Gå til innhold

BI eller Universitet? Billigst?

Pederens

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal studere Økonomi og Administrasjon til høsten og har ikke bestemt meg for om jeg skal gå på BI her hjemme eller om jeg skal studere offentlig et annet sted. Jeg har ikke høyt nok poengsnitt til å komme inn på offentlig høyskole her hjemme men kan bo kostnadsfritt hos mine foreldre hvis jeg går på BI.

Jeg ønsker å gå for det billigste alternativer.

- BI. 60 000 i året, bachelor = 180 000. Regner med det vil komme en del tillegg som bøker og annet.

- Offentlig. Låner 100 000 av lånekassen, 40 000 omgjort til stipend. Da står jeg igjen med 60 000 per år som er det samme som det vil kose på BI.

Jeg har tjent en del penger utenom så jeg vil ikke ha veldig dårlig råd som borteboerstudent. Så spørsmålet mitt er om hva som vil vise seg å være billigst og hvor stor vil forskjellen være. Eventuelle erfaringer folk har med Bi og hvor mye det kommer på totalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lån er lån, og ikke en utgift i seg selv. Slik jeg forstår problemstillingen din vurderer du følgende to alternativer:

1) Bo hjemme, studere på BI mot 60.000 i skolepenger årlig - "kostnadsfritt" tolker jeg som at du ikke engang betaler for mat

2) Flytte bort, studere ved offentlig universitet/høgskole, betale husleie, strøm, internett, mat etc selv

Nå er det slik at du får fullt studielån enten du bor hjemme eller borte, og enten du studerer på BI eller offentlig. Det er selvsagt ikke obligatorisk å motta studielån, men det er gunstig uansett ettersom renten er så lav. Flytende rente hos Lånekassen akkurat nå er drøyt 1,8% - lavere enn innskuddsrenten på de "beste" sparekontoene. Du tjener altså penger på å ha lån i Lånekassen. Dessuten er lånet rentefritt mens du studerer.

(edit: Og likviditetsmessig er det gunstig for deg å ha penger på konto og lån i Lånekassen fremfor å ha null på konto om du skal kjøpe bolig når du er ferdig utdannet. Rentene i Lånekassen er dessuten bedre ennn boliglån, så...)

Forskjellen er at når du bor hjemme får du null stipend. Spørsmålet ditt er derfor egentlig om du kan komme billigere unna ved å være borteboer med 40k ekstra inn i stipend kontra å bo hjemme med 60k ekstra ut i skolepenger per år. Nærmere bestemt: vil det være mulig for deg å leve på under 100k i året om du bor for deg selv?

Det er i det store og hele veldig vanskelig for oss utenforstående å svare på. Vi kjenner ikke vanene dine, og kanskje viktigst av alt vet vi ikke hvor i landet du planlegger å studere. De større byene, og kanskje spesielt Oslo og Stavanger, kan nok være fryktelig dyre. 100k årlig svarer til et månedsbudsjett på 8300. Det kan være overkommelig for mange, men er nok spesielt avhengig av hva slags husleie du kan pårege.

http://www.studenttorget.no/index.php?show=4524&expand=3797,4524&artikkelid=14313

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...