magiga Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Derfor blir de store veiprosjektene dyrere enn planlagt Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 "Da er det ikke snakk om kostnadssprekk, men omfangsprekk, konkluderer han". 'Omfangsprekk' fortjener å gå inn i dagligtalen når man diskuterer prosjekter/budsjetter/økonomi. 2 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 "Derfor blir de store veiprosjektene dyrere enn planlagt" grunnen er at noen ansetter uerfarne folk som ikke er i stand til å beregne kostnadene skikkelig. 1 Lenke til kommentar
Mathtrix Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 alle prosjekter som ender med høyere kostnader enn planlagt er planlagt av idioter som tror de kan noe.. 1 Lenke til kommentar
LA88PV Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Til kostnadsberegning av store prosjekter brukes de med mest, og mest relevant, erfaring. Kostnadsberegningen i seg selv er egentlig å spå om en fremtid du kun ser en del av. Det er magefølelsen til deltakerne, basert på den informasjonen man har tilgjengelig, som genererer en forventet verdi. Når bakgrunnsinformasjonen kan være utilstrekkelig, og omfanget endres underveis, så blir det som å skyte på et bevegelig mål. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Statlig reguleringsplan? Jeg trodde vi var tilsluttet EØS, og at man sannsynligvis kan låne EU-krav til veistandard. Enklere ville det vel ikke blitt? 1 Lenke til kommentar
LA88PV Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Poenget med en statlig reguleringsplan er å løfte beslutningsprosessen opp på et statlig nivå. Lokaldemokrati er et positivt bregrep, men det kan medføre at det tar lang tid å få vedtatt en reguleringsplan. Dersom du har et vegprosjekt som strekker seg over flere kommuner, og kommunene har ulike interesser, så kan belutningsprosessen ta mange år. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Nå er det jo ikke uvanlig med et lavt estimat tidlig for å lettere selge inn en start av videre undersøkelser. Etter kort tid er det mange som har lyst og da kan en øke til reelt omfang. Lenke til kommentar
LA88PV Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Nå er det jo ikke uvanlig med et lavt estimat tidlig for å lettere selge inn en start av videre undersøkelser. Etter kort tid er det mange som har lyst og da kan en øke til reelt omfang. Det var nok ikke så uvanlig for en del år siden, med deterministiske overslag og et fåtall involverte, men den praksisen er definitivt forlatt! Dagens overslag utarbeides gjerne av grupper og med sertifiserte prosessledere. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 LA88PV, du må lese hva jeg skriver. En selger inn et lite prosjekt med ok prislapp. Det er ikke nødvendigvis noe galt prismessig, men om en lanserer det fulle prosjektet i starten blir summen for høy til at noen politikere tør å vedta videre arbeid. Lenke til kommentar
Michael Fouquet Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 EU standart ingen vei og tunnel oppfyller EU-standarder Jeg er sikker ikke en eneste av den byggeleder har ordentlig krav om EU standarder, bygg av veien so dårlig dårlig asfalt dårlig omsetning av qualitet og mer og mer Bare dumt blabla her gjør andre posene full av penger Lenke til kommentar
1YPEKEHN Skrevet 16. juni 2016 Del Skrevet 16. juni 2016 Det man omtaler i denne artikkelen, er da ikke en "kostnadssprekk". Det som omtales her, er den kvalitetshevingen som politikerne ønsker og som har medført at det er foretatt store endring i prosjektenes omfang før prosjektene vedtas. Ja, nå vil politikerne f. eks. bygge flere 4-feltsveier, selv om standarden tilsier 2-feltsvei, som tidligere planer forutsatte. Planlegging foregår i flere faser, fra det helt overordnede, grove til, til ganske detaljerte reguleringsplaner. Dette er før det opprinnelige kostnadsoverslaget vedtas. I disse prosessene foregår det mye endringer og tillegg, men det er altså før politikerne bestemmer seg. Politikerne vedtar ikke at veiprosjektene skal bygges før etter at det foreligger en vedtatt reguleringsplan med et opprinnelig kostnadsoverslag. Når det i disse prosessene før byggingen viser seg at prosjekter vil bli dyrere, så har jo politikerne mulighet til å kutte ned på omfanget, eller utsette prosjektene. Da oppstår det iallfall ingen kostnadssprekk. At dette vedtatte kostnadsoverslaget er høyere enn tidligere kostnadsoverslag som er utarbeidet i konseptvalgutredning og kommunedelplanfasen, er ikke "sprekk" . Det er heller ikke riktig å si "dyrere enn planlagt. Det er jo kostnadsoverslaget i forbindelse med reguleringsplanen som er det planlagte, og vedtatte opprinnelige kostnadsoverslaget. Faktum er at gjennomsnittlige overskridelser for ferdig vei, i forhold til de opprinnelige kostnadsoverslagene i reguleringsfasen, i de senere årene har ligget på 2-4%. Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 17. juni 2016 Del Skrevet 17. juni 2016 Hva med og legge lokk på hele veien og finansiere med bygninger på lokket? Lukter gratis vei for meg Bonus at man slipper snø,salting, brøyting og regn! Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 21. juni 2016 Del Skrevet 21. juni 2016 alle prosjekter som ender med høyere kostnader enn planlagt er planlagt av idioter som tror de kan noe.. Hvem er idiot her? hvis du _leser_ artikkelen, vil du finne ut at omfanget av prosjektene endrer seg radikalt i mange tilfeller. Da nytter det ikke å skyte pianisten. Forsøk å forholde deg til realitetene og fakta når du skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå