>

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Da kan du tenke deg at taket deles i to på toppen. Du vil da få en likebeint trekant med grunnflate som er halvparten av byggets bredde. De to korte sidene kalles katet og den lengste (som du vil finne lengden på) heter hypotenus. 

Den kan regnes ut ved å bruke Pytagoras: H2 = K2 + K2

K = 90 (180/2) og 80 (høyden)

Formelen blir da: 

x2 = 902 + 802

x2 = 8100 + 6400

x2 = 14500

x = Kvadratrot(14500)

x =  120,4

Lenke til kommentar

Husk at man også må regne med utspring på taket - normalt et sted mellom 20 og 30 cm.

Med lengde på minst 120 cm bør man enten lage en enkel takstolkonstruksjon (bjelker fra vegg til mønsås) med 60 cm avstand og legge plankene i lengderettningen, eventuelt bruke 2 takåser ekstra.

Lenke til kommentar

Husk at man også må regne med utspring på taket - normalt et sted mellom 20 og 30 cm.

Med lengde på minst 120 cm bør man enten lage en enkel takstolkonstruksjon (bjelker fra vegg til mønsås) med 60 cm avstand og legge plankene i lengderettningen, eventuelt bruke 2 takåser ekstra.

Skal vere eit drivhus. Så trengel vel ikke utspring?

Lenke til kommentar

Nei - da klare du deg uten. Skal du ha glass eller polykarbonat som takplater.

Har du tenkt på å kjøpe ferdig - det er glasset/platene som koster. Jeg valgte å kjøpe ferdig byggesett da jeg laget drivhus for snart 20 år siden - prisforskjellen var ikke særlig stor.

Lenke til kommentar

Nei - da klare du deg uten. Skal du ha glass eller polykarbonat som takplater.

Har du tenkt på å kjøpe ferdig - det er glasset/platene som koster. Jeg valgte å kjøpe ferdig byggesett da jeg laget drivhus for snart 20 år siden - prisforskjellen var ikke særlig stor.

Jeg skal bare bruke noe plast. Skal vere så billig så mulig ;) husker ikke hvilken plast, men det var så stort at det ble vanntett, det tålte ein god del, og gjennomsiktig, tror de bruker det i bygg og anleggs bransjen.

Lenke til kommentar

Da bør du enten ha kort avstand mellom hver takbjelke eller en løsning så du fjerne plasten om vinteren. Siste løsningen er best - da du ikke trenger å tenke på snølast og kan bruke mindre dimensjoner, f.eks vil 3 x 1,5 (2) trolig være solid nok. Min erfaring er at plasten uansett ikke tåler vinteren i særlig grad. Man må regne med å skifte plast hvert år.

Dersom plasten er så stor at den er 120 + 120 + 120 + 120, dvs minst 480 cm brei, så ville jeg konstruert dette som et standard plastdrivhus.

• Lag en ramme i 2 x 6, 180 cm bred og så lang som du trenger.
  • Lag de nødvendige "buene" - hvor du kan lage dør i f.eks ene endeveggene (det er jo ikke buer - men je kaller det det) - avstand 60 - 70 cm.
  • Skru disse fast med vinkelhjern i rammen.
  • Avstiv med lekt på møne, og hvor vegg/tak møtes. Bruke eventuelt patentbånd til ekstra avstiving.
  • Legg plasten over - fest med stifter eller tape.
  • Bruk impregnert materiale

Hadde et slikt drivhus før jeg kjøpte meg et i aluminium og polykarbonat. Det har stått i 20 år - og først nå må jeg skifte plater. Selve aluminiumsrammen står nesten evig.

Største fordelen er at jeg kan begynne i drivhuset alt i midten av mars om ønskelig - har varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...