Gå til innhold

Hva bør man forvente av en karakterbegrunnelse?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg hadde et fag dette semesteret der vurderingen besto av: To gruppeoppgaver (telte 20% hver) og eksamen (60%). Jeg fikk 70 på begge gruppeoppgavene, og følte jeg gjorde det veldig bra på eksamen, og vil tro jeg endte med over 90/100 poeng. Fikk B i faget, noe som sikkert er riktig karakter, men ba likevel om begrunnelse, da jeg lurte på hvor mange poeng jeg hadde på final exam, og evt hvor langt unna A jeg var. Svaret jeg fikk var:

Du mottar nå din karakterbegrunnelse i XXX.

Denne lyder som følger:

God B, men godt unna A

Med vennlig hilsen
Handelshøyskolen BI

Dette er en automatisk generert e-post. Vennligst ikke svar på denne eposten.

Er dette en vanlig karakterbegrunnelse? Hadde hvertfall håpet å få vite hvor mye jeg egentlig fikk på eksamen og hvor mange poeng unna A jeg var. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://lovdata.no/lov/2005-04-01-15/§5-3

Legg spesielt merke til punkt 2 og 3.

"(...) begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Begrunnelse gis muntlig eller skriftlig etter sensors valg."

"Hvis det er gitt skriftlige retningslinjer for bedømmelsen, skal disse være tilgjengelige for kandidatene etter at karakterer er fastsatt."

Bare å sende begrunnelsen i retur til vedkommende som sendte deg denne og bestrid at de har gitt deg begrunnelse. Opplevd alt for mange dårlige begrunnelser selv.

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig begrunnelse ja, men med de to 70 poengs oppgavene, er det ikke mulig å få A, gitt at A er 90 poeng og oppover.

90 poeng på eksamen vil gi deg : ((70*40)+(90*60))/100 = 82 av 100, 

mens 100 poeng på eksamen : ((70*40)+(90*60))/100 = 88 av 100

Lenke til kommentar

Helt latterlig begrunnelse. BI har kanskje det mest firkantede karaktersystemet og eksamenskontoret det er mulig å få. Alle deres frister er helt absolutte uten noen form for skjønn, mens alt de gjør er under enhver kritikk. Fikk selv en forsinket sensur på 2(!!!!) uker. Og det er en eksamen som kun 100 personer tok cirka. Karakterbegrunnelsen var ikke mulig å få siden da hadde jo fristen gått ut ifølge den opprinnelige sensurfristen, så måtte gå ned og krangle på eksamenskontoret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...