Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Hei folkens. Kommer til deres kloke hoder for å få litt innsikt i hva jeg burde se etter / gå for når jeg skal kjøpe / bygge ny stasjonær pc. Jeg har vært for lenge ute av hardware-løpet til at jeg er helt trygg på mine egne tanker om ting, så jeg begynner med å fortelle litt om hva jeg bruker maskinen til og hva de generelle ønskene mine er. Jeg ønsker i all hovedsak: Et lite kabinett (gjerne typ Node 304) Integrert trådløskort på hovedkort 24" skjerm Modulær strømforsyning som gir nok strøm til eventuelle oppgraderinger SSD Systemdisk 2TB (minimum) lagringsdisk Jeg bruker maskinen til: Alt normalt Videoavspilling Noe videoredigering Leking med musikkprogrammer (tenk Reason) Spill: Football manager 16 Sims4 World of Warcraft Simcity Grand Theft Auto V World Rally Championship Her kommer det sikkert nye titler etterhvert, men jeg har aldri vært typen til å måtte ha de nyeste spillene på ultra settings. Likevel ønsker jeg ok grafikk på de spillene jeg kjøper, og at de skal gå knirkefritt på greie settings. Forøvrig har jeg aldri overklokka en dag i mitt liv, så det er ikke noe behov for å tilpasse dette. - - - Jeg skjønner at dette blir passe vagt i beskrivelsen, men jeg ønsker i korte trekk en maskin som ruller og går uten at jeg blir sittende med følelsen av at jeg har brukt en haug med penger på noe som ikke svarer til forventningene. Når vi snakker om budsjett, så ønsker jeg naturligvis ikke å bruke mer enn jeg må, men forventer ikke denne blir gratis heller. Så lenge pris matcher kvalitet og fremtidsrettelse, skal jeg si meg fornøyd. La oss begynne med et budsjett på 10k, og heller bikke litt over. Den maskinen jeg har hatt frem til nå er en Asus AiO pc. Hastighetsmessig har den fungert bra, men er litt skuffet over grafikken i forhold til FPS. Så der er i det minste et referansepunkt. Så jeg håper det sitter noen kloke hoder der ute som kan jelpe meg litt på veien i forhold til hva jeg skal se etter på både ferdigbygde maskiner (eventuelt rekonfigurerte pakkeløsninger) og det jeg kan bygge selv. Om jeg bygger selv, må man nødvendigvis regne inn Win10. Setter stor pris på all hjelp - tusen takk!!! Første spørsmål er vel i utgangspunktet om kabinettet jeg har linka er godt nok til å bruke til dette? Setter pris på tips angående skjermkort, hovedkort, og strømforsyning. Minne, kabinett og HDD skal jeg nok klare Endret 15. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Her bør du gå for skylake: i5 6500 minst 8 GB ram Nyeste skjermkort GTX 1060 (1070) 1080 eller RX480 Tror ikke PSU er største problem, da 500 watt 80 pluss gold burde holde. Da overklokking\kjøling i ITX kabinett ofte er dårlig, bør du heller vurdere skjermkort\cpu som ikke trekker for mye strøm. Usikker på cooler master 212 går. Noctua NH-L12 CPU eller Noctua NH-L9x65 burde du få plass til. SSD disk kan du velge samsung 850 evo. Harddisk Seagate\WD Black. Desverre finnes ikke DTX hovedkort i norge (2 slot) istedenfor 1 på ITX. Endret 15. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Må du ha m-itx, bittelite kabinett? Det er ca 0 utvidelsesmuligheter med de kortene noe som kanskje ikke er ønskelig. Fractal Design har mange fine midi-kabinetter også, ikke altfor store heller. + det LMH1 sa om varme. SSD så er Samsung EVO et åpenbart valg, nesten en selvfølge spør du meg Av GPU så er GTX 1070 bedre enn GTX 980 Ti så det er også et åpenbart valg egentlig så sant du ikke vil brenne av en del mer på et GTX 1080. 1070 er antagelig det beste valget mtp fremtidsretting og pris/ ytelse. Du kan også vente litt og se hva AMD kommer med, men da vil det ta et par måneder til. Skal du ha skjerm og mus/ tastatur i prisen og det jeg har nevnt her så blir det nok noen tusinger over startbudsjettet ditt. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Jeg skjønner at dette blir passe vagt i beskrivelsen, men jeg ønsker i korte trekk en maskin som ruller og går uten at jeg blir sittende med følelsen av at jeg har brukt en haug med penger på noe som ikke svarer til forventningene. Når vi snakker om budsjett, så ønsker jeg naturligvis ikke å bruke mer enn jeg må, men forventer ikke denne blir gratis heller. Så lenge pris matcher kvalitet og fremtidsrettelse, skal jeg si meg fornøyd. La oss begynne med et budsjett på 10k, og heller bikke litt over. Hva å handle brukt PC som du har til 2017-2018. Strekker du deg til ATX kabinett, du kan ha maskinen i et skap eller legge den under bordet. Da kunne du gått for: brukt i5 2500k (i7 2600k) i5 3570k (i7 3770k) (LGA 1150 i5 4690k\i7-4790K) Eller sokkel 2011-1366 etter hva du finner brukt. 8 GB ram R9 290x eller GTX 980 brukt Eller GTX titan Noctua NH-D14 Sikker på disse delene vil fremdeles være brukbare til 2017. AMD Zen kommer neppe før 2017 kanskje 2018 i verstefall. Det er verdt å vente på CPU generasjonskifte, forhåpeligvis går prisene ned og blir mere lønnsomt med bedre cpu. Skjermkort er kanskje ikke langt unna (RX480 eller R9 490x). Syns selv det er frustende ITX platformen er på vent, men slik markedet er nå. Da det er vanskeligere å bygge pc til LAN ITX kan man enkelt ta med seg samme med laptop. Men ATX kabinett blir for stort å bære med seg. Endret 15. juni 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Altså, Mini-kabinettet handler først og fremst om at jeg sjeldent dytter spesielt mye inn i maskinen(e) mine uansett. Så lenge det er grei lufting (som jeg har forstått det er i Node 304), og jeg kan sette inn stort (fysisk) skjermkort, er det bare snakk om en SSD og en HDD. Har ikke brukt en CD/DVD på det jeg kan huske Derfor også jeg presiserer nettopp dette med at strømforsyningen skal tåle oppgraderinger Kjenner jeg blir skeptisk når dere snakker om skjermkort til alene 4-5k. Kom gjerne med forslag som er gode nok til dagens spill (men rimeligere), hva skjermkort angår. Skjermkortet er jo enkelt nok å bytte over tid. Hvor mye skal jeg vektlegge 2gb / 4gb minne på skjermkortet? Har foreløpig ikke fått noen forslag angående hovedkort? Endret 15. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Denne tråden skal jeg følge med på. Vurderer nemlig å bygge en spillmaskin selv med samme kabinett. Spent på hvilket skjermkort du går for. Her er min byggetråd. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Nå har jeg dilla og snekra på Komplett og laget meg en liste som for meg ser oppegående ut i forhold til det jeg skrev over. Likevel er dette ganske mye over budsjettet, og på noen småting: Hva kan jeg bytte ut for noe billigere uten å gå nevneverdig på bekostning av prisen? VIl dette bli mye billigere om jeg går opp i størrelse på kabinettet? Er det i det hele tatt et fornuftig setup? Lista Endret 15. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Så lenge pris matcher kvalitet og fremtidsrettelse, skal jeg si meg fornøyd. Kjenner jeg blir skeptisk når dere snakker om skjermkort til alene 4-5k. Kom gjerne med forslag som er gode nok til dagens spill. Grunnen til det er pga det du skrev i første innlegget. Du kan nok få det presset ned men da må du vente til høsten og håpe på at AMD følger samme prising som før og leverer god ytelse. Det er lite vits å svi av en totusenlapp på et 960 hvis du vil ha noe fremtidsrettet, da sparer du heller en liten stund. Når det er sagt så får du ikke en fremtidsrettet maskin til 10.000,- når skjerm skal inkluderes i den prisen. Vanligvis når man snakker mest for penga i forhold til pris/ ytelse og fremtidsretting så ligger man på ca 15.000,- uten skjerm, det er hvertfall det jeg går ut ifra stort sett så blir det som regel litt billigere. Enkelt prisoverslag fra hodet; CPU (Intel) ca 2.500,- HK ca 1.000,- RAM ca 1.000,- SSD ca litt over 1.000,- HDD, si 5-600,- Kabinett ca 700-1.000,- PSU ca 700-1000,- (kommer an på kvalitet og effekt) Windows 1.000,- Så kommer skjerm..... si ca 1.000,- så får du en mindre god 24" Da sitter du igjen med 0,- til GPU hvis du skal være innafor 10.000,-. En GPU til et par tusen er så og si bortkastet hvis du forventer god grafikk med bra flyt. Jeg vet heller ikke hva du forventer av skjerm. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Hva kan jeg bytte ut for noe billigere uten å gå nevneverdig på bekostning av prisen? Det følger med vifte på CPU'en du har valgt så der kan du spare 299,- Ellers så ser det greit ut det forsåvidt. Edit; Jeg prøver absolutt ikke å være negativ eller noe, bare sier min mening. Det er dog verdt å spare opp 2.500,- til så får du et 1070 da får du bedre ytelse enn med 980 Ti som var kongen på haugen og kostet 7-8.000,- når det ble lansert Endret 15. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Tror på ingen måte du er negativ Bare jeg som synes det blir "spesielt" å kjøpe det nyeste skjermkortet - det er noe som aldri har skjedd før Editer førsteposten min angående hvor fremtidsrettet maskinen skal være. Er veldig spent på hva slags hovedkort folk anbefaler, ettersom jeg har lite snøring på hvilken produsent man skal forholde seg til, og hva som er fornuftig "saus" å ha med på kortet. Eneste jeg har satt som krav, er at det skal være inkludert trådløst nettverk, slik at jeg ikke befinner meg i en setting der jeg må ha dongles eller lignende for å få tilgang til nett. I forhold til skjermkort, holder det fint for meg slik ting er nå å kjøpe et skjermkort som funker med de spillene jeg refererte til. Er som sagt ikke alfa omega å bruke ultra settings, bare det glir De to diskene jeg har valgt er ok? At jeg må kjøpe Win10 suger jo, men sånn er det Dette er (såvidt jeg skjønner?) en fullversjon jeg kan bruke flere ganger Minnebrikkene er greie? Det dere alle ikke må glemme er at jeg er ikke noen ekstremgamer, og er lite vandt med å ha det nyeste, fete Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Noen som anbefaler et av disse tre hovedkortene fra henholdsvis Asus, MSI og Gigabyte? Hva er bedre og hvorfor anbefales det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg ville gått for Gigabyte kortet, bra med tilkoblinger bak og er billigst. Har alt det de andre kortene har. Da er det nesten en trehundrings spart der. Jeg har mest erfaring med Asus og MSI, men har hørt lite negativt om Gigabyte generellt, de er bare litt billigere stort sett. Nå for tiden så bruker alle stort sett gode kondensatorer og slik så faren for at noe blir ødelagt er liten. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Jeg ville gått for Gigabyte kortet, bra med tilkoblinger bak og er billigst. Har alt det de andre kortene har. Da er det nesten en trehundrings spart der. Jeg har mest erfaring med Asus og MSI, men har hørt lite negativt om Gigabyte generellt, de er bare litt billigere stort sett. Nå for tiden så bruker alle stort sett gode kondensatorer og slik så faren for at noe blir ødelagt er liten. Altså er det ingen spesifikk forskjell på kortene? Så lenge det har det som kreves av tilkoblinger og dill, samt har trådløskortet jeg maser om Og OM hovedkortet skulle ryke, så slenger vi det på garantien uansett Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Nope ingen grunn til å velge dyrere der, skulle du hatt noe mer fancy så hadde du ikke gått for mini-ITX til å begynne med Har plass til 4 stykk HDD/ SSD, alt av lyd, USB (tilogmed type-C kontakt der), WiFi. Stort sett alt du trenger det? Jepp, ryker det så blir det på garantien, jeg har aldri hatt noe problem med Komplett på det punktet. Husk å ta vare på esken til HK og GPU i tilfelle rottefelle, kjipern å måtte pakke det inn litt utrygt, det liker ikke Komplett Den lille plastsaken CPU'en ligger i er også kjekk å ha. Endret 15. juni 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) Så tusler vi oss innom SSD (Systemdisk - blir det 240 er det kun innstallasjoner, blir det 500-ish, inkluderer det savegames osv) To alternativer jeg ser på; 240gb Samsung, og 480gb Corsair. Når jeg først legger 1100 i Corsair, burde jeg da kline til med 500gb Samsung? Hva er plussene og minusene på diskene her? Som lagringsdisk for musikk og video, ser jeg ingen grunn til ikke å bruke Seagate sin 3TB? Endret 15. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Samsung er absolutt valget du bør gå for. De har fancy kontrollere og flashminne som rett og slett er bedre enn alt annet. Barracudaene har litt ymse rykte på seg, men de er helt kurante. Kjent for å være litt bråkete. Pass på å ha backup så går det bra uansett, man kan aldri være 100% sikker på en enkeltstående disk uansett merke. Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 (endret) "Trenger" spillene mine (installasjonene) å ligge på SSD? Da tenker jeg på om hastigheten når spillet har lastet blir annerledes? Regner med at loading vil ta omtrent like lang tid da det gjerne er minne/prosessor/grafikk som styrer denne tiden??? 500gb vil jo dekke alt inkludert savegames. Normalt sett ville jeg valgt å ha SSD som ren systemdisk, og deretter hive alt av spill direkte på lagringsdisken. Kjøper argumentet med Samsung, har bare hørt positivt om de. Har jo ALT annet i Samsung hjemme, så er jo fan Microen min er Samsung... Likte argumentet "De har fancy kontrollere..." Endret 15. juni 2016 av Sarasin Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Loading er at HDD/ SSD laster opp ting til RAM så jo raskere tingen du har lagret spillene på er jo kortere blir loadingtiden. Du skal ha ekstremt treige komponenter for at noe annet enn HDD/ SSD påvirker loadingtiden. Det er dog ikke så veldig mye å spare med en SSD, men once you go flash you never go back.... Samsung popkorn også Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Skal tenke litt på akkurat dette med SSD-størrelsen. Samsung 250/500gb blir uansett system/installasjonsdisk, og så tar jeg "sjansen" på barracudaen til lagring av video. ER jo en god del støydemping generelt i FD sine kabinetter, så vidt jeg husker. Gz med popcornmaskin fra Samsung Beveger oss videre til skjermkort. Setter veldig pris på linker innen dette feltet. Hvilke produsenter er oppegående, og hvilke skal man styre unna? Har alltid foretrukket Nvidia kontra Ati, men det har kanskje ikke så mye å si? Ønsker som nevnt ikke å brenne for mye spenn på dette feltet (heller), og så lenge jeg ikke får noen ekstreme problemer med de spillene jeg har, så er det veldig lov å komme med forslag. Om noen har idé om hva som er den vanvittige forskjellen mellom et 970 Ti-kort og et vanlig 970-kort, er jeg lærevillig Lenke til kommentar
Sarasin Skrevet 15. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2016 Slenger inn enda et (sikkert) dustete spørsmål om noe så idiotisk som prosessorkjøler. Står mellom to, hvorav den ene er mindre i dimansjon, men begge går greit inne i kabinettet. Viftediameter er litt forskjellig, og deretter er høyde og bredde desto mindre. Samme produsent som jeg har generelt gode erfaringer fra. Cooler Master stor Cooler Master liten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå