Gå til innhold

Bestille skattekort.. Null peiling.. HJELP?!

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp til å bestille nytt skattekort.

Har ikke hatt inntekt i hele 2016. Får første månedslønn i år den 1. Juli.

Skal bare jobbe i 2 måneder frem til August og har regnet at jeg vil ha tjent 57.600 kr brutto til da.

Etter August må jeg finne ny jobb, hvis ikke blir det NAV hvor jeg sikkert får 6000 kr til livsopphold per måned. Har slitt veldig med å finne jobb og var heldig som fikk denne sommerjobben jeg har nå. Har ikke lyst å gå på NAV men tror dessverre det er det som blir å skje.

Så hvis man legger sammen hva jeg tror jeg blir å tjene i år:

Forventet inntekt:

57.600 kr brutto i sommerjobb

+

6000 kr netto hos Nav per måned etter August (Sept, okt, nov, des) = 24.000 kr netto

Max 100.000 kr brutto i hele 2016 vil jeg tro.

Gjeld:

810.000 kr i gjeld (Forbruksgjeld og et erstatningskrav fra en bilulykke)

Akkurat nå så står ikke all gjelden min oppført på skattekortet fordi skatteetaten ikke har registrert erstatningskravet på rundt 700.000 kr, og tror jeg går glipp av en del fradrag av alle rentene som er på gjelden min. Har 22% rente på forbrukslånet og 10% rente på det andre erstatningskravet.

I 2015 hadde jeg trekktabell 7109 og 31% skattetrekk av eventuelle tilleggsinntekter. Nå blir jeg jo å tjene mye mindre, så må ha en annen tabell eller annen skatteprosent. Bryr meg ikke så mye om å få igjen på skatten neste år, men vil samtidig ikke få baksmell. Vil skatte akkurat det jeg trenger for å ikke få baksmell.

Har til nå fylt inn at jeg forventer å tjene 100.000 kr i hele 2016.

Har også fylt inn 810.000 kr på gjeld.

På gjeldsrenter aner jeg ikke hva jeg skal fylle inn. Sto 9200 kr der fra før av. Er det dette som har med rentefradrag å gjøre? Isåfall er det jo ganske viktig hvis jeg kan få fradrag for disse gjeldsrentene.. Hva skal jeg fylle inn på gjeldsrenter egentlig, og hvordan regner jeg meg frem til dette?

Her er bilder av det jeg har fylt ut:

Forventet inntekt

Forventet fradrag

Anonymous poster hash: b9194...41a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor så mye styr for å få forskuddstrekk korrekt?

Hva mener du? Jeg har utrolig mye i renter på gjelden min og det hadde vært fint å fått fradrag på noe av dette, om mulig. Jeg har ikke peiling på slikt så aner ikke om det går ann heller forsåvidt..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fyll inn forventet gjeldsrenter der det står 9200. Det blir vel 94200 hvis du ikke betaler noe i avdrag.

Hvordan pådro du deg å betale 700k i erstatning? Er dette fastsatt i en rettsak?

Jeg har ikke betalt ned noe på gjelda ifjor eller i år. Har dette noe å si da?

Økonomien har vært litt ute å kjøre sånn sett..

Kjørte bilen hvor flere personer omkom, alt gikk imot meg i rettsaken. Fikk blant annet dette erstatningskravet mot meg. Så ja, det er fastsatt ved dom.

Lenke til kommentar

Stønad til livsopphold er ikke skattepliktig. Fyll derfor inn 57600 i forventet inntekt. Fyll inn det du forventer å betale av gjeldsrenter (0?).

Bestill skattekortet så fort som mulig for å unngå feiltrekk.

Videre er det mulig du kan ha rett på arbeidsledighetstrygd etter sommerjobben, men her er jeg usikker.

Jeg har forutsatt at du ikke har tvangstrekk i lønnen for betaling av renter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...