Redaksjonen. Skrevet 14. juni 2016 Del Skrevet 14. juni 2016 Vurderer å ta det i bruk på Rogfast.Sparer masse tid: Her tester de seismikk i tunneldriving for første gang i Norge Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det nevnes noe om fordeler i forhold til å måtte ta i bruk ekstra bolter fra svarene som kommer. Men, de flytter vel ikke tunnelltraséen uten videre for det? Er det noen større tunneldrivingsgevinst, annet enn at svar foreligger hurtigere, og vil de måtte bolte til med en gang, eller er det noe som blir gjort timer/dager i etterkant likevel? Også et siste spørsmål: Kan seismikkutstyret monteres permanent på en slik tunnellspisemaskin/boremaskin? Synes artikkelen kunne vært gjort enda mer forståelig, for jeg har null peiling, og bare forsøker å gjette meg fram her. Lenke til kommentar
Gjest Sletet+134 Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Det nevnes noe om fordeler i forhold til å måtte ta i bruk ekstra bolter fra svarene som kommer. Men, de flytter vel ikke tunnelltraséen uten videre for det? Er det noen større tunneldrivingsgevinst, annet enn at svar foreligger hurtigere, og vil de måtte bolte til med en gang, eller er det noe som blir gjort timer/dager i etterkant likevel? Også et siste spørsmål: Kan seismikkutstyret monteres permanent på en slik tunnellspisemaskin/boremaskin? Synes artikkelen kunne vært gjort enda mer forståelig, for jeg har null peiling, og bare forsøker å gjette meg fram her. Hei, Systemet heter TSP303 og er et hjelpemiddel til bedre å forstå hvilke problemer som ligger foran entreprenøren og byggherren under driving av tunnelen, dette gjelder for eksempel svakhetssoner som krever ekstra mye sikring. Både byggherre og entreprenør kan da være forberedt slik at man har en bedre forståelse av hva som kommer lenger fram og kan riktige planer for nødvendige tiltak. Med andre ord er dette et verktøy til risikohåndtering og planlegging som kan hjelpe utførende og byggherre til å ta de riktige beslutningene. Dette er ikke et system som kan monteres permanent på boreutstyr, men flyttes rundt der det er behov for det. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Er det noen hinder i å utvikle et realtime seismikkutstyr, hvor kunstig intelligens serverer en del forhåndstygde svar til den som driver en tunnelboremaskin f.eks.? Den der tunnelen fra Stavanger til Jørpeland har ingen tunnelboremaskin, men sprenges ladning for ladning (har fått med meg det). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juni 2016 Del Skrevet 15. juni 2016 Skytehull er enkelt å forstå. Men hvordan er receiverne (geofonene) utformet? Hvor plasseres de? Antall kanaler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå