Sarasin Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 Vel, nå har jeg igjen dilla rundt på nettet og endelig satt sammen en liste jeg tror jeg kan leve med. Om det er noe som er for bra eller for dårlig i forhold til resten av komponentene, setter jeg pris på å få tilbakemeldinger på dette. Har ikke lagt til skjerm, da jeg både kan bruke tven, pluss at jeg alltids roter frem et eller annet vrak et sted. Prisene er generelt fra komplett, men om noen finner en pakkeløsning som tilsvarer dette, så gi lyd! Hele lista: Kabinett: Fractal Design Node 304 Hovedkort: Gigabyte S-1151 Prosessor: i5-6600 Skylake Kjøing: Cooler Master 212 Skjermkort: MSI GTX 960 Minne: HyperX Fury 2x8 Systemdisk: Samsung EVO 850 250gb Lagringsdisk: Seagate Barracude 3gb Operativsystem: Windows 10 Home Som sagt - si fra om noe med dette skurrer eller er utafor Takker for all hjelp jeg har fått og som måtte komme Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 ser jo bra ut. Har du PSU? sies at det er en fordel med en ikke-modulær PSU som ikke er dypere enn 160mm, ellers vil det komme i veien for skjermkortet. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 16. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2016 (endret) Hahahaaaa DET hadde jeg glemt Takk for den!!! Må da være bedre med modulær (er da vel de man kan fjerne ledninger man ikke bruker på?)? Hva er å anbefale til dette? Kan som sagt være at jeg slenger inn mer strømkrevende komponenter etterhvert, og da er det greit å ha nok fra dag 1. Vet at Fractal Design også har strømforsyninger, er det noen som har erfaringer med disse? Fractal Design sin jeg har snusa på Endret 16. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Hei igjen. Det har tatt sin tid angående reklamasjon på den maskinen jeg hadde, og jeg føler jeg må begynne litt på nytt. Beklager gjentagende spørsmål :/ Buildet skal fortsatt være m-ITX med Fractal Design Node 304, og kravene har ikke forandret seg. Kommer til å handle så fort pengene kommer tilbake fra leverandør, og har satt opp noen alternativer på hvert enkelt komponent. Ber pent om fordeler / ulemper ved de forskjellige komponentene, og gjerne en forklaring på hvorfor dere ville valgt nettopp dette ene (av tre) komponenter, slik at jeg kan guides til å gjøre det riktigst mulig. Har kjørt det via sammenlign-funksjonen til komplett, slik at det på hvert komponent blir i det minste en smule lettere å se. Viktig for meg at pris matcher ytelse. Fokus må også være på at dette må fysisk passe fornuftig i kabinettet Takker igjen for all tilbakemelding, og setter umåtelig stor pris på hjelpen Alternative komponenter: Kabinettet er jo allerede gitt OS blir Win10 Hovedkort Prosessor Prosessorkjøling Minne (16gb) SSD (500gb +/-) HDD (3TB) eller HDD (4TB) PSU (650W semi- / modulær) Skjermkort Påpeker at om det er andre løsninger som vil lønne seg eller være bedre for mitt bruk med tanke på det jeg har lista opp, er det kjempeflott med innspill på dette. Eneste jeg er sikker på så langt er kabinettet og at hovedkortet skal ha WiFi. Lener meg mot Fractal Design sin strømforsyning på grunn av størrelsen, men har ikke hørt noen erfaringer knyttet opp mot de som PSU-leverandør. Jeg forstår jo at det fort blir "jo dyrere, jo bedre", men prøøøv å hold i tankene hva som er godt nok for meg. For å gjenta det - jeg spiller spill, men er ikke akkurat avhengig av å ha 60fps på ultra high settings i de nyeste spillene Endret 24. juli 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
jonny Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 Når det gjelder skjermkort ville jeg venta på Radeon RX 470, kommer om ikke lenge og vil nok koste rundt 17-1800 kr. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Når det gjelder skjermkort ville jeg venta på Radeon RX 470, kommer om ikke lenge og vil nok koste rundt 17-1800 kr. Når er dette antatt å komme? Hvor stor forskjell vil det være i forhold til det jeg har lista opp? Er ATI "bedre" enn nVidia? Lenke til kommentar
jonny Skrevet 24. juli 2016 Del Skrevet 24. juli 2016 (endret) Nei, AMD er ikke bedre enn Nvidia eller omvendt. Men RX 470 er mye nyere teknologi enn GTX 960, og vil gi mer for pengene, så ved sammenligning av akkurat de to kortene ville jeg klart valgt RX 470. Når det kommer vet jeg ikke, men regner med det vil skje innen kort tid (et par uker) - hadde egentlig regnet med det skulle komme samtidig med RX 480, som kom for snart to uker siden. Når det gjelder ytelse blir det litt spekulasjon, men utifra spesifikasjoner og tester som har lekket på nettet (man kan ikke alltid stole på slikt) vil jeg tro ytelsen på RX 470 havner på rundt 90-95% av RX 480 (som igjen ligger rundt 95-100% av GTX 1060). Ytelsen på GTX 960 ligger ca på 60-75% av RX 480, mens ytelsen på GTX 950 ligger ca på 50-65% av RX 480. Dette blir veldig grove verdier (og gjelder oppløsning 1080p), men det bør gi en indikasjon i allefall. Endret 24. juli 2016 av jonny Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 24. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2016 Nei, AMD er ikke bedre enn Nvidia eller omvendt. Men RX 470 er mye nyere teknologi enn GTX 960, og vil gi mer for pengene, så ved sammenligning av akkurat de to kortene ville jeg klart valgt RX 470. Når det kommer vet jeg ikke, men regner med det vil skje innen kort tid (et par uker) - hadde egentlig regnet med det skulle komme samtidig med RX 480, som kom for snart to uker siden. Når det gjelder ytelse blir det litt spekulasjon, men utifra spesifikasjoner og tester som har lekket på nettet (man kan ikke alltid stole på slikt) vil jeg tro ytelsen på RX 470 havner på rundt 90-95% av RX 480 (som igjen ligger rundt 95-100% av GTX 1060). Ytelsen på GTX 960 ligger ca på 60-75% av RX 480, mens ytelsen på GTX 950 ligger ca på 50-65% av RX 480. Dette blir veldig grove verdier (og gjelder oppløsning 1080p), men det bør gi en indikasjon i allefall. Takker og bukker for dette oppklarende svaret Masse god informasjon! Satser da på at dette kommer ganske kjapt, for man blir jo ikke akkurat tålmodig av å sitte med en 7 år gammel laptop Så er det "bare" resten av komponentene, da Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 25. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2016 (endret) Forresten, er det noe poeng i å ha samme produsent på skjermkort og hovedkort? Vil de "snakke" bedre sammen, eller er dette bare en latterlig tanke fra min side? Endret 25. juli 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 26. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2016 (endret) Har fått tilbud om å kjøpe dette kortet fra Gigabyte av en kar. Har ikke pris enda, men normalt sett (har handla en del hos han før) er han real i prisinga si. Kom gjerne med forslag på hva jeg bør betale for dette HK. Hva er gunstig / ugunstig i forhold til det andre Gigabyte-kortet jeg vurderer? Endret 26. juli 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
srt Skrevet 26. juli 2016 Del Skrevet 26. juli 2016 Z170 Par ekstra sata porter. Noe bedre lydkort? Og full støtte for overklokking.(ser du ikke har valgt K variant, så har vel ikke så mye å si) Tips til node304, referanse kjøler eller lignende på gpu er fornuftig da det i enkelte tilfeller kan bli varmt inni kabinettet. Jeg hadde selv 980 ikke referanse og da hadde jeg ikke nok airflow for å holde ting innenfor akseptable temperaturer. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Z170 Par ekstra sata porter. Noe bedre lydkort? Og full støtte for overklokking.(ser du ikke har valgt K variant, så har vel ikke så mye å si) Tips til node304, referanse kjøler eller lignende på gpu er fornuftig da det i enkelte tilfeller kan bli varmt inni kabinettet. Jeg hadde selv 980 ikke referanse og da hadde jeg ikke nok airflow for å holde ting innenfor akseptable temperaturer. Hva er egentlig en referansekjøler? O.o Stemmer at jeg ikke har tenkt på å overklokke. Det slår meg at han sannsynligvis har en 6600K-prosessor med tanke på hovedkortet, men overklokking er uansett ikke min greie Hva er en fornuftig bruktpris på HK+prosessor? Endret 27. juli 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 27. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2016 (endret) Noen som kan svare på dette? Hva er egentlig en referansekjøler? Endret 28. juli 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Tok feil på linken angående det kortet jeg har mulighet til å kjøpe brukt. Dette Gigabyte-kortet var det jeg originalt kikka på, mens dette (også Gigabyte) er det han ønsker å selge. Tanker om forskjeller - hvilket er bedre? Hva er en ok pris for det brukt? Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 Forresten, kommer til å kjøpe 500gb Samsung EVO 850. I tillegg har jeg en 120gb ssdNOW 200 fra Kingston liggende i en skuff, og lurer derfor på om jeg skal bruke Kingston-disken til Windows (og BARE windows), eller om det er en dårlig løsning når jeg allerede har 500gb Samsung til programmer (og spill + savegames)? Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 13. august 2016 Del Skrevet 13. august 2016 (endret) Forresten, kommer til å kjøpe 500gb Samsung EVO 850. I tillegg har jeg en 120gb ssdNOW 200 fra Kingston liggende i en skuff, og lurer derfor på om jeg skal bruke Kingston-disken til Windows (og BARE windows), eller om det er en dårlig løsning når jeg allerede har 500gb Samsung til programmer (og spill + savegames)? Gir ikke mye mening i mine ører. Du har en bra ssd som du i tillegg kan booste speede med samsung magican software greia(der du bytter litt RAM for bedre ssd speed), men så "kaster" du ut all den potensielle ekstra ytelsen når du en gammel ssd som C drive. Bare bruk den Kingston ssd disken som spilldisk for noen ekstra spill du ikke fikk plass for på samsung ssden. Endret 13. august 2016 av Blåbjørn Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 13. august 2016 Forfatter Del Skrevet 13. august 2016 Da tenkte jeg riktig i forhold til Samsung vs Kingston. Blir til at jeg bruker Samsungdisken til alt av greier, inkludert savegames (?). Media og greier blir jo liggende på en 3TB-disk uansett, så jeg går ut i fra at 500gb er nok plass, selv om det naturligvis frister å kjøpe 1tb-disken til Samsung i stedet :/ Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 14. august 2016 Forfatter Del Skrevet 14. august 2016 Holder på. Har tatt votter og vinter før komplett godtok returen på forrige maskin, og det har begrenset ting økonomisk. Har bekreftelsen i boks nå, så nå er det egentlig bare å vente på at banken dinger og jeg kan bestille utstyret Gleder meg noe vanvittig - poster både oppdatert liste og bilder når jeg er i gang Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 12. april 2017 Forfatter Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Igjen tar ting vanvittig lang tid med meg og pc-bygging. Nå er bilen fiksa og påsketuren betalt, så da er det vel tida for å mase høl i huet på dere gutta om hvilke deler jeg "trenger" igjen. Som sagt tidligere her, ønsker jeg å bygge maskin i mITX format med utgangspunkt i Fractal Design Node 304. Win 10 kjøper jeg på stick, og skjerm har jeg inntil videre. Det samme gjelder andre peripherals som mus, keyboard, høyttalere og annet dilldall. Maskinen skal kunne brukes til spill av type Civilization 6, Mafia III, Sims 4, Football Manager, WoW, Assassin's creed, Watch dogs 2, Simcity. Ønsker nødvendigvis at maskinen skal kunne takle kommende titler også. La meg riktignok understreke at jeg ikke trenger 4k ultra-high settings i grafikken, jeg ønsker at ting glir godt i 1080p. Av andre ting maskinen skal brukes til er hverdagsbruk et betegnende uttrykk, i form av generell dokumentbehandling, fotoredigering (enkel), og medieavspilling. Jeg har ikke overklokket før, og ser ikke poenget med å begynne nå. Det er forøvrig viktig for meg at maskinen er stille! Så, nå har jeg snoka litt rundt, og etterhvert kommet frem til en liste jeg tror er oppegående nok. Egentlig hadde jeg lyst til å gå for Ryzen prosessor, men da jeg oppdaget at det ikke finnes hovedkort (på komplett, riktignok) som passer i mITX, gikk jeg tilbake til Intel. Så, jeg ber dere ærbødigst om å hjelpe meg igjen om å gå gjennom listen og komme med endringer/forbedringer (og gjerne forklaringer til hvorfor). Pris er en issue her, så om det finnes billigere løsninger som gir tilsvarende ytelse, si gjerne i fra. Dette gjelder også om det finnes noe dyrere alternativer som vil gi merkbart bedre ytelse. Takker på forhånd!!! OS: Windows 10 home english Kabinett: Fractal Design Node 304 PSU: EVGA SuperNova G3 750W Hovedkort: MSI B250I Gaming PRO Prosessor: Intel i5-6600 Prosessorkjøling: Noctua NH-U12S RAM: Corsair Vengeance 2x16gb (jeg valgte 32gb nå ettersom hovedkortet kun har 2 slots, unødvendig?) Skjermkort: MSI RX480 4GB SSD: Samsung 850 EVO 1TB (her hadde 512gb fungert fint, men jeg vil gjerne ha både spill og savegames på SSD) HDD: Seagate Barracuda 4TB Noen som har tanker rundt dette? Endret 12. april 2017 av Sarasin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå