Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Overreagerer jeg? Er jeg bare altfor sjalu?

Anbefalte innlegg

Dama er bifil og sier hun har hatt følelser for en god venninne, men for mange år siden. De er gode venninner den dag idag, og denne venninnen har også hatt følelser for dama mi før, men ikke samtidig som med hun. Og ikke nå lenger, tror jeg. Det har aldri vært noe mellom dem. Dama mi sier det hadde ødelagt vennskapet deres hvis noe hadde skjedd mellom de.

Her om dagen så overså jeg hva de skrev til hverandre på

Facebook chat. Jeg syntes venninna skrev veldig mye hjerter og sånt, men dama sier det bare er sånn hun er, har alltid gjort sånt på chat. Men i en samtale så jeg at venninna hennes skrev "......<3 elsker deg<3"

Jeg synes det er ekkelt og fikk en vond følelse av dette. Det er sånt bare vi skriver til hverandre. Skal sies at dama mi skrev "veldig glad i deg og <3" tilbake og det ble jeg lettet over. Allikevel syns jeg det er ekkelt og unaturlig at hun skrev det til min kjæreste. Hva hvis hun liker dama mi? Og de er en del sammen alene, liker ikke tanken på det, hvis det viser seg at hun fortsatt har følelser for dama mi.

Legger jeg altfor mye i det hun skrev, eller er det forståelig??

Anonymous poster hash: 996f6...117

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noe å bry seg om. Men du kan jo heller si dette til venninna. Si at du oppfatter det som påtrengende og at du ikke liker det. Hadde det vært en mann, så hadde han skjønt at det ikke er greit at han sier han elsker dama di når de prater. Det bør hun også kunne klare å skjønne.

• Liker 5
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som ekstem overreagering, det at du overvåker chat-samtalene til kjæresten sier jo nok om at du ikke er på en god plass.

Kom deg over din egen usikkerhet før det fører deg for langt ned, det at andre liker partneren din burde være et kompliment for deg, og da vet du vertfall at partner ikke er sammen med deg på grunn av mangel på alternativer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke greit for en heterofil mann å si at han elsker dama til en annen mann. Spesielt når begge har vært forelsket i hverandre tidligere. Og det er ingen unnskyldning at dama sier "han har alltid sagt sånne ting til meg".

Man kan gjerne si at TS er for usikker. Men det er tydeligvis nødvendig at noen forteller den påtrengende parten hva som er normalt og ikke normalt. Faktum er at, selv om hun er dame, og damer kanskje "alltid snakker sånn", så er hun en potensiell romantisk trussel mot forholdet, på lik linje som om hun skulle vært en heterofil mann.

Om TS sier i fra, vil han uansett ta saken i egne hender, og følgelig styrke sin egen posisjon i forholdet. På den måten mitigerer han også sin egen usikkerhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke greit for en heterofil mann å si at han elsker dama til en annen mann. Spesielt når begge har vært forelsket i hverandre tidligere. Og det er ingen unnskyldning at dama sier "han har alltid sagt sånne ting til meg".(...)

Jeg ser ikke noe problemer med det senarioet.

Lenke til kommentar

Jeg kontrollerer ikke hva partneren min gjør, og i hvert fall ikke hva andre gjør. Jeg bare registrerer hva partneren min gjør og hvordan hun reagerer på ting som skjer, og forholder meg deretter. Jeg signaliserer jo så klart hva jeg føler og mener om ting hun gjør, for deretter å ta til etterretning hvordan hun responderer på dette og agere deretter.

Dersom noen skulle finne på å forelske seg i henne, og forteller det til henne, så påvirker da ikke det meg det minste. Om det er nok til å få henne til å gå fra meg til fordel for denne andre så ja vel… Jeg skjønner ikke hvordan det at noen sier noe til partneren min, skulle være en trussel mot meg.

Anonymous poster hash: 64bc3...4f6
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe å bry seg om. Men du kan jo heller si dette til venninna. Si at du oppfatter det som påtrengende og at du ikke liker det. Hadde det vært en mann, så hadde han skjønt at det ikke er greit at han sier han elsker dama di når de prater. Det bør hun også kunne klare å skjønne.

Det er isåfall dama hans som må si ifra, ikke TS.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre noe med det, om kjæresten din forelsker seg i noen andre så er det INGENTING du kan gjøre verken for å forhindre det eller stoppe det. Så hvorfor prøver du? hvorfor bryr du deg? hvorfor skal du på merkelig vis klare å forutse det? du kan spørre dama di rett ut og fremstå som usikker og kanskje mer uattraktiv for dama di eller du kan vite din verdi, vite at dersom hun ikke vil være med deg så vil ikke du være med henne heller.... easy as that. 

Anonymous poster hash: 23b4e...4dc
Lenke til kommentar

Dersom noen skulle finne på å forelske seg i henne, og forteller det til henne, så påvirker da ikke det meg det minste. Om det er nok til å få henne til å gå fra meg til fordel for denne andre så ja vel… Jeg skjønner ikke hvordan det at noen sier noe til partneren min, skulle være en trussel mot meg.

Jeg antar du snakker om innlegget mitt over. Det du illustrerer er ikke en trussel mot deg. Det er en trussel mot forholdet - akkurat slik jeg sa, og akkurat slik du selv illustrerer ved tilfellet der hun går fra deg. Da er forholdet effektivt terminert, som følge av trusselen mot forholdet.

Endret av Løgn
Lenke til kommentar

Jeg antar du snakker om innlegget mitt over. Det du illustrerer er ikke en trussel mot deg. Det er en trussel mot forholdet - akkurat slik jeg sa, og akkurat slik du selv illustrerer ved tilfellet der hun går fra deg. Da er forholdet effektivt terminert, som følge av trusselen mot forholdet.

Og, som mitt poeng var: hvis forholdet er så skjørt at det må skjermes ved å kontrollere adferden til 3. parter så har det ikke livets rett i utgangspunktet, og jo før det løses opp jo bedre er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og, som mitt poeng var: hvis forholdet er så skjørt at det må skjermes ved å kontrollere adferden til 3. parter så har det ikke livets rett i utgangspunktet, og jo før det løses opp jo bedre er det.

Jeg vet. Jeg kjenner tankegangen godt, og jeg har selv hatt den.

Problemet er at dette idealiserer forhold. Det "perfekte" og solide forholdet finner man imidlertid der ingen av partene har nevneverdige alternativer enn hverandre. Jo mindre alternativer du har, desto mer setter du pris på den du er sammen med. Jo flere alternativer du har, desto større sannsynlighet er det for at du går lei din eksisterende partner, eller føler deg fanget fordi du vet at du går glipp av andre muligheter.

Og tro meg, hun føler nøyaktig det samme.

Det er unntakene som varer lenge. Og par med attraktive mennekser i et miljø der begge har alternativer som er bedre enn sin nåværende partner, er praktisk talt ikke-eksisterende. Markedet jevner seg selv ut. Alltid.

Lenke til kommentar

Jeg vet. Jeg kjenner tankegangen godt, og jeg har selv hatt den.

Problemet er at dette idealiserer forhold. Det "perfekte" og solide forholdet finner man imidlertid der ingen av partene har nevneverdige alternativer enn hverandre. Jo mindre alternativer du har, desto mer setter du pris på den du er sammen med. Jo flere alternativer du har, desto større sannsynlighet er det for at du går lei din eksisterende partner, eller føler deg fanget fordi du vet at du går glipp av andre muligheter.

Og tro meg, hun føler nøyaktig det samme.

Det er unntakene som varer lenge. Og par med attraktive mennekser i et miljø der begge har alternativer som er bedre enn sin nåværende partner, er praktisk talt ikke-eksisterende. Markedet jevner seg selv ut. Alltid.

Jeg nærer ingen illusjon om at varige, monogame forhold er mulig. Ikke for meg personlig i hvert fall, og det høres ikke ut som om det er det for deg heller.

Jeg ser på relasjoner som i konstant fluks - etter som våre behov endrer seg med tiden, så også gjør våre relasjoner det. Både jeg og min nåværende reirpartner nyter godt av å kunne få tilfredsstilt behov også andre plasser enn hos hverandre. Vi er meget kompatible samlivsmessig, og så lenge vi ikke er fanget av hverandre er det ingen grunn til å gjøre endringer i hverken forhold eller bosituasjon - vii fyller hverandres behov.

Hvis derimot målet er "monogamt forhold livet ut", slåss man i motbakke. Jeg skjønner ikke at folk gidder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS her.. Jeg synes det første svaret til Løgn var det beste. Jeg hadde egentlig tenkt til å sende en mld til hennes venninne (har hun på facebook) og si at det ikke var greit å si slikt, men bestemte meg for å la det gå inntil videre. Dama mi har jo ikke gjort noe galt og jeg vil ikke lage dårlig stemning. Vil hvertfall vente til jeg har møtt hu, møter den aktuelle venninnen på en fest om 2 uker. Da får jeg sett åssen hun er og hvordan hun oppfører seg rundt dama mi som jeg skal være med da. Hvis jeg ikke liker hennes væremåte og er klengete på dama mi elns så kommer jeg til å si fra.

Kommer med oppdatering etter festen om 2 uker.

Anonymous poster hash: 996f6...117

Lenke til kommentar

Har sett at mange bruker kroppsspråk og stemmeleie til å dominere over andre på, uten at de trenger å arrangere noe møte om en spesiell sak.

For eksempel hvis en singel sitter på et kjøpesenter sammen med et par og de tar opp hver sin bestilling på mat... Hvis den single begynner å snakke om parets bestilling, kan en av paret bruke en ubehagelig tone og si; "Det er vååår bestilling!"

Og den single vil da ofte føle seg satt på plass av den litt sure tonen.

Kanskje det går an å bruke tilsvarende framgangsmåter overfor venninna for å få henne til å føle seg som "femte hjulet på vogna" når hun går for langt.

Samtidig har de allerede gått nokså langt, ved å fortelle deg at de har hatt følelser for hverandre. Det blir på en måte å torturere deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...